Chalupáři jsou Artamonov a Klyuykov za sběr z Poldovky

Kultura Kultura
23. 11. 2010 21:15
Diplomy lauerátům předal exprezident Havel
Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Letošními laureáty ceny Jindřicha Chalupeckého se stali Vasil Artamonov a Alexej Klyuykov. Výsledky byly vyhlášeny v pražském Centru současného umění DOX, diplom jim předal exprezident Václav Havel. Cena se uděluje umělcům do 35 let, loni ji získal Jiří Skála.

Porota je vybrala z pěti finalistů - tří umělců a dvou uměleckých dvojic. Dalšími adepty byli Václav Magida, Jakub Matuška, Alice Nikitinová a dvojice David Böhm - Jiří Franta. Do soutěže se letos přihlásilo 80  výtvarníků.

Dále čtěte:
Chalupecký v DOX pořád cucá z prsu moderny

Artamonov (1980) a Klyuykov (1983) se narodili v Rusku, ale od dětství žijí v České republice. V holešovickém centru DOX vystavují instalaci Průběh podzimu složenou hlavně z objektů nalezených v někdejší ocelárně Poldi Kladno - jde o dřevěné modely součástí strojů. K nim přidali nástěnnou malbu a projekce.

Foto: CJCH

Dvojice se věnuje konceptuální obrábění kultury a její paměti, kterou používají jako rámec svých děl. Často se odvolávají na futurismus a suprematismus. Odkazují rovněž na politické otázky, zejména na vývoj demokracie a kapitalismu v postsovětském bloku. Mezi finalisty byli vybráni pro "konzistentní kvalitu díla, které zahrnuje širokou škálu médií".

O svém díle sami tvrdí, citováno z katalogu ceny: „Naše věci by měly fungovat tak, že člověk přijde, nic neví a při pohledu na vystavené objekty si vzpomene na věci, které s nimi má spojené. Z těch si pak vytvoří vlastní konstrukt, který je vlastně tím výsledkem."

Tentokrát je zaujaly už samy "ready made" dřevěné předměty napuštěné pamětí a historií, které "jen" přesadili do galerie. Zrušená továrna, kde je našli, jim prý dodala další přirozený kontext.

O svém vítězném díle nechtějí nic říkat; na nedávné prezentaci finalistů na AVU místo intrepretace jen citovali z knihy Waltera Millera Chvalozpěv na Leibowitze - slavné post-katastrofické sci-fi, jenž popisuje snahu mnišského řádu zachovat po atomové válce co nejvíce vědomostí z minulosti a přispět k obnově civilizace.

Porota, jejíž volba byla prý poměrně rychlá a konsenzuální, ve zdůvodnění ocenila jejich inspirativní přístup k odkazu modernismu a postindustriální kultuře, instalace působí "ironicky i nostalgicky".

Foto: Aktuálně.cz

Laureáti získají stipendijní pobyt v New Yorku a 100 000 korun na výstavu, projekt nebo katalog. Letos poprvé dostanou šek na 50 000 korun od klubu mecenášů umění Triga.

Ceně bylo v posledních letech vyčítáno, že prosazuje nová média a konceptualisty, což pro mnohé potvrdilo loňské vítězství Jiřího Skály, jenž de facto "jen" vystavil v galerii své texty. Letos je výběr poroty širší: objevili se tu dva malíři i inspirace street artem. Nakonec však znovu vyhrálo konceptuální umění.

Je to již podruhé v několika dnech, kdy se jméno dvojice objevuje v médiích. Artamanov s Klyuykovem na sebe před pár dny upozornili odmítnutím nabídky ředitele Národní galerie Milana Knížáka, aby připravili expozici v národním pavilonu na 54. bienále výtvarného umění v Benátkách v roce 2011. Nelíbilo se jim, že Knížák nerespektoval doporučení výběrové komise a místo projektu výtvarníka Dominika Langa vybral projekt, který vytvořili ještě společně s Pavlem Sterecem.

Chalupeckého cena je určena pro české a v Česku působící umělce. Představitelé Společnosti Jindřicha Chalupeckého v souvislosti s letošními vítězi poukazují právěna na to, že se na české umělecké scéně stále častěji prosazují lidé, kteří mají kořeny v zahraničí. Novým trendem je i působení uměleckých dvojic a skupin.

V DOX je kromě letošních finalistů i výstva laureátů ceny za celý dvacet let jejího trvání a expozice věnovaná spoluzakladateli ceny Jindřichu Cahlupeckému, jenž by se se letos dožil 100 let. Spolu s Chalupeckým ocenění ustavili Theodor Pištěk, Václav Havel a Jiří Kolář.  

K Chalupeckého jubileu si připojil i Michal Pěchouček, který měl na starosti letošní předávací ceremoniál. Po promítání úvodního videa prezentoval pyžamo, které mělo patřit výtvarnému teoretikovi.

 

Zdůvodnění poroty

Porota ocenila inspirativní přístup k odkazu modernismu a postindustriální kultuře. Instalace složená z reliktů průmyslové produkce nalezených v opuštěné tovární zóně působí ironicky i nostalgicky. Ukazuje, jak hluboko je naše současné vnímání umění stále zakořeněno v utopických vizích 20. století, a jak nás tyto romantické ideály stále pronásledují.

Artamonov a Klyuykov transformovali už nepotřebné formy do monumentální plastiky, vzdálili je jejich původnímu účelu a sestavili je do nové konstelace. Porota dále ocenila mistrovský způsob, kterým kombinují plastické formy s malířstvím a instalací. Jakkoli je jejich tvorba plná odkazů k historii umění, nabízí přesný komentář k naší proměňující se realitě.

 

Právě se děje

Další zprávy