reklama
 
 

Steven Spielberg chystá film o virtuálním světě, kterému vládne popkultura. Možná se v něm najdeme

AKTUALIZOVÁNO 6. 8. 2017
Režisér Steven Spielberg chystá nové sci-fi přeplněné popkulturními odkazy a poctami. Ready Player One: Hra začíná zhodnotí život ve světě, jemuž dominují slavné značky. A to není svět budoucnosti, nýbrž i dnešek. Právě Spielberg je totiž z pozice režiséra blockbusterů spoluzodpovědný za to, jak současná popkultura vypadá. Její kritika je tedy pro něj tak trochu sebereflexí a zhodnocením vlastní činnosti.
Doporučujeme

Steven Spielberg je jeden z největších žijících mainstreamových režisérů. Jeho Čelisti, Indiana Jones, E.T., Jurský park a slušná hrst dalších snímků přetvořila nejen své žánry, ale i postavení filmu jako média ve společnosti.

Zdá se však, že v posledních letech se Spielberg odebral do komerčního důchodu. Nepřestal být činný, ale jako by už neměl potřebu vlastními díly vydělávat stovky milionů dolarů a uspokojovat za každou cenu nejširší publikum.

Už od Války světů z roku 2005 točí stále víc svébytné filmy, které se neohlížejí na klasické atrakce. Vkládá do nich přitom stejné prostředky, jaké mají k dispozici blockbustery. Tím se dostal do výjimečného postavení mezi americkými filmaři.

Přesto si občas vybere projekt, který alespoň na pohled vypadá divácky vstřícně. Je jím i aktuální Ready Player One: Hra začíná, adaptace předlohy amerického spisovatele a scenáristy Ernesta Clinea.

Sci-fi slibuje, že diváka vtáhne do světa online reality, kam se hrdinové zamykají, aby unikli přelidněnému a ošklivému světu blízké budoucnosti. Ve virtuálním světě mohou vypadat, jak chtějí, mluvit s kýmkoliv a vyrazit na jakékoliv existující i neexistující místo.

Pro hrdinu (Tye Sheridan) a mnoho dalších je oním vysněným prostorem svět americké popkultury 80. let. Snímek bude tedy nasycen odkazy na tuto dobu. Spielbergův tým obstaral práva na užití mnoha kultovních videoherních a filmových značek. Tím bude jeho film velmi aktuální, protože právě merchandising a branding vládne současné společnosti.

Dlouhá upoutávka z festivalu Comic-Con obsahuje snad stovky popkulturních odkazů. A je něco symptomatického na tom, že hrdinové, kteří by si mohli ve virtuálním světe vymyslet jakoukoliv podobu, se uchylují ke známým postavám z filmu Železný obr nebo Star Wars - nepopouštějí tedy ani tak uzdu fantazii, jako spíš nostalgickým vzpomínkám. Dokonce těm vzpomínkám, které jim nepatří, protože hrdina Ready Player One sní o dětství jiné generace než jeho.

Dá se očekávat, že Spielberg tuto problematiku prozkoumá detailně. Na první pohled Hra začíná vypadá jako typický mainstreamový snímek pro pobavení. Při Spielbergově aktuálním naladění lze však očekávat, že to vše pro něj bude jen zázemí pro další experiment.

Ve filmu se zhlédl poté, co producenti v roli režiséra zvažovali Christophera Nolana, Petera Jacksona nebo Roberta Zemeckise. Právě Spielberg je z nich ovšem nejvíc zodpovědný za to, jak vypadá současná popkultura. Její kritika je tedy pro něj tak trochu sebereflexí a zhodnocením vlastní činnosti.

Bude proto zajímavé vidět, jak se s atraktivním námětem popere. V českých kinech se to dozvíme 29. března příštího roku.

Související

    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama
    reklama