Trosečník: Sociální experiment skončil

YahooNews, Hej
30. 9. 2006 12:00
New York - Americký Trosečník uzavřel experiment s rozdělením soutěžících podle etnické příslušnosti. Po dvou epizodách, jak bylo v plánu.

Třináctá série reality show Trosečník televize CBS se natáčela na Cookových ostrovech. Její soutěžící byli rozděleni do čtyř kmenů na základě své etnické příslušnosti, což vyvolalo v USA ještě před startem řadu kontroverzí.

Stanice to odmítala s poukazem na sociální experiment a překračování hranic. Teď je jasné, že to byl spíš marketingový tah - který se ovšem příliš nevydařil.

Soutěžící byli v sedmém dni soutěže, na začátku třetího dílu, sloučeni do dvou kmenů, které už jsou "rasově smíšené". "Hejbněte kostrou," vyzval moderátor Jeff Probst soutěžící. "Doteď jste žili ve kmenech rozdělených podle etnik. Nyní přišel čas se integrovat."

Jedna série Trosečníka byla věnovaná lesbičkám, bojovali na ostrově Vanuatu.
Jedna série Trosečníka byla věnovaná lesbičkám, bojovali na ostrově Vanuatu. | Foto: www.realitytvplanet.com

Jen dvě epizody tak byl Trosečník na amerických obrazovkách v původně ohlášované podobě. Kmeny byly sloučeny do dvou nových nazvaných Raro a Aitu; ty ustavili kapitáni původních čtyř kmenů.

"Jsme zpátky v Americe," řekla Parvati Shallow, členka kmene Raro, původně příslušnice bělošského kmene. "Tohle je tavicí kotlík a tak to mám ráda."

Nová série Trosečníka vyvolávala kontroverze už od první chvíle, kdy byl oznámen záměr rozdělení kmenů podle etnické příslušnosti soutěžících na černochy, bělochy, Asiaty a hispánce. Odpor dali najevo zástupci městské rady New Yorku, kde televize CBS sídlí, skupiny bojující za lidská práva, média i bloggeři.

S čím asi CBS nepočítala, byl odchod hlavních sponzorů. Ještě než se série začala vysílat, odřekli účast General Motors, Procter & Gamble, Coca-Cola, Johnson & Johnson a Home Depot. Tím stanice přišla o 26 milionu dolarů.

Začali utíkat i diváci. Na první díl se dívalo 17,7 milionů Američanů, což bylo nejmenší publikum, jaké kdy Trosečník v USA měl. Druhý díl série sledovalo 17,4 milionu diváků a aktuální třetí 16,6 milionu diváků.

Navenek přesto CBS neztrácí optimismus: v pátečním tiskovém vyjádření poukázala na fakt, že Trosečník z Cookových ostrovů překonal i velmi propagovanou konkurenční premiéru nové telenovely televize ABC, americký remake kolumbijské Ošklivky Betty.

První série Trosečníka aktuálně běží na českých obrazovkách televize Prima; zatím se ale potýká s nepříliš dobrou sledovaností a kritikou, že je k soutěžícím příliš "měkká".

 

Právě se děje

Další zprávy