reklama
 
 

Česká fotografka se stala tváří lyonského bienale

17. 9. 2008 11:30
Expozice autorek se přesunula z Prahy do Lyonu

Lyon - Podle kurátora a teoretika fotografie Vladimíra Birguse ještě nikdy v dějinách české fotografie neměly fotografující autorky tak důležité místo jako v současnosti.

"Tvoří téměř polovinu studentů mnoha fotografických a výtvarných škol a jejich díla často patří k nejkvalitnějším a nejoriginálnějším příkladům současné české z fotografie vycházející výtvarné tvorby," tvrdí Birgus.

Se svou expozicí Glocal Girls uvedenou na pražském bienale roku 2007 - a doplněnou o několik dalších autorek - teď slaví úspěch i v zahraničí.

Na prestižním lyonském bienále, které právě startuje, porota ze všech účastníků vybrala mezi pět finalistů soutěže o Grand prix BMW české fotografky Terezu Vlčkovou a Ditu Pepe.

Kromě toho se budou moci návštěvníci expozice „Lyon: září ve fotografii" takřka neustále setkávat s prací jiné fotografující české autorky.

Identita: obecně i v evropanství

Snímek Chlupatá ze série Masky od mladé českobudějovické fotografky Barbory Bálkové se totiž stal logem festivalu, které se objevuje na pozvánkách, obálce katalogu i plakátech, které zaplavily třetí největší francouzské město.

Celá její série jako kdyby odrážela téma Identity, které je centrální pátému ročníku masivního festivalu, na němž na 47 místech vystavuje 96 fotografů.

Identitu francouzští pořadatelé chápou velmi široce. Jednak jako místo setkávání dokumentární a inscenované fotografie, jednak prolínání subjektivity fotografa s objektivitou světa - i jako tradiční tázání se po smyslu bytí.

A také v návaznosti na konkrétnější formu hledání identity v Evropské unii, jíž nyní Francie příznačně předsedá.

Barbora Bálková

I Bálková svými maskami operuje na vícero rovinách. Připomíná tezi o osobnosti coby skrývání a neustále přepisovaném palimpsestu, zkoumá i samu ontologii zachycovaného předmětu.

"Co mě na sérii masek bavilo a co považuji za důležité i pro svou práci obecně, je to, že nejde jen o fotografii, ale také o vytváření nových objektů, které pak zachytím fotoaparátem," řekla Aktuálně.cz fotografka, která se ve své práci inspiruje jungovskou psychologií.

„První a vlastně náhodně vzniklá maska z formiček na cukroví mě pohnula směrem k dalším - v daném kontextu netradičním - materiálům, které by jako vizuální metafora mohly asociovat lidskou vlastnost, stav či sociální roli, popřípadě osobnost. Tak vznikla Chlupatá, Pod kůží nebo V zajetí času," popisuje.

„Myslím ale, že soubor je pochopitelný esteticky a funguje i bez odhalení hlubších obsahových souvislostí."

Dita Pepe a Tereza Vlčková

Téma identity zkoumají i ostatní české fotografky vystavující v Lyonu. Dita Pepe navázala na svůj předchozí cyklus Autoportréty s ženami a tentokrát se fotila s muži.

Na rozdíl od dřívější série se sice pohybuje v exteriéru, ale hra proměn autorky a zkoumání jinakosti/stejnosti mezi subjektem (fotografkou ve funkci modelu) a objektem (modelem jako takovým) pokračuje.

Hrou skrývání a objevování na bázi „hledej pět rozdílů" se vyznačuje i série Terezy Vlčkové Two. Zobrazuje dvojčata na pozadí až hororově působící panenské přírody křivolakých větví a temných lesů, jako kdyby vystupujících z povídek H. P. Lovecrafta.

Její (dvoj) portréty vzbuzují chvění v zádech i tím, že někdy nejde poznat, zda jde o skutečná dvojčata či fotomontáž jedné osoby. Některá svou strnulostí - blížící se až k umělohmotným figurám bledých mrtvol - připomenou památnou dvojici holčiček z Kubrickovy adaptace Kingova Osvícení.

Dalšími českými fotografy a fotografkami, jejichž práce budou až do konce října vystaveny v Lyonu, jsou Kateřina Držková, Zuzana Blochová a Dita Lamačová, Sylva Francová, Daniela Dostálková, Barbora Kuklíková, Jiří David, Barbora a Radim Žůrkovi, Štěpánka Stein a Salim Issa a Barbora Mrázková a Filip Láb.

Více o festivalu najdete na www.9ph.fr 

autoři: Roman Gazdík, gaz | 17. 9. 2008 11:30

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama