reklama
 
 

Recenze: Film Pepa mohl být dobrá cynická komedie. Místo toho staví pomník mužskému chcípáctví

13. 4. 2018
Nový český film Pepa má hodně společného s osudem titulního hrdiny. Stejně jako se podpantoflák Pepa v podání Michala Suchánka rozhodne změnit svůj život na úplném sklonku, tak komedie režiséra Jána Nováka naznačuje promarněný potenciál nikterak originální, ale na české poměry docela překvapivou pointou.

Na začátku filmu prolétá kamera oknem zašlého panelákového hotelu, aby objevila losera Pepu v koupelně s rozbitou hlavou, v níž se mu promítne celý život. Za doprovodu Pepova nadužívaného komentáře mimo obraz Novák v následujících devadesáti minutách servíruje odyseu naprostého outsidera šikanovaného okolím.

Ve sledu více či méně laciných anekdot se divák s hlavním hrdinou probírá jeho nevýznamnou existencí: od dítěte ponižovaného učiteli a spolužáky se v úmorných epizodách propracuje k jeho dospělému statusu samotářského tichošlápka.

Pepa má doma pubertální dceru (Natálie Grossová) a za manželku manipulativní hysterku Zdenu (Petra Špalková), která jím otevřeně pohrdá. Rutinu nudných dní v kariéře kancelářské myši mu zpříjemňuje mladá kolegyně Pavlína (Alena Doláková) a ojedinělé chvilky naplnění mu zprostředkovává záliba ve voyeurském nahlížení dalekohledem do bytu v protějším domě, v němž prožívá svůj zdánlivě idylický partnerský vztah mladá dvojice (Martin Pechlát a Anna Stropnická).

Úspěch filmu založeného na pohledu vypravěče stojí a padá s tím, jestli je možné hlavnímu hrdinovi fandit anebo s ním aspoň soucítit. Jakkoliv je Michal Suchánek typově přesný, jeho postava nepůsobí dojmem, že by byla z masa a kostí.

Producent propaguje snímek jako komedii s prvky retra, dojem konejšivého návratu do minulosti ovšem v tomto případě nelze připsat výpravě, jež má v sekvencích z Pepova dětství díky estetice ošklivosti blíže k vorlovské grotesce než načančané nostalgii vejdělkovského typu.

Pocit retra má divák spíše z příběhu, který v mnoha ohledech připomíná normalizační bakalářské historky. Chudák Pepa je natolik pod pantoflem, že se na tajňačku odváží zapálit si cigaretu jen při cestě s košem ke kontejneru. S manželkou jezdí každý víkend na partičku kanasty za kamarádskou partnerskou dvojicí Tondou (Filip Blažek) a Jarmilou (Alice Bendová). Když se Tonda připije, svádí Zdenu pomocí fotek skalniček.

Pepa

Česká komedie, 2018
Režie: Ján Novák
Hrají: Michal Suchánek, Petra Špalková, Natálie Grossová, Alena Doláková, Martin Pechlát, Anna Stropnická, Alice Bendová, Filip Blažek a další
Premiéra v ČR: 12. dubna 2018
Hodnocení Aktuálně.cz: 40 %

Jediným realisticky působícím segmentem jsou tak výjevy z domu naproti. Jak se ironicky ukáže, onen pár není ani zdaleka tak šťastný, jak si Pepa myslí: z Pechlátovy postavy se vyklube majetnický tyran dusící svou partnerku nesmyslnými požadavky.

I tato temnější dějová linka ukazuje, oč zajímavější by snímek mohl být, kdyby z nekňubovitého Pepy neudělali autoři pro českou kinematografii tak typickou postavu - muže, který by sice chtěl být lepší, ale zlý osud mu bohužel hází klacky pod nohy.

Stačilo jen trochu pootočit optiku vyprávění a Pepa mohl být docela příjemnou cynickou komedií o tom, že karma je mrcha a každý je svého štěstí strůjce. Místo toho tvůrci ze Suchánkovy postavy vystavěli pomník otravnému mužskému chcípáctví.

autor: Jan Gregor | 13. 4. 2018

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama