Britský umělec Roger Hiorns pohřbil pod zem stíhačku. Jako symbolické loučení s jednou epochou

ČTK ČTK
2. 10. 2017 10:06
V Dolních Břežanech nedaleko výzkumného ústavu se pohřbívala stíhačka. Uměleckou akci britského výtvarníka zaštítila Galerie Rudolfinum. Pohřbem letounu MiG-21, který se v české armádě aktivně používal do roku 1996, se podle kurátora galerie symbolicky loučíme s jednou epochou.
Pohřbívání stíhačky v Dolních Břežanech.
Pohřbívání stíhačky v Dolních Břežanech. | Foto: ČTK

MiG-21

  • Mikojan-Gurevič MiG-21 je sovětská nadzvuková víceúčelová stíhačka používaná od začátku 60. let 20. století dodnes. Užívala ji letectva více než 50 zemí, někde je stále ve službě. Po světě létalo přes 10 tisíc kusů této stíhačky, což z ní činí nejčastěji a nejdéle vyráběný nadzvukový letoun.
  • Letouny MiG-21 se účastnily mnoha ozbrojených konfliktů, mimo jiné arabsko-izraelských válkách či válce ve Vietnamu.
  • V letech 1961 až 2005 byly i ve výzbroji československé armády a poté české armády. MiG-21 MF číslo 4313, který je pohřbený, vznikl v roce 1971 a ze služby byl vyřazený v roce 1996. Stroj nalétal 1773 letových hodin, bojových akcí se ale neúčastnil.

Dvaačtyřicetiletý britský umělec Roger Hiorns, jenž měl před dvěma lety samostatnou výstavu v Galerii Rudolfinum, nechal v neděli odpoledne v parku v areálu Výzkumného centra ELI Beamlines v Dolních Břežanech u Prahy pohřbít jeřábem pod zem vojenský letoun MiG-21.

Akci pořádá právě Galerie Rudolfinum v rámci oslav sté výstavy, již zahájila na začátku září. 

V rámci aktu se záměrně hovoří o "pohřbení", nikoli o "pohřbu", neboť jde především o fyzickou aktivitu, nikoli o pietní akt.

Ideu pohřbívání letadel sleduje kurátor akce David Korecký několik let a podle něj jde o symbolický akt, při kterém se loučí epocha vývoje představená letounem MiG. Dolní Břežany galerie vybrala kvůli kontextu díla. 

Podle Koreckého hrála při výběru lokality roli skutečnost, že na místě je začínající vědecké centrum. "Stojí na něčem, co je pro běžného smrtelníka neznámé. Možná se tady najde nový lék na rakovinu nebo se tu vyzkoumají nové, netušené vlastnosti materiálu," říká. 

Před zvednutím letounu do vzduchu ho zaměstnanci realizační firmy podepřeli speciálními hevery a zatáhli podvozek letadla do trupu. Jeřáb poté zvedl letoun do vzduchu a díky provazům se ho podařilo do hrobu umístit přesně podle plánu. Z celé akce vznikne podle Koreckého patnáctiminutový film.

Místo, kde je letadlo pohřbeno, nebude nijak výrazně označeno. "Jednou z možností je QR kód vylaserovaný do nejbližší lavičky, po jehož načtení se dozvíte více informací," doplnil Korecký.

Letadlo prošlo před uložením do země dekontaminačními a konzervačními pracemi, aby neobsahovalo nic, co by mohlo znečistit životní prostředí. Stavební firma bude stroj zakopávat nejméně tři dny.

Získat letoun, který by bylo možné pohřbít, nebylo jednoduché. Podobné stroje jsou totiž velmi nákladné a starší kusy jsou i památkově chráněné.

 

Právě se děje

Další zprávy