Činoherní studio zápasí o svou samostatnost

Irena Hejdová Irena Hejdová
14. 1. 2008 14:15
Připraví změny v Ústí slavné divadlo o studiový charakter?
Alois Nebel v Činoherním studiu
Alois Nebel v Činoherním studiu | Foto: Aktuálně.cz

Praha - Na čtvrtečním neveřejném jednání Rady města Ústí nad Labem se bude projednávat možné slučování slavného Činoherního studia se Severočeským divadlem opery a baletu (SDOB).

Podle zástupců města jsou důvody především ekonomické. "Devadesát procent nákladů na provoz obou divadel táhne město," řekl Aktuálně primátor Ústí nad Labem Jan Kubata.

"Po roční snaze jsme z ministerstva kultury i z kraje dostali vyjádření, že nemůžeme očekávat navýšení dotací. Vedeme tedy hovory, jak zachovat oba soubory a udržet obě divadla v chodu."

 "V tuhle chvíli není nic jasné. Nicméně signály z města mluví jednoznačně o slučování," říká umělecký šéf a dramaturg Činoherního studia Vladimír Čepek. "Ty dva subjekty jsou ale tak odlišné, že nechápu, co by slučování mělo za smysl."

Primátor Ústí nad Labem Jan Kubata
Primátor Ústí nad Labem Jan Kubata | Foto: Ústecký kraj

Ředitel SDOB Tomáš Šimerda byl minulý týden na dovolené, ani v pondělí se ho Aktuálně nepodařilo zastihnout.

Výdaje na provoz divadel jsou podle primátora v desítkách milionů ročně. "Sloučení se ukazuje jako nejrozumnější řešení," dodává Kubata s tím, že současnou mediální vlnu v regionálním tisku považuje za neopodstatněnou. "Například Činoherního studia se ta transformace dotkne minimálně," tvrdí.

A úplně odmítá, že že by rozhodnutí mělo likvidační charakter. Podle Kubaty budou divadla sloučena spíše na administrativní a manažerské úrovni. "Na přípravu představení zůstane uměleckým šéfům stejně peněz jako dosud," slibuje.

Opodstatněné prý nejsou ani obavy opozice, že město chce prodat budovu, v níž sídlí Činoherní studio. "Činoherní studio rozhodně zůstane v současných prostorách," tvrdí Kubata.

Řediteli Činoherního studia Kubata podle svých slov jen navrhl, že by ročně mohl připravit dvě až tři představení i pro velké divadlo. "Rozhodně ale neuvažujeme o převedení současných inscenací Činoherního studia do velkého divadla."

Vladimír Čepek
Vladimír Čepek | Foto: Aktuálně.cz

Pokud by to ovšem bylo nařízení, pak by to podle uměleckého šéfa Činoherního studia znamenalo velký zásah do současného fungování. "Letos plánujeme čtyři velké premiéry. Kdyby pětasedmdesát procent mělo vzniknout pro velké divadlo, už nám žádné studiové představení v podstatě nezbyde."

"Znamenalo by to i vyšší náklady na fungování divadla. Naše současné rozpočty jsou často minimální a tahle taktika by nám ekonomicky spíš ubrala," dodává Čepek.

Podle Kubaty se na čtvrtečním zasedání Rady města nebude ještě hlasovat přímo o slučování. "Rada teprve startuje celý proces a diskuzi nad tématem," dodává Kubata.

"Pokud jde o nastartování diskuze o možnostech úspor, tak to jen vítáme," nachází společnou řeč Čepek, který tvrdí, že v zájmu zachování samostatnosti je soubor schopen vyjít i se současnými dotacemi.

"Doufám, že ten návrh radou neprojde a že zůstaneme samostatní. Samostatnost divadla pro nás znamená strašně moc. Tahle značka má tradici a slávu," dodává Čepek.

Shopping and Fucking
Shopping and Fucking | Foto: Činoherní studio

Loni Činoherní studio oslavilo 35 let existence; působit začalo v roce 1972 na troskách normalizátory zakázaného Kladivadla. Během bohaté historie jím prošli mimo jiné Jiří Bartoška, Karel Heřmánek či Karel Roden; režírovali tu slavní tvůrci, kteří měli problémy v Praze - Evald Schorm, Jan Grossman či Jan Kačer.

Na přelomu 70. a 80. let Činoherní studio bylo přední českou scénou s politickými tématy. Současný, už šestý soubor započal v lednu 2005 pod vedením umělecké šéfové Natálie Deákové, kterou v říjnu 2006 nahradil Vladimír Čepek.

V Ústí s úspěchem uvedli hru Shopping and Fucking a ve spolupráci s Divadlem Komedie připravili Taboriho Kanibaly. V současné době uvádějí třeba divadelní adaptaci Rudišova Aloise Nebela či taktéž Rudišovu Strange Love. Poprvé by tu teď měl na divadelní prkna vstoupit i nejslavnější román Chucka Palahniuka, Klub rváčů známý i díky filmové adaptaci.

"O převedení románu usilovala spousta světových souborů, narážela ale na odpor Palahniukových agentů," říká Čepek. "My jsme získali nakonec unikátní souhlas přímo od autora," dodává s tím, že pomohla náhoda i známosti souboru.

Premiéra se plánuje na duben, s Palahniukem se jedná o účasti na premiéře.

 

Právě se děje

Další zprávy