David Černý vystavuje podobizny pohlavních orgánů, na sociálních sítích neuspěje

David Černý vystavuje podobizny pohlavních orgánů, na sociálních sítích neuspěje
Snímek z výstavy Davida Černého v DSC Gallery.
Snímek z výstavy Davida Černého v DSC Gallery.
Snímek z výstavy Davida Černého v DSC Gallery.
David Černý.
Foto: ČTK
ČTK ČTK
9. 9. 2020 17:14
Varování před explicitním zobrazením pohlavních orgánů a viditelně sexuálním obsahem od úterý visí na dveřích pražské DSC Gallery. Projekt nazvaný Poslední práce zde připravil sochař David Černý.

Výstava, která potrvá do 9. října, představuje rozměrné nástěnné reliéfy, drobné plastiky i pohybující se objekty. Všechny ukazují lidské pohlavní orgány v podobě realistické či takové, která k nim jednoznačně odkazuje.

Přestože v případě Černého výtvorů jde o umělecká díla, kontrolní mechanismy sociálních sítí je vyhodnocují jako explicitní obsah a všechny reprodukce okamžitě odstraňují.

"Je to ze života," říká k námětu a podobě výstavy dvaapadesátiletý David Černý. Erotický podtext či přímé vyznění má plno jeho prací, podobně jako se často vyjadřují k politice či společenské situaci.

Černý díla často umisťuje do veřejného prostoru. K těm nejznámějším patří mimina na Žižkovské věži, kůň nesoucí sv. Václava na břiše, zavěšený v paláci Lucerna, nebo Entropa z roku 2009, na které vizionářsky chybí Velká Británie a jež vzbudila ohlas celé Evropy.

Kurátor nynější výstavy v DSC Gallery a historik umění Otto M. Urban napsal, že všechny známé kultury zobrazují pohlavní orgány, někdy značně neobvykle. Součástí toho bývá ironie, humor, nadsázka i hravost. To zase vede ke tvarové stylizaci, zkreslení, a tím i zesměšnění, míní kunsthistorik.

Černého vystavený soubor, zahrnující velké reliéfy ženských pohlavních orgánů a obrovský pyj zpodobněný jako ponorka, doplňují díla tematizující zbraně.

Autor přidal ještě několik drobných plastik s falickým symbolem - okurku, rohlík či mikrofon, jimž přidal varlata. "Vzniká tak bizarní celek, ve kterém je 'boj pohlaví' přiostřen jak symboly smrti a násilí, tak odkazy na popkulturu a vžitá klišé," míní Urban.

David Černý.
David Černý. | Foto: ČTK

Podle něj je na výstavě symbol mužství komicky trapný, naddimenzované penisy bezcílně narážejí na cokoli, co se jim dostane do cesty, a svou tupostí vzbuzují zasloužený posměch. Série vagin je oproti tomu blýskavě sebevědomá, formátem i zpracováním tak penisy zastiňují.

Jsou to oltářní fetiše vzývající krásu tvaru i sofistikovanou technologii, nedostupný ideál, který se ale také mění v nekompromisní zrcadlo, ve stín stínu mizící v nicotě, uvádí Urban. Naráží tak na několikeré Černého ztvárnění nadrozměrné vaginy, jež kvůli realistickému zpodobnění může pohoršovat - vyvedená je v lehce stylizovaných tvarech a s opalizující barvou už má podobu designového artefaktu. V další práci Černý propojuje tuto část ženského těla s tvarem oblíbeného sportovního vozu.

Posledním velkým reliéfem na výstavě v DSC Gallery je negativní otisk ženského orgánu provedený ve stříbrné barvě jako zrcadlo. "Otevřené zobrazení pohlavních orgánů je vždy dobrým indikátorem společenské tolerance, dialogu o tom, kdo jsme a jak se vztahujeme k sobě samému i ke svému okolí," dodává historik umění Otto M. Urban.

V Praze otevřela futuristická vinárna od Davida Černého, kde víno rozlévá robot. Cyberdog stojí u stanice metra Nové Butovice. | Video: Jakub Zuzánek
 

Právě se děje

Další zprávy