Brit Mat Collishaw si v Rudolfinu hraje s minulostí. Inspiroval ho Caravaggio i teror v Beslanu

All Things Fall z roku 2014. Mechanická instalace inspirovaná vražděním neviňátek.
Single Nights, Annabelle, 2007
Mat Collishaw, Insecticide 15, 2009. Žádný motýl při výrobě těchto zvětšenin nepošel.
Ganymede, 2007
All Things Fall z roku 2014. Mechanická instalace inspirovaná vražděním neviňátek.
Foto: Galerie Rudolfinum
Hana Slívová Hana Slívová
12. 4. 2018 8:41
Výstava Stojaté vody v pražském Rudolfinu představuje dvaapadesátiletého britského umělce Mata Collishawa, který nápaditým způsobem přenáší staré umění do aktuálního kontextu. Pracuje s projekcí, fotografií i mechanickou instalací a historická témata na hranici hororu a krásy posouvá do dokonale promyšlených point. Výstava potrvá do 8. července.

Na zdi prvního výstavního sálu Galerie Rudolfinum visí nikterak velká černobílá fotografie. Jmenuje se Narciuss, pochází z roku 1990 a britský umělec Mat Collishaw na ní leží v bahně londýnské ulice a zálibně si v kaluži prohlíží svůj obličej. Kurátor a ředitel galerie Petr Nedoma na tomto kousku ilustruje to, o co jde na celé pražské výstavě nazvané Standing Water (Stojaté vody): o reflexi starého umění.

Práce dvaapadesátiletého Collishawa, blízkého přítele Damiena Hirsta a člena "uměleckého gangu" z devadesátých let Young British Artists, zapadají do linie pražské instituce, která se dlouhodobě snaží představovat zahraniční soudobé umělce právě k interpretačnímu vztahu k minulosti.

"Reflektovat staré umění ale ještě nemusí nutně znamenat pouze sestup ke kořenům. Mat má jedinečnou schopnost vyhmátnout z něho auru, která funguje v novem kontextu," říká kurátor Nedoma. Nejsou to planá slova: procházka po Collishawově výstavě je doopravdy plná momentů překvapení i nečekaných transpozic.

Už první velká laserová instalace Albion, "reálně" podepřená lešením z trubek, ilustruje "zašlou slávu" Velké Británie. Digitalizovaný strom je mytický velký dub z nottinghamského Sherwoodu, který v Rudolfinu připomíná ducha kdysi sebevědomé země. Collishaw instalaci tvořil v době referenda o odchodu z Evropské unie, její podoba na půli cesty mezi realitou a neexistencí tak dobře ilustruje současnou situaci.

Petr Nedoma připomíná, že autorovy podněty jsou často vyhrocené, na půli cesty mezi krásou a hororem. Tak jako kolotoč nazvaný Vše se hroutí (All Things Fall), inspirovaný vražděním neviňátek na příkaz krále Heroda po Ježíšově narození. Instalace působí na první pohled jako patrový dort s marcipánovými figurami. Po bližším ohledání ale divák zjistí, že instalace je plná násilí, a jakmile se roztočí, divák je vtažen do absolutního zmaru.

Podobně působí i světelná instalace reflektující teroristický útok na beslanskou školu v roce 2004, při kterém zahynulo více než 300 lidí. Projekce v tlumených barvách na stěnách malého sálu ukazují emocionálně velmi silné fragmenty pokusů o záchranu, na první pohled ale připomínají spíš nástěnné malby starých mistrů. Collishaw mluví o tom, že dílo ovlivnilo sledování médií, jež se touto událostí dennodenně zaobírala.

"Collishaw rád používá jako základní osnovu nejrůznější příběhy z minulosti, aniž by je třídil na vysoké a nízké, na velkou literaturu a pochybné historky, na parafráze vrcholných projevů výtvarného umění i nejpokleslejších krváků z bulvárních deníků," podotýká Petr Nedoma. 

Příkladem je i série fotografií formálně bezchybných zátiší podle holandských vzorů 17. století nazvaných Last Meal on Death Row (Poslední jídlo odsouzených k smrti). Při bližším pohledu ovšem tyto fotografie ukazují, jaké wrapy, ovoce či burgery si na smrt odsouzení vězni v texaské věznici přáli těsně před popravou pozřít.

Španělského mistra Diega Velázqueze zase britský autor interpretuje ve videoinstalaci Konec nevinnosti. Předlohou byl portrét papeže Inocenta X., parafrázovaný také v 60. letech Francisem Baconem.

Petr Nedoma připomíná, že z volné série Black Mirror, z níž jsou v Rudolfinu dva protějškové Caravaggiovy obrazy v pompézním muránském rámu, vybral kurátor Národní galerie Otto M. Urban parafrázi obrazu Georgese de la Tour nazvanou A Different Self jako intervenci do barokní sbírky Národní galerie ve Šternberském paláci. "Zpětná konfrontace s originály Tintoretta, Ribery, Rubense nebo van Dycka otevírá další nečekané vazby a souvislosti." 

 

Právě se děje

před 3 hodinami

Zaorálkův odhad: Muzea a galerie otevřou v půlce února, kina a divadla v březnu

Pokud se epidemická situace v Česku bude zlepšovat, muzea a galerie by mohly otevřít v polovině února, kina a divadla pak nejdřív v půlce března. V pondělním pořadu Události, komentáře České televize to řekl ministr kultury Lubomír Zaorálek z ČSSD.

Vláda ve středu představí upravený protiepidemický systém známý pod zkratkou PES. V pátém stupni nově umožní zprovoznit výdejní okénka pro knihovny, sdělil ministr. Ve čtvrtém stupni se teoreticky otevře šance pro hudbu či divadlo, avšak maximálně pro 20 procent kapacity hlediště a ne více než 300 lidí, kteří budou muset mít respirátory a prokázat se negativním testem. "Bude to pro mimořádné akce," naznačil Zaorálek. Fungování v takto omezeném režimu uplynulé dny kritizovali ředitelé pražského Národního divadla či ostravského Národního divadla moravskoslezského, podle nich se za těchto okolností nevyplatí hrát.

Zaorálek tomu v Událostech, komentářích přitakal, když řekl, že tato opatření jsou pro běžný provoz příliš tvrdá. Podle něj by se tak koncerty a divadla mohly ve větší míře vrátit až po přechodu Česka do třetího stupně protiepidemického systému. "Tam by byla možnost jít bez negativních testů, bylo by to pouze s respirátory, a tam se otevře šance pro 30 procent diváků. První šance pro divadla a kina tak svitne v tom třetím stupni, což bude při pozitivním vývoji epidemie nejdříve v polovině března," odhaduje ministr kultury.

před 4 hodinami

Getafe vstřelilo v Bilbau rekordně rychlý gól, ale utrpělo debakl

Fotbalisté Getafe sice skórovali v Bilbau už v 18. sekundě a vstřelili svůj nejrychlejší gól ve španělské lize v historii, z Baskicka ale nakonec odjeli s debaklem 1:5. Athletic se po vysokém vítězství posunul z třináctého místa tabulky na deváté, na třinácté místo kleslo Getafe.

Hosté šli do vedení hned z první akce zápasu díky hlavičce Marca Cucurelly. Už ve 13. minutě však podobně zblízka, ale akrobaticky nohou, srovnal Raúl García. Athletic skóre otočil pět minut po přestávce díky hlavičce Yeraye Álvareze a pojišťovací trefu přidal po hodině hry také hlavou opět García. Další dvě branky domácí vstřelili v závěrečné čtvrthodině.

Španělská fotbalová liga - 20. kolo:

Bilbao - Getafe 5:1 (12. a 61. R. García, 50. Álvarez, 75. Berenguer, 82. De Marcos - 1. Cucurella).

Zdroj: ČTK
před 5 hodinami

Zemřel designér a keramik Václav Šerák

Ve věku 89 let zemřel designér a sochař Václav Šerák. Byl autorem mnoha keramických plastik a designérem výrobků několika keramických závodů. Svůj monumentální expresivní styl uplatnil také v architektuře nebo při tvorbě plastik z ledu a sněhu. O jeho sobotním úmrtí v pondělí informovala kurátorka Dita Hálová, která mu roku 2014 v pražském Uměleckoprůmyslovém museu připravila retrospektivní výstavu.

Zdroj: ČTK
před 6 hodinami

Hvězdou týdne v NHL je díky pěti gólům Toffoli

Hvězdou týdne v NHL byl vyhlášen útočník Tyler Toffoli z Montrealu. Osmadvacetiletý Kanaďan byl ve sledovaném období nejlepším střelcem soutěže s pěti góly ze čtyř zápasů, během nichž si připsal celkově osm bodů.

Toffoli pomohl Canadiens stát se teprve druhým týmem v historii NHL, jenž získal alespoň bod v prvních šesti utkáních sezony. Montreal je navíc všechny odehrál na ledě soupeře.

Druhou hvězdou byl vyhlášen veterán Joe Pavelski. Šestatřicetiletý centr dovedl Dallas ke dvěma vítězstvím v úvodních dvou zápasech sezony sedmi body za tři góly a čtyři asistence, v obou případech navíc vstřelil vítězné branky.

Jako třetí byl oceněn brankář John Gibson z Anaheimu, který minulý týden zlikvidoval 95 z 99 střel. Ve třech utkáních měl průměr 1,33 inkasované branky na zápas a úspěšnost zásahů 96 procent.

Zdroj: ČTK
Další zprávy