Adéla na Broadwayi hudbou ožívá, však dikcí uvadá

Jan Vnouček
29. 10. 2008 12:15
Filmová klasika má na divadle vtip i grácii
Premiera Adéla ještě nevečeřela - Aleš Háma
Premiera Adéla ještě nevečeřela - Aleš Háma | Foto: Bleskově, Roman Souček

Recenze - Muzikál Adéla ještě nevečeřela byl napsán v úctě ke klasikům. A je to znát, třebaže se někteří z protagonistů zřejmě poprvé setkali s chytrým textem.

Divadelní režisér a choreograf Radek Balaš i skladatel, muzikant a herec Ondřej Brousek se těší nemalému renomé. Balaš díky nápaditým jevištním realizacím ve Slováckém divadle, Brousek skrze působení v kapele Monkey Bussines.

Společná práce na adaptaci filmové parodie měla obrovskou výhodu. Nebo nevýhodu? Autoři dostali ke zpracování znamenitý Brdečkův a Lipského scénář. Chytrý, svěží, nápaditý. Z něj se dá buď těžit, nebo jej zničit.

Stalo se to první. Balaš umocnil groteskní živelnost předlohy četnými tanečními výstupy a důstojnými písňovými texty. Je milé, když někdo dokáže využít bohatství jazyka; zvláště v díle, které je povýtce literární, plné slovní ekvilibristiky a inteligentních narážek.

Premiera Adéla ještě nevečeřela - Vlastimil Zavřel
Premiera Adéla ještě nevečeřela - Vlastimil Zavřel | Foto: Bleskově, Roman Souček

Parodický ráz příběhu navíc režisér doplnil vlastními scénickými nápady. Titulní masožravá květina Adéla patří k nejlepším: v průběhu inscenace roste a roste a její taneční figury jsou působivé. I hromadné scény na nádraží či v putyce jsou natolik energické, až je škoda poněkud stísněných prostor pražského divadla Broadway, kde byla Adéla po pěstírně v Uherském Hradišti "vysazena".

Muzikál má každopádně daleko k laciné estrádní podívané. Na to se v jednom díle sešlo příliš kvalitních lidí. Scéna Šimona Cabana, kostýmy Romana Šolce i Brouskova hudba pulsující swingem, ragtimem a jazzem dělají ze zpívající Adély vkusnou podívanou evokující nostalgii po starých kabaretech a salónní noblese.

Přitom nejde o vypulírovaný skanzen ani kopii legendární filmové komedie. Balaš podobně jako autor předlohy využívá četných citací a inscenaci ozvláštňuje. U Brdečky to byla detektivka, dobrodružný román a romantické příběhy brakové literatury, Balaš paroduje muzikálový žánr odkazy na staré známé šlágry, nebo si bere na mušku i jeho současnou a značně pokleslou podobu, třeba Kleopatru.

Premiera Adéla ještě nevečeřela - Jiří Langmajer a Petr Štěpánek
Premiera Adéla ještě nevečeřela - Jiří Langmajer a Petr Štěpánek | Foto: Bleskově, Roman Souček

Příkrý a určitě nezáměrný kontrast s filmovou předlohou ovšem tvoří herecké nastudování. Brdečkovy slovní finesy nejdou vždycky klíčovým protagonistům snadno do pusy a nedokončenou práci s významotvornou dikcí nahrazuje křečovitost. I chytré situační pointy jsou oslabovány herci, kteří si někdy parodii pletou s klauniádou.

Dokonce i takové eso, jakým je Jiří Langmajer, se ukázňuje až v průběhu inscenace, jeho první vstup na scénu si nezadá s podřadnou lidovou zábavou. Proč proboha režiséři pořád využívají lascivních pohybů těl a okatě zhýralých grimas, proč zase ti přehnaně klátiví a švitořící opilci, proč dokola tytéž sexuální narážky a mrkání do publika?

Sofistikovanému humoru mohou oslí můstky k méně chápavému publiku jen uškodit; bez ohledu na to, že sálem zní huronský smích a plácání do stehen. Režisér má být k divákům náročný - a zvláště pokud jde o inteligentní zábavu. Ať se zde snaží publikum, nikoli tvůrce.

Zato změna hereckého obsazení hlavního hrdiny, detektiva Nicka Cartera, při vstupu do druhého dějství je výborný komický nápad, zvláště když to ostatní postavy hry přijímají jako naprosto přirozený jev. Ale patrně to bylo jen v rámci slavnostní premiéry.

Adéla ještě nevečeřela - Naďa Konvalinková a Šárka Vaňková
Adéla ještě nevečeřela - Naďa Konvalinková a Šárka Vaňková | Foto: Bleskově, Roman Souček

Estrádnímu (a mnohdy i ukřičenému) přehrávání se v prvním dějství nevyhnul takřka nikdo z herců, ale to lze při reprízách snadno doladit. Pakliže se i herci svými výkony přimknou k elegantní noblese muzikálového představení - a ještě více k jeho námětu, z nějž koneckonců trvale těží - bude možné Balašův opus považovat za velmi zdařilý. Disponuje vtipem a grácií a mohl by příjemně oslovit i nemuzikálové publikum.

Divadlo Broadway Praha - Jiří Brdečka a Oldřich Lipský: Adéla ještě nevečeřela. Hudba Ondřej Brousek, režie a divadelní adaptace Radek Balaš, scéna Šimon Caban, hrají Aleš Háma nebo Petr Vondráček, Martin Dejdar nebo Jiří Langmajer nebo Juraj Bernáth, Oldřich Navrátil nebo Vlastimil Zavřel nebo Juraj Bernáth, Vladimír Brabec nebo Stanislav Zindulka.  Premiéra 24. října 2008.

Slovácké divadlo: Adéla ještě nevečeřela

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

 

 

 

Právě se děje

Další zprávy