Autenticita je důležitá i u banalit, říká Tereza Velíková

ČTK Kultura ČTK, Kultura
9. 7. 2014 18:33
Finalistka Chalupeckého ceny představila na festivalu ve Varech svůj projekt výtah.
Velíková byla jedním z nevšedních hostů ve Finlandia stanu
Velíková byla jedním z nevšedních hostů ve Finlandia stanu | Foto: ČTK

Karlovy Vary - Finalistka Ceny Jindřicha Chalupeckého Tereza Velíková představila na filmovém festivalu v Karlových Varech svůj projekt Výtah. Návštěvníci festivalu se mohli s tvorbou umělkyně seznámit ve stanu Finlandia, kde v rámci motta "Less ordinary people" v hodinovém programu představila instalaci na lanové dráze Imperial a také filmovou montáž z inspiračních materiálů, filmů a fotografií.

"Diváci mohou prožít audiovizuální hru s časem i prostorem, která má právě tolik dějství, kolikrát budou návštěvníci ochotni jet lanovkou. Samostatné fragmenty děje získávají ve strmém tunelu nové souvislosti," řekla k projektu Velíková.

Velékovou baví nekonečné záběry nebo smyčky a používá autentické promluvy. "Ať nahrané nebo ty, které někde zaslechnu, zapíšu si je a pak natočím. Autentičnost banální situace je důležitá," řekla.

Tereza Velíková se věnuje výhradně videu a zpracovává témata intimní komunikace v rámci osobních vztahů se svým nejbližším okolím. Svými instalačně vrstvenými videoprojekcemi zpochybňuje možnosti porozumění. Její postavy spolu hovoří, ale každá v jiném videu. Mluví o svých pocitech a soukromí, zdánlivě na sebe reagují, ale působí dojmem osamělosti. Zvuk a obraz není někdy synchronizován, a tak divák sleduje iluzivní příběh o nemožnosti sdělit to podstatné druhému.

Instalace Velíkové v Karlových Varech je třetí zastávkou projektu 555, neboli 5 finalistů, 5 měsíců, 5 míst, který je doprovodným programem letošního jubilejního 25. ročníku Ceny Jindřicha Chalupeckého. Jeho letošním leitmotivem je filmová koláž, kterou připraví každý z finalistů a jež představí zdroje inspirace jeho tvorby. Program je navíc doplněn i uměleckou prezentací ve veřejném prostoru.

Letos se tak projekt oproti loňskému roku výrazně změnil. Zatímco v roce 2013 provázel finalisty po českých městech modul zvaný stavebnice a program stál na setkání a diskuzi ve veřejném prostoru, letos se tato část stěhuje do kin a dalších prostor. "Kina přináší možnost setkat se s umělcem na klidném a uzavřeném místě, kam lidé přijdou cíleně. Naopak pro širokou veřejnost včetně náhodných diváků letos fungují odpolední programy, pro něž každý umělec připravil speciální nové dílo, které představí ve zvoleném veřejném prostoru," uvedl Ondřej Horák, autor doprovodného programu a člen Společnosti Jindřicha Chalupeckého.

Cena Jindřicha Chalupeckého byla založena v roce 1990 jako výroční prestižní cena pro mladé výtvarné umělce České republiky. Nese jméno předního českého teoretika a kritika výtvarného umění a literatury, esejisty a filosofa.

 

Právě se děje

Další zprávy