Recenze: Rasismus jako zdroj hororového napětí. Film Uteč originálně komentuje aktuální dění

Martin Bubrín
30. 4. 2017 3:00
Zdroj foto: Universal Pictures Zdroj foto: Universal Pictures
Po oscarovém snímku Moonlight je tu další film o afroamerické identitě. Uteč debutujícího režiséra Jordana Peela ovšem téma rasismu posouvá do dalších souvislostí. A na plátně umně rozehrává příběh plný nejistoty a paranoidní atmosféry strachu.
Hlavní hrdina filmu Uteč. | Video: https://www.youtube.com/watch?v=NoVid_BHjTw

Duo Keegan-Michael Key a Jordan Peele proslulo skečovou show Key & Peele, v níž si vytrvale utahovalo z různých společenských stereotypů a předsudků. Peelův filmový debut, snímek Uteč, ukazuje, jak by jeden z nich fungoval v celovečerní stopáži.

Motorem zápletky je zdánlivě obyčejná situace: dcera (Allison Williamsová) jde svým rodičům, zámožným jižanským liberálům, představit černošského přítele (Daniel Kaluuya). To, co zprvu vypadá jako osobitá variace na filmy typu Fotr je lotr, se postupně mění v thrillerovou verzi klasického amerického dramatu Hádej, kdo přijde na večeři? Stanleyho Kramera.

Uteč

Horor, 2017, USA, 103 min.
Režie: Jordan Peele
Hrají: Daniel Kaluuya, Allison Williamsová, Bradley Whitford, Catherine Keenerová, Celeb Landry Jones a další
Hodnocení Aktuálně.cz: 80 %

Uteč se nicméně žánrovým označením vzpírá. Peele ve filmu kombinuje vztahové drama, černý humor, ale také zmíněné thrillerové prvky. Důmyslným dávkováním napětí a zručnou režií tak přináší naprosto sebevědomý tvůrčí tvar, který americká kritika oslavuje jako odvážnou společenskou satiru umně zacházející s žánrovými konvencemi.

Mimochodem, snímek vznikl pod záštitou studia Blumhouse Pictures, které se soustředí převážně na béčkové hororové série jako Očista nebo Paranormal Activity. Teprve letos na sebe poutá pozornost ambicióznějšími tituly, jako je Rozpolcený nebo právě Uteč, jež překračují hranice hororového žánru soustředěným scénářem a kreativnějším zpracováním.

Prvotřídní hra s očekáváním

Uteč si ve své angažovanosti nezadá s letošním oscarovým filmem Barryho Jenkinse Moonlight, jenž také tematizuje afroamerickou identitu v USA. Zatímco ale Jenkinsonovo drama tak činí spíše uměleckým způsobem, Uteč s tématem pracuje mnohem volněji a identitu hlavní postavy proměňuje v katalyzátor napětí. Nejde přitom o přímou obžalobu rasismu. Film totiž rasový podtext používá k vytváření paranoidní atmosféry strachu.

První dvě třetiny fungují díky pomalému budování napětí, náznakům a bizarním scénám jako prvotřídní hra s očekáváním, v níž divák spolu s hlavní postavou odhaluje, proč se ostatní chovají tak podivně slušně. Peele v těchto momentech vyniká jako zručný manipulátor herců, kteří hrají role komplikovanější, než se na první pohled zdá.

Pravá povaha příběhu vyjde najevo až v závěrečné třetině, jež je se svými žánrovými kořeny sevřena nejtěsněji. Atmosféru nejistoty pozvolna střídá komplikovaná druhá vrstva, která konečně nabídne něco i skalním fanouškům hororů. Škoda, že celkový dojem z jinak přesvědčivě budovaného filmu snižuje právě relativně tuctový konec.

I přesto se ale jedná o velmi zručně natočený film, jehož nečekaná sofistikovanost předčí ostatní multižánrové pokusy posledních let. Jordan Peele se v debutu ukázal jako přemýšlivý tvůrce s originálními nápady a zároveň jako trefný komentátor současného dění, jenž příběh chápe v širších souvislostech. Díky tomu se jeho tvorbu rozhodně vyplatí sledovat i v budoucnu.

Základní část NHL se bude hrát až do poloviny května

Vedení NHL rozhodlo o prodloužení základní části soutěže až do 16. května. K tomuto kroku vedlo elitní ligu odložení hned osmi zápasů Vancouveru kvůli nákaze nemocí covid-19. NHL nicméně stále počítá s tím, že ve zkrácené sezoně odehraje každý z týmů v souladu s původním plánem všech 56 utkání dlouhodobé fáze. Zatím však není jasné, kdy začnou vyřazovací boje o Stanley Cup.

Přestože bylo ve zhuštěném programu základní části, při němž čeká za normálních okolností každý klub 82 zápasů, odloženo od začátku sezony z důvodu koronavirové pandemie 54 utkání a dalších pět kvůli potížím s počasím, nenabrala NHL zatím nijak dramatický skluz. Původně měla dlouhodobá fáze skončit 8. května, již dříve byla prodloužena do 11. května.

Tým Canucks byl v rozehrané soutěži zasažen nákazou dosud nejvýrazněji. Různé formy koronaviru byly diagnostikovány u 21 hráčů a čtyř dalších zaměstnanců klubu. Kanadský celek, který má odehráno nejméně utkání (37) v soutěži, hrál kvůli tomu naposledy 24. března. Dnes už ale může začít s tréninkem, do zápasového zatížení pak naskočí v pátek soubojem s Edmontonem.

O začátku play off nebylo zatím rozhodnuto. "NHL bude i nadále sledovat a pečlivě vyhodnocovat průběh základní části, teprve pak bude definitivně oznámeno datum, kdy se začne hrát o Stanley Cup. S posledními změnami a posunutým koncem základní části v Severní divizi je ale možné, že zápasy prvního kola play off začnou ve Východní, Centrální a Západní divizi o pár dnů dříve než v Severní divizi," uvedla liga v tiskové zprávě.

S prodloužením základní části NHL se však zmenšil časový prostor hráčům, kteří posílí národní týmy na mistrovství světa v Lotyšsku. Rovněž posunutý šampionát, jehož spolupořadatelem mělo být původně i Bělorusko, začne v pátek 21. května. Hned v jeho úvodní den půjdou do akce i čeští hokejisté, které čeká souboj s Ruskem. Finále turnaje je pak naplánováno na neděli 6. června.