Čtyřlístek slaví aneb 40 let třeskoprské utopie

Tomáš Hibi Matějíček
16. 5. 2009 14:00
Některé příběhy si se zámořskými protějšky nezadají
Foto: Aktuálně.cz

Praha - Přesně 40 let od vydání prvního čtyřlístkovského sešitu uplynulo tento pátek. Obrázkové příběhy, které kolorovaly dětství snad každého malého čtenáře, vycházejí doposud - a to je jev hodný zaznamenání i reflexe.

Dětská tvorba byla za normalizace útočištěm pro autory odstavené z ideologických důvodů;  mimo jiné i díky tomu jsme měli doslova přehlídku kvalitních ilustrací a animovaných filmů. Řada znamenitých autorů hostovala i ve Čtyřlístku, nicméně hlavní dvě jména se vznikem čtyřlístkovského kultu zní: Jaroslav Němeček a Ljuba Štíplová.

Kolem domečku v Třeskoprskách, v sousedství rybníku Blaťáku a hradu Bezzubu se jim podařilo vytvořit unikátní imanentní svět, do něhož bylo laskavo se vracet. Průvodci v něm byla čtveřice Myšpulín, Fifinka, Bobík a Pinďa, k nimž se přidávaly řady jejich přátel i nepřátel - a také další seriály v sešitech.

Foto: Aktuálně.cz

Napjaté chvilky u trafiky

První, ještě nečíslovaný výtisk vytvořil Jaroslav Němeček, tehdy čtyřiadvacetiletý propagační výtvarník, po návratu z „kapitalistické ciziny",  po šesti příbězích se připojila Štíplová. Příběhy vycházely ve státním nakladatelství Panorama, po revoluci se jich ujalo autorovo vlastní vydavatelství, které vlastní spolu s dlouholetými kolegy.

Základní sešitová řada se už dnes blíží k páté stovce čísel; k ní patří desítky knih a dalších produktů. V době největší slávy dosahoval Čtyřlístek nákladu 220 tisíc výtisků, o tehdejší směnné hodnotě nemluvě. Kdo by si nepamatoval napjaté chvilky ve frontě a pak oslňující výlet do třeskoprského okolí, do pohádky či vesmíru?

Minimálně pamětníci asi budou tvrdit, že zlatou éru už má Čtyřlístek asi za sebou. Někdejší poetika a intimita se dnes trochu vytrácí, dostavuje se i výtvarná rutina; roztomilé obliny dostávají kurzivní sklon, anilinky nahradil počítač. 

Foto: Aktuálně.cz

Ale i dnešní děti si koupí 40 tisíc výtisků, ve kterých se noví libretisté se střídavými úspěchy snaží zachovat autonomii čtyřlístkovského světa a zároveň přizpůsobit rekvizity době nových technologií.

Plynulý tok generací

Ponecháme-li stranou kvalitu příběhů, byl důležitým faktorem někdejší obliby i nedostatek konkurence; a vlastně komiksová vyprahlost publika vůbec. Předávání starších čísel z rodičů na potomky i nová čísla kupovaná z nostalgie vytvořily plynulý tok čtenářských generací.

Tato mnohagenerační přízeň živí i v zahraničí kulty typu Asterix nebo Lucky Luke, u nás díky ní přežil Čtyřlístek i polistopadovou invazi překladových komiksů.

Svou osobitou tvář měl ale Čtyřlístek i z pohledu výrazové formy. Samo slovo „komiks" bylo na indexu - a tak zůstal u „obrázkového seriálu".  Tímto termínem jsou dodnes označovány příběhy, které nevyužívají plně všech prvků komiksu (stránkové kompozice, změn záběrů, práce s časem).

Přesto působil jako zjevení - příběhy měly švih, akci a nadsázku, byly neseny potřebně zjednodušenou, přitom výstižnou kresbou i zručným letteringem; na jeho stránkách se prolínalo poetické a parodickým.

Foto: Pavel Kroulík

V  potřebě nových příběhů sahali autoři po „každém" námětu. Na stránkách Čtyřlístku se objevil třeba western a gangsterka, což vzbuzovalo zájem i mezi rodiči. Ostatně humor Čtyřlístku nikdy nebyl výhradně „infantilní" - ve smyslu podceňování.

Fantastická domestikovaná čtyřka

Na rozdíl od většiny jiných domácích příběhů je Čtyřlístek ryzí „teamovka". Tento přístup typický pro americké superhrdinské série umožňuje čtenáři snáze nalézt postavu, s níž se identifikuje, a skrze ni příběhy prožívat. Bez zajímavosti není srovnání třeba s americkou Fantastic Four - třeskoprská zvířena je jakousi jejich domestikovanou variantou…

Nejeden komiksový teoretik si povšiml, že u nás nahrazují superhrdiny mnohem civilnější typy; není snad Mirek Dušín maloměstskou verzí Supermana? Některé čtyřlístkovské příběhy si ale se svými zámořskými protějšky v mnohém nezadají: cesty časem nebo další Myšpulínovy vynálezy by se šikly lecjakému superpoletuchovi.

V normalizačním Československu, které spíš podporovalo zahrádkářské a trampovní útěky než (super)hrdinská vzepjetí, ovšem představoval Čtyřlístek i konformizující  model rodiny.

Foto: Aktuálně.cz

Upracovaný, trochu bláznivý, ale férový Myšpulín je nadsazeným prototypem otce-kutila, Fifinka se svými buchtami a schopností si v pravou chvíli dupnout zase přestavuje spořádanou, leč sebevědomou matku. Machistický Bobík  zaujímá místo staršího sourozence, zatímco ušlápnutému Pinďovi nezbývá než chybějící muskulaturu a podřízenou pozici dohánět vyčůraností a rychlýma nohama.

Výchovná snaha mu ale nesluší

Jedním z typických rysů Čtyřlístku byla přitom ryzí apolitičnost (pokud za ni nepovažujeme právě pokoušení non-socrealistických žánrů).  Snad právě díky nízkému věku čtenářů se třeskoprské čtveřici dařilo proplouvat normalizací. To v tomanovském ABC směřovaném na starší zájemce byla postupná bolševizace komiksů o dost patrnější.

Čímž neříkáme, že byl Čtyřlístek prostý morálních hodnot - naopak! Nabízel až rychlošípácky zřejmé dobro a zlo, nezlomné přátelství, společenskou aktivitu, dobrodružství - tedy hodnoty téměř pohádkové.

Mimo jiné právě tato krystalická zřejmost přitahuje dětská srdce.  Ovšem ve chvíli, kdy začal brojit proti faktorům mimo svůj rámec, proti technoparty a marihuaně, důvěryhodnost ztrácí. Výchovná snaha Čtyřlístku nesluší - a navíc se mu nedaří.

Byť Čtyřlístek žije v komiksově-seriálovém bezčasí, aktualizoval pohádkové principy do relativně moderní podoby.  A hlavně: byl schopen vytvořit přitažlivý a důvěryhodný svět s vlastními pravidly, v němž hranice dobra a zla byly jasně dané, ať se lítá do vesmíru nebo cestuje časem.

 

Intimní život a Dostojevskij

Podobně zásadní a mnohaletý fenomén samozřejmě nemůže uniknout parafrázím. Těch se po internetu potlouká několik, zpravidla v různém stádiu vulgarity. Zmiňme ty zajímavější.

Foto: Aktuálně.cz

Na webu strach.cz se předělávkám předlistopadových komiksů daří;  i když jde o humor leckdy dost cynický, svou chytrost nezapře. Dnes už sběratelským artefaktem je tištěný sborníček Dětem vstup zakázán vzešlý undergroundově z komiksové scény. Jeho obálka obletěla internet - a i když o nosnosti a výrazu některých příběhů se dá pochybovat, stal se takřka legendou.

Na hraně intelektuální parodie se pohybuje přednáška Láska a Čtyřlístek dvojice Janota-Kuna ze Společnosti za obrodu Čtyřlístku, odkrývající intimní vztahy uvnitř čtveřice. Seriózní vědeckou metodou, podloženou analýzami obrázků, čísly a grafy, dospívají k tomu, že Čtyřlístek není čtyřdílným monolitem, ale je vnitřně tvořen dvěma páry: Myšpulínem a Fifinkou, a Bobíkem a Pinďou (přičemž spekulace o homosexualitě druhého páru vyvrací jako nepodložené).

Foto: Aktuálně.cz

Coby svou diplomovou práci si zvolil Čtyřlístek Lukáš Berta. Do hlavní role obsadl Pinďu a za pomoci Dostojevského citátů, kterými postavy promlouvají, si klade otázky: Co dělají hrdinové poté, co odehrají svůj příběh na stránkách? Kam směřuje jejich stáří? Jsou dobrodružné eskapády skutečným smyslem života?

Naopak se vší vážnosti se Čtyřlístku věnují autoři na webu http://chrz.wz.cz/ - dokumentují jeho historii, sešitové řady i merchandisingové produkty; rozebírají ho ze všech stran, odkazují, dokumentují. Jako informační zdroj jsou nenahraditelní.

 

Právě se děje

před 10 minutami

Sdruženář Pažout je po skoku na MS devátý, vede Jamamoto

Sdruženář Ondřej Pažout je devátý po skokanské části závodu na středním můstku na mistrovství světa v Oberstdorfu. Do desetikilometrové běžecké části, která odstartuje v 16:00, vyrazí s odstupem 41 sekund za vedoucím Rjotou Jamamotem z Japonska. Favorizovaný Nor Jarl Magnus Riiber vyběhne za obhajobou titulu na trať z třetího místa a ztrátou 22 sekund na lídra.

Juniorský mistr světa z roku 2018 Pažout skočil 103 metrů a ve dvaadvaceti letech se dlouho vyhříval v křesle pro vedoucího závodníka. V elitní desítce po skoku je na MS jako první Čech od šampionátu v Liberci před 12 lety. Aleš Vodšeďálek tehdy na středním můstku překvapil osmým nejlepším skokem, ale v běhu klesl na 37. místo.

Z dalších českých reprezentantů skočil Tomáš Portyk 94,5 metru a před během je třicátý s dvouminutovou ztrátou. Jan Vytrval zvládl o půl metru méně a do stopy se vydá o dvě místa a sedm sekund za Portykem.

před 24 minutami

Huawei chce vyrábět elektromobily, první modely může představit už letos

Čínská technologická společnost Huawei Technologies plánuje výrobu elektromobilů pod svou vlastní značkou. Některé modely by mohla představit už v letošním roce, uvedla v pátek s odvoláním na informované zdroje agentura Reuters. Firma už podle zdrojů jedná se státní společností Changan Automobile a dalšími automobilkami o využití jejich továren pro výrobu svých elektromobilů. Huawei je největším výrobcem telekomunikačních zařízení na světě, kvůli sankcím ze strany Spojených států ale v poslední době expanduje do nových odvětví.

Zdroj: ČTK
Další zprávy