Politoložka kreslí pro CNN. Kariéru ilustrátorky rozjela Martině Paukové slabost pro počítače

Martina Pauková na pražském festivalu ilustrace Lustr, kde vystavovala svou volnou tvorbu.
Martina Pauková mezi svou "volnou prací", vystavenou na festivalu ilustrace Lustr.
Martina Pauková mezi svou "volnou prací", vystavenou na festivalu ilustrace Lustr.
Kresby na zdi. Tento žánr si Martina Pauková v Praze vyzkoušela teprve podruhé.
Volné kresby Martiny Paukové.
Foto: Adam Hecl
Hana Slívová Hana Slívová
4. 10. 2017 7:00
Jedním z hlavních hostů zářijového festivalu ilustrace Lustr byla slovenská autorka Martina Pauková. Během dospívání ji víc než tužka a papír bavily jedničky a nuly a právě počítače v kombinaci s pobytem v oblíbeném Londýně ji později dovedly tam, kde se teď cítí jako doma: do světa vektorových ilustrací. Ty teď zdobí desítky prestižních časopisů, novin či webů včetně Googlu. V budoucnu by Pauková ráda pracovala pro Nike nebo Apple. V očích jí blýská, když mluví o nedávno vyhlédnutém novém iPadu. "Budu o něm psát na Instagramu, třeba mě pak z Applu kontaktují," směje se.

Minulý týden byla slovenská ilustrátorka Martina Pauková (34) jedním z hlavních hostů pražského festivalu ilustrace Lustr, dnes už je zase zpátky doma v Berlíně a pracuje na zakázce pro značku tenisek Vans.

Do německého hlavního města, které je podle jejích slov pro umělce přívětivější město, se přestěhovala po osmi letech života v Londýně. "Za peníze, které jsem dala v Londýně za jeden pokoj, mám teď pěkný byt v hezké čtvrti," libuje si.

Inspirace: spěch, roztěkanost, humor

Kdyby se držela na Slovensku vystudovaného oboru, pravděpodobně by teď z kanceláře analyzovala politické dění v Evropské unii. Jenomže dva týdny po promoci se sebrala, s přítelem vyrazila do Londýna, kam už si předtím jezdila přivydělávat prací v kavárně, a naplno propadla tomu, o čem jen tušila, že by ji jednou mohlo bavit a živit: ilustraci.

Stojíme před zdí polepenou Martininými "volnými" pracemi. Jsou to vektorové (tedy na počítači nakreslené) barevně vyvedené příběhy každodenních a při bližším ohledání lehce bizarních situací. Odráží se v nich spěch, roztěkanost, ale také Martinin smysl pro humor.

"Je to život člověka postkomunistického, který sedí u stolu a myslí na spoustu věcí najednou," vysvětluje. Její počítačem vedený rukopis a schopnost jednoduše "popsat" konkrétní i abstraktní věci Martině vynesly práci pro značky, jako je CNN, Die Ziet, Google, Kickstarter, Ikea, nebo módní značky Pull and Bear či Asos. To je něco, o čem si může velká většina tuzemských ilustrátorů nechat jenom zdát.

Na gymnáziu jsem tak maximálně skládala básničky

Ještě na Slovensku přitom Martina žádný speciální výtvarný talent nevykazovala. "Pocházím z úplně obyčejné rodiny. Na gymnáziu jsem tak maximálně skládala básničky a občas nakreslila nějakou drobnost," vzpomíná.

To, v čem doopravdy vynikala, byla práce s počítačem. Jako studentka programátorské třídy pro něj měla slabost. Programování se věnoval i její přítel, na jehož počítači Martinina kariéra v podstatě začala.

"Sedla jsem si k Photoshopu, vytvořila v něm koláž a poslala ji do jedné grafické soutěže. Bylo to extra strašné, ale dostala jsem nějaké hlasy a to mi velmi polichotilo," směje se.

Na její photoshopové portfolio pak došlo po pár týdnech v Anglii. "Přítel dostal práci hned, já pracovala ve Starbucks," vzpomíná. "Kolega z kavárny tehdy chodil do kurzu grafického designu, byl to v podstatě takový učňák pro osmnáctileté a devatenáctileté lidi. Kurz byl zadarmo, a tak jsem se přihlásila taky. Hned jsem zjistila, že mě to brutálně baví," vypráví.

Díky zkušenostem získaným v této přípravce uspěla u pohovoru na londýnské výtvarné škole London College Of Communication, kde vystudovala grafický design.

Během studia si vybrousila svůj typický styl, založený na jednoduché lince a zploštěné perspektivě. Veškerou práci dělá na počítači.

"Načrtnu si nápad a pak hned sednu k počítači. Hlavy mají moje figury stejné, originální dělám jen vlasy," ukazuje. "Velkou výhodou je, že nakreslené můžu v případě chyby hned vymazat. Kombinace Ctrl + Z je kouzelná, když je něco špatně, ruka mi po ní sahá automaticky." 

Martina Pauková se svým rukopisem strefila do doby, která je čitelným, hravým ilustracím v médiích nakloněná. V časopisech často kreslí takzvané editorialy, tedy sadu ilustrací k danému tématu. 

"Teď jsem dodělala téma o architektech, kteří kopírují zajeté designy, aniž by přispěli vlastním vkladem," říká. Téma ilustrovala obrázkem architekta, jenž bezmyšlenkovitě mačká na kopírce tlačítko a ze stroje vypadává jeden stejný dům za druhým.

Pro stanici CNN zase podle takzvaného voiceoveru - hlasu, který vypráví děj - nakreslila příběh o šetrném zacházení s vodou. Na světovém webu Kickstarter, kde začínající podnikatelé shánějí peníze na podnikatelský záměr, zase ilustrovala cestu od myšlenky po realizaci nápadu.

Na práci myslím nonstop

Po studiích designu a ilustrace Martina jako správný nerd vyučovala na škole softwarové programy a pracovala na svých věcech.

Nyní už věnuje ilustraci sto procent času a zakázky od těch největších společností (většinou nad 800 eur) jí chodí přes agenturu. "Je to záruka pro všechny. Klient ví, že jsem profesionál, já vím, že se o mě agentura při jednání s klientem postará," říká.

Jestliže kreslení pro ni v minulosti bylo díky nulovému tlaku od rodiny i nulovým očekáváním od sebe samé hlavně zábava, teď už se u něj často stresuje. Na práci myslí nonstop, jak podotýká, kromě agentury a účetní prozatím nemá nikoho, kdo by jí s byznysem pomáhal - staral se o termíny či spravoval účty na sociálních sítích.

V budoucnu by ráda pracovala i pro lifestylové značky, třeba pro Nike nebo Apple. V očích jí blýská, když mluví o nedávno vyhlédnutém novém iPadu. "Budu o něm psát na Instagramu, třeba mě pak z Applu kontaktují," směje se.

Když je řeč o kontaktech - ačkoliv Martina Pauková pochází z Piešťan, slovenské ani české firmy jí nevolají. "Před dvěma lety si mě taky na Lustru vyhlédlo Studio Najbrt. Tak třeba se po letošním ročníku zase někdo odsud ozve."

 

Právě se děje

Další zprávy