Chalupáři jsou Artamonov a Klyuykov za sběr z Poldovky

Kultura Kultura
23. 11. 2010 21:15
Diplomy lauerátům předal exprezident Havel
Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Letošními laureáty ceny Jindřicha Chalupeckého se stali Vasil Artamonov a Alexej Klyuykov. Výsledky byly vyhlášeny v pražském Centru současného umění DOX, diplom jim předal exprezident Václav Havel. Cena se uděluje umělcům do 35 let, loni ji získal Jiří Skála.

Porota je vybrala z pěti finalistů - tří umělců a dvou uměleckých dvojic. Dalšími adepty byli Václav Magida, Jakub Matuška, Alice Nikitinová a dvojice David Böhm - Jiří Franta. Do soutěže se letos přihlásilo 80  výtvarníků.

Dále čtěte:
Chalupecký v DOX pořád cucá z prsu moderny

Artamonov (1980) a Klyuykov (1983) se narodili v Rusku, ale od dětství žijí v České republice. V holešovickém centru DOX vystavují instalaci Průběh podzimu složenou hlavně z objektů nalezených v někdejší ocelárně Poldi Kladno - jde o dřevěné modely součástí strojů. K nim přidali nástěnnou malbu a projekce.

Foto: CJCH

Dvojice se věnuje konceptuální obrábění kultury a její paměti, kterou používají jako rámec svých děl. Často se odvolávají na futurismus a suprematismus. Odkazují rovněž na politické otázky, zejména na vývoj demokracie a kapitalismu v postsovětském bloku. Mezi finalisty byli vybráni pro "konzistentní kvalitu díla, které zahrnuje širokou škálu médií".

O svém díle sami tvrdí, citováno z katalogu ceny: „Naše věci by měly fungovat tak, že člověk přijde, nic neví a při pohledu na vystavené objekty si vzpomene na věci, které s nimi má spojené. Z těch si pak vytvoří vlastní konstrukt, který je vlastně tím výsledkem."

Tentokrát je zaujaly už samy "ready made" dřevěné předměty napuštěné pamětí a historií, které "jen" přesadili do galerie. Zrušená továrna, kde je našli, jim prý dodala další přirozený kontext.

O svém vítězném díle nechtějí nic říkat; na nedávné prezentaci finalistů na AVU místo intrepretace jen citovali z knihy Waltera Millera Chvalozpěv na Leibowitze - slavné post-katastrofické sci-fi, jenž popisuje snahu mnišského řádu zachovat po atomové válce co nejvíce vědomostí z minulosti a přispět k obnově civilizace.

Porota, jejíž volba byla prý poměrně rychlá a konsenzuální, ve zdůvodnění ocenila jejich inspirativní přístup k odkazu modernismu a postindustriální kultuře, instalace působí "ironicky i nostalgicky".

Foto: Aktuálně.cz

Laureáti získají stipendijní pobyt v New Yorku a 100 000 korun na výstavu, projekt nebo katalog. Letos poprvé dostanou šek na 50 000 korun od klubu mecenášů umění Triga.

Ceně bylo v posledních letech vyčítáno, že prosazuje nová média a konceptualisty, což pro mnohé potvrdilo loňské vítězství Jiřího Skály, jenž de facto "jen" vystavil v galerii své texty. Letos je výběr poroty širší: objevili se tu dva malíři i inspirace street artem. Nakonec však znovu vyhrálo konceptuální umění.

Je to již podruhé v několika dnech, kdy se jméno dvojice objevuje v médiích. Artamanov s Klyuykovem na sebe před pár dny upozornili odmítnutím nabídky ředitele Národní galerie Milana Knížáka, aby připravili expozici v národním pavilonu na 54. bienále výtvarného umění v Benátkách v roce 2011. Nelíbilo se jim, že Knížák nerespektoval doporučení výběrové komise a místo projektu výtvarníka Dominika Langa vybral projekt, který vytvořili ještě společně s Pavlem Sterecem.

Chalupeckého cena je určena pro české a v Česku působící umělce. Představitelé Společnosti Jindřicha Chalupeckého v souvislosti s letošními vítězi poukazují právěna na to, že se na české umělecké scéně stále častěji prosazují lidé, kteří mají kořeny v zahraničí. Novým trendem je i působení uměleckých dvojic a skupin.

V DOX je kromě letošních finalistů i výstva laureátů ceny za celý dvacet let jejího trvání a expozice věnovaná spoluzakladateli ceny Jindřichu Cahlupeckému, jenž by se se letos dožil 100 let. Spolu s Chalupeckým ocenění ustavili Theodor Pištěk, Václav Havel a Jiří Kolář.  

K Chalupeckého jubileu si připojil i Michal Pěchouček, který měl na starosti letošní předávací ceremoniál. Po promítání úvodního videa prezentoval pyžamo, které mělo patřit výtvarnému teoretikovi.

 

Zdůvodnění poroty

Porota ocenila inspirativní přístup k odkazu modernismu a postindustriální kultuře. Instalace složená z reliktů průmyslové produkce nalezených v opuštěné tovární zóně působí ironicky i nostalgicky. Ukazuje, jak hluboko je naše současné vnímání umění stále zakořeněno v utopických vizích 20. století, a jak nás tyto romantické ideály stále pronásledují.

Artamonov a Klyuykov transformovali už nepotřebné formy do monumentální plastiky, vzdálili je jejich původnímu účelu a sestavili je do nové konstelace. Porota dále ocenila mistrovský způsob, kterým kombinují plastické formy s malířstvím a instalací. Jakkoli je jejich tvorba plná odkazů k historii umění, nabízí přesný komentář k naší proměňující se realitě.

 

Právě se děje

před 5 hodinami

Předpokládaný demokratický kandidát na amerického prezidenta Joe Biden získal podporu největší koalice odborových organizací ve Spojených státech

Předpokládaný demokratický kandidát na amerického prezidenta Joe Biden dnes získal podporu největší koalice odborových organizací ve Spojených státech AFL-CIO. Centrála navíc slíbila, že se zasadí o to, aby současný prezident Donald Trump nebyl znovu zvolen do funkce v listopadových volbách, napsala agentura Reuters.

Zdroj: ČTK
Další zprávy