Cenu Marka Ravenhilla získala hra S nadějí, i bez ní

Kultura ČTK Kultura, ČTK
28. 4. 2013 14:34
Inscenaci o tragédii Josefy Slánské uvedla Komorní scéna Aréna Ostrava
Foto: Aréna

Praha - Cenu Marka Ravenhilla pro nejlepší českou divadelní inscenaci nového dramatického textu získala hra Tomáše Vůjtka S nadějí, i bez ní, kterou v Komorní scéně Aréna Ostrava nastudoval režisér Ivan Krejčí. Autor za ni letos už při udělování Cen Alfréda Radoka převzal zvláštní cenu Hvězd na vrbě.

Čtěte také
Tragédie Josefy Slánské obnažuje rudou minulost

Z 85 loňských premiér bylo na Cenu Marka Ravenhilla nominováno sedm inscenací. Vítěz získal tradiční kožich, který pro letošní třetí ročník této soutěže zhotovil výtvarník Marek Cpin.

Foto: Aréna

"Přestože se hra i inscenace S nadějí, i bez ní zabývá československými dějinami druhé poloviny dvacátého století, nenabízí na rozdíl od mnohých jiných černobílou perspektivu, ale plastický portrét Josefy Slánské a pohled na rozporuplnost a složitost naší minulosti. Antiiluzivní epické režijní uchopení, v rámci něhož ostře kontrastuje pitvoření, přehrávání či chladný odstup vypravěčů s mnohovrstevnatým herectvím prožitku Aleny Sasínové-Polarczyk v roli Josefy Slánské, staví do protikladu falešnou přelétavost a autentickou lidskou zkušenost, jakkoli tragickou, opírající se o zásady a ideály," uvedla členka poroty Tereza Sieglová.

Vítězem prvního ročníku Ceny Marka Ravenhilla se v roce 2011 stala inscenace Pražského komorního divadla Černé panny v režii Dušana Davida Pařízka. O rok později zabodovala inscenace Činoherního studia Ústí nad Labem Hamlet je mrtev. Bez tíže. Nastudoval ji režisér David Šiktanc. Vznik Centra současné dramatiky iniciovalo v roce 2010 Divadlo Letí, záštitu nad ním tehdy převzal Václav Havel.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

Smyslem Ceny Marka Ravenhilla je podpořit psaní a uvádění současné české dramatické tvorby. Novým textem se rozumí takový text, který vznikl v období deseti let před příslušným udělením ceny.

Porota nominovala do finále sedm inscenací. Vedle projektu ostravské Arény to byly hry Kathariny Schmitt s názvem Sam (Pražské komorní divadlo - Divadlo Komedie, režie Kamila Polívková), Rolanda Schimmelpfenniga Zlatý drak (Činoherní studio Ústí nad Labem, režie Katharina Schmitt), Irvina Welsha Daniela Majlinga Ucpanej systém (Dejvické divadlo Praha, režie Michal Vajdička), Mariuse von Mayenburga Perplex (HaDivadlo Brno, režie Marián Amsler), Nikolaje Koljady Amigo (Komorní scéna Aréna Ostrava, režie Ivan Krejčí) a Egona Tobiáše Denně - Poníci slabosti (Divadlo Na zábradlí Praha, režie Jan Nebeský).

Ravenhill patří mezi zakladatele coolness dramatiky, která ve druhé polovině 90. let šokovala publikum otevřeností a zobrazením fyzických i psychických krutostí současného světa. Na českých jevištích se objevily například jeho hry Shopping and Fucking, Polaroidy a Faust/Faust je mrtvý.

 

Právě se děje

Další zprávy