Brno, předměstí Vídně. Do nové expozice Moravské galerie vede skleněný labyrint

Vstupní zrcadlové bludiště od současných designérů Jana Plecháče & Henryho Wielguse.
Vstupní zrcadlové bludiště do nové expozice Moravské galerie nazvané Brno - předměstí Vídně.
Snímek z expozice Brno - předměstí Vídně.
Snímek z expozice Brno - předměstí Vídně.
Snímek z expozice Brno - předměstí Vídně.
Foto: ČTK
ČTK Kultura ČTK, Kultura
18. 11. 2019 16:15
Zrcadlovým bludištěm vstupují návštěvníci do nové stálé expozice umění 19. století, kterou v brněnském Místodržitelském paláci připravila Moravská galerie. Jedná se o první výsledek její širší obnovy stálých expozic starého umění.

Ta čerstvě otevřená zdůrazňuje souvislosti volného a užitého umění, stejně jako vazby Moravy s Rakouskem. Také proto se jmenuje Brno - předměstí Vídně. Obsahuje i díla velkých evropských autorů Gustava Klimta, Adolfa Loose nebo Egona Schieleho.

Dřívější stálá expozice nazvaná Umění od gotiky po 19. století nepatřila k návštěvnicky nejvyhledávanějším, loni ji viděly necelé tři tisícovky lidí. Proto galerie novou přehlídku pojala tak, aby oslovila a volnou formou poučila i laiky. Součástí projektu je například interaktivní hra s animovaným videem, která zabírá celou stěnu výstavního sálu.

"Expozice je orientovaná na diváka, který umění nezná a hledá si k němu cestu," vysvětluje ředitel Moravské galerie v Brně Jan Press.

Vývoj a trendy v umění 19. století expozice představuje ve čtyřech okruzích. Biedermeier, historismus a folklorismus doplňují ještě fin de siècle, což je označení stylu a atmosféry přelomu 19. a 20. století.

Poprvé jsou rovnocenně zastoupeny ukázky ze sbírek volného a užitého umění. "V praxi to znamená, že vedle obrazů, soch a prací na papíře se zde prezentují i ukázky dobového nábytku, porcelánu a keramiky, skla, textilu a módy, šperků nebo litin," vyjmenovává šéfkurátor Ondřej Chrobák.

V expozici se vzájemně doplňují třeba obraz Jízda králů od Joži Uprky s nábytkem Dušana Jurkoviče a portrét od "mistra vídeňské okružní třídy" Hanse Makarta se starožitnostmi z jeho pozůstalosti.

V grafickém kabinetu lidé najdou sbírku rakouské secesní tvorby. Díky tomu všemu by návštěvník měl lépe pochopit "ducha doby".

Pro novu expozici se galerii podařilo získat významné akvizice, například židli od brněnského rodáka a klasika moderní architektury Adolfa Loose či sedací soupravu od rakouského designéra a architekta Otto Prutschera. Ve speciálně koncipovaném grafickém kabinetu jsou k vidění kresby vídeňských tvůrců Egona Schieleho a Gustava Klimta.

Egon Schiele: Ležící ženský akt, 1917
Egon Schiele: Ležící ženský akt, 1917 | Foto: archiv Moravské galerie v Brně

Vstupní zrcadlové bludiště od současných designérů Jana Plecháče & Henryho Wielguse odráží významná barokní a gotická díla ze sbírek Moravské galerie.

Jejich ucelená prezentace bude dalším krokem v obměně stálých expozic. Následovat má výstava designu v Uměleckoprůmyslovém muzeu, otevření depozitáře v Řečkovicích a další část expozice v Místodržitelském paláci věnovaná umění období gotiky a baroka. Na celkovou opravu paláce se však dosud nenašly peníze.

K nazvání expozice slovy Brno - předměstí Vídně autory vedly dobové silné vazby metropole habsburské monarchie k průmyslovému i kulturnímu rozvoji Brna.

Vstupní zrcadlové bludiště.
Vstupní zrcadlové bludiště. | Foto: archiv Moravské galerie v Brně

"Už v minulosti jsme výstavou Brno - moravský Manchester upomínali na dobu největší slávy města. Novou expozicí příznačně nazvanou Brno - předměstí Vídně se opět vracíme k době, kdy se Brno proměňovalo v sebevědomé, moderní město," vysvětluje ředitel Press.

Brno a Vídeň v roce 1839 spojila železnice. Na moderní výstavbě v obou městech se podíleli stejní architekti, významnou část brněnské intelektuální společnosti tvořili německy hovořící obyvatelé. Umělci z Moravy a Slezska studovali a působili ve Vídni, opačným směrem zase proudila díla obohacující brněnské soukromé sbírky.

 

Právě se děje

Další zprávy