Česká fotografka se stala tváří lyonského bienale

Roman Gazdík, gaz
17. 9. 2008 11:30
Expozice autorek se přesunula z Prahy do Lyonu
Řečí květin; Barbora Bálková, z cyklu Masky
Řečí květin; Barbora Bálková, z cyklu Masky | Foto: Barbora Bálková

Lyon - Podle kurátora a teoretika fotografie Vladimíra Birguse ještě nikdy v dějinách české fotografie neměly fotografující autorky tak důležité místo jako v současnosti.

"Tvoří téměř polovinu studentů mnoha fotografických a výtvarných škol a jejich díla často patří k nejkvalitnějším a nejoriginálnějším příkladům současné české z fotografie vycházející výtvarné tvorby," tvrdí Birgus.

Se svou expozicí Glocal Girls uvedenou na pražském bienale roku 2007 - a doplněnou o několik dalších autorek - teď slaví úspěch i v zahraničí.

Na prestižním lyonském bienále, které právě startuje, porota ze všech účastníků vybrala mezi pět finalistů soutěže o Grand prix BMW české fotografky Terezu Vlčkovou a Ditu Pepe.

Kromě toho se budou moci návštěvníci expozice „Lyon: září ve fotografii" takřka neustále setkávat s prací jiné fotografující české autorky.

Identita: obecně i v evropanství

Snímek Chlupatá ze série Masky od mladé českobudějovické fotografky Barbory Bálkové se totiž stal logem festivalu, které se objevuje na pozvánkách, obálce katalogu i plakátech, které zaplavily třetí největší francouzské město.

Celá její série jako kdyby odrážela téma Identity, které je centrální pátému ročníku masivního festivalu, na němž na 47 místech vystavuje 96 fotografů.

Identitu francouzští pořadatelé chápou velmi široce. Jednak jako místo setkávání dokumentární a inscenované fotografie, jednak prolínání subjektivity fotografa s objektivitou světa - i jako tradiční tázání se po smyslu bytí.

Barbora a Radim Žůrkovi, z cyklu Potomci, 2008
Barbora a Radim Žůrkovi, z cyklu Potomci, 2008 | Foto: Barbora a Radim Žůrkovi

A také v návaznosti na konkrétnější formu hledání identity v Evropské unii, jíž nyní Francie příznačně předsedá.

Barbora Bálková

I Bálková svými maskami operuje na vícero rovinách. Připomíná tezi o osobnosti coby skrývání a neustále přepisovaném palimpsestu, zkoumá i samu ontologii zachycovaného předmětu.

"Co mě na sérii masek bavilo a co považuji za důležité i pro svou práci obecně, je to, že nejde jen o fotografii, ale také o vytváření nových objektů, které pak zachytím fotoaparátem," řekla Aktuálně.cz fotografka, která se ve své práci inspiruje jungovskou psychologií.

Plakát lyonského bienale s fotografií "Chlupatá" z cyklu Masky Barbory Bálkové
Plakát lyonského bienale s fotografií "Chlupatá" z cyklu Masky Barbory Bálkové | Foto: Barbora Bálková

„První a vlastně náhodně vzniklá maska z formiček na cukroví mě pohnula směrem k dalším - v daném kontextu netradičním - materiálům, které by jako vizuální metafora mohly asociovat lidskou vlastnost, stav či sociální roli, popřípadě osobnost. Tak vznikla Chlupatá, Pod kůží nebo V zajetí času," popisuje.

„Myslím ale, že soubor je pochopitelný esteticky a funguje i bez odhalení hlubších obsahových souvislostí."

Dita Pepe a Tereza Vlčková

Téma identity zkoumají i ostatní české fotografky vystavující v Lyonu. Dita Pepe navázala na svůj předchozí cyklus Autoportréty s ženami a tentokrát se fotila s muži.

Na rozdíl od dřívější série se sice pohybuje v exteriéru, ale hra proměn autorky a zkoumání jinakosti/stejnosti mezi subjektem (fotografkou ve funkci modelu) a objektem (modelem jako takovým) pokračuje.

Hrou skrývání a objevování na bázi „hledej pět rozdílů" se vyznačuje i série Terezy Vlčkové Two. Zobrazuje dvojčata na pozadí až hororově působící panenské přírody křivolakých větví a temných lesů, jako kdyby vystupujících z povídek H. P. Lovecrafta.

Tereza Vlčková, z cyklu Two,2007
Tereza Vlčková, z cyklu Two,2007 | Foto: Tereza Vlčková

Její (dvoj) portréty vzbuzují chvění v zádech i tím, že někdy nejde poznat, zda jde o skutečná dvojčata či fotomontáž jedné osoby. Některá svou strnulostí - blížící se až k umělohmotným figurám bledých mrtvol - připomenou památnou dvojici holčiček z Kubrickovy adaptace Kingova Osvícení.

Dalšími českými fotografy a fotografkami, jejichž práce budou až do konce října vystaveny v Lyonu, jsou Kateřina Držková, Zuzana Blochová a Dita Lamačová, Sylva Francová, Daniela Dostálková, Barbora Kuklíková, Jiří David, Barbora a Radim Žůrkovi, Štěpánka Stein a Salim Issa a Barbora Mrázková a Filip Láb.

Více o festivalu najdete na www.9ph.fr 

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

 

Právě se děje

před 10 minutami

Trump má nejmenší podporu ze všech amerických prezidentů, věří mu jen 34 procent Američanů

Počínání amerického prezidenta Donalda Trumpa schvaluje na konci jeho prezidentského mandátu 34 procent Američanů. Informovala o tom agentura AFP s odkazem na průzkum společnosti Gallup. Podle ní je Trump jediným americkým prezidentem, s nímž nikdy nesouhlasilo alespoň 50 procent dotazovaných. Hodnocení prezidenta je diametrálně odlišné mezi voliči Republikánské a Demokratické strany.

Souhlas s Trumpovou politikou se od voleb výrazně snížil. V posledním průzkumu před volbami souhlasilo s prezidentovým chováním 46 procent lidí. Průzkum společnosti Gallup se uskutečnil od 4. do 15. ledna, je tedy velice pravděpodobné, že z části zachytil ohlas obsazení Kapitolu Trumpovými příznivci ze 6. ledna.

Podle Gallupu k propadu podpory přispěly také neochota přiznat porážku, vývoj epidemie covidu-19 či druhý impeachment.

Agentura také uvádí, že Trump je jediným prezidentem od roku 1938, kterému se nikdy nepodařilo získat 50 procent a více respondentů s pozitivním míněním. Nejblíže tomu Trump byl na začátku loňského roku, kdy jeho počínání schvalovalo 49 procent respondentů.

Zdroj: ČTK
před 44 minutami

Na dálnici D1 havaroval kamion, vozovka byla kvůli vysypaným plechům neprůjezdná

Na dálnici D1 u Ostravy havaroval v noci na úterý kamion, na dálnici se vysypaly balíky plechu. Směr na Prahu byl několik hodin neprůjezdný, náklad bylo potřeba přeložit. Dálnice byla znovu otevřena před 06:00, informovalo Národní dopravní informační centrum.

Nehoda se stala kolem 02:00 na 345. kilometru D1. Kamion narazil do svodidel. Podle policejního webu byly vysypané balíky s plechem asi šest metrů dlouhé.

Řidiči z D1 sjížděli na 349. kilometru u Klimkovic, zpátky se vraceli na 342. kilometru u Bravantic.

Zdroj: ČTK
Další zprávy