Recenze: Žádná lítost ani žal. Michal Hrůza vydal po zdravotních problémech vynikající album

Jan Mazura Jan Mazura
19. 5. 2017 9:49
Když zpěvák Michal Hrůza ležel před třemi lety v nemocnici s vážným poraněním hlavy, které si přivodil v Ostravě během hospodského konfliktu, vůbec nebylo jisté, jestli ještě někdy napíše nové písničky. Všechno ale dobře dopadlo, Hrůza se ze zranění dostal, složil nové skladby a vydal je na albu Sám se sebou. Deska přitom nepůsobí jako terapeutický prostředek, hudebník na ní zní tak, jako by se celkem nic nestalo. Možná i díky tomu patří nahrávka k tomu nejlepšímu, co kdy Michal Hrůza vyprodukoval.

Od prvních minut alba Sám se sebou nelze přeslechnout všechny prvky, které jsou pro písničky Michala Hrůzy charakteristické už mnoho let: chytré melodie, ambivalentní nálada plus srozumitelné a klišé se vyhýbající texty. Skladby nezní prvoplánově, ale působí pozitivně. Takový byl ostatně už první hit Zejtra mám Hrůzovy někdejší kapely Ready Kirken.

Výraznými tématy jsou pro muzikanta i nadále hledání klidu v hektické době a upřímnost k sobě samému. "Zůstat chvíli sám, poznat kudy kam, sám se sebou být a jít dál," zpívá v titulní skladbě Sám se sebou. "Co je hezký, poznám, když se zastavím." Touha občas se izolovat a podívat se na okolní dění z odstupu čiší i z Polárky a Polárníka, dvou songů ohraničujících nahrávku.

Hrůzova novinka ale není zadumaná anebo snad přehnaně filozofická. Životní hodnoty si hudebník po tři roky starém incidentu v Ostravě, po němž skončil v nemocnici v bezvědomí, nepochybně přerovnal, ovšem nezdá se, že by k tomu potřeboval tyto písničky. Na rozdíl od Anny K. pro něj práce na posledním albu nebyla terapií a výsledek proto nepůsobí tak závažně.

Skladby Hrůza zaranžoval poměrně prostě: silné melodie prostě košatou produkci nepotřebují. Bez afektu je i jeho zpěv, což platí také pro střídmý duet s hostující Olgou Königovou z projektu Ille. Nenápadné, ale velmi příjemné zpestření.

Na desce najdeme i tři písně, které vznikly pro film. Do celku dobře zapadají a je zábavné sledovat, jak poeticky dokážou popsat i takové situace jako Jizerskou padesátku nebo letní sjezd Sázavy. Pěkně zpracovaným textem vyniká i nenásilně havlovský Optimista.

Michal Hrůza: Sám se sebou

Vydal Universal Music, 2017
Hodnocení Aktuálně.cz: 100 %

Nejen ten, pro koho je Michal Hrůza stále ještě synonymem Ready Kirken - kapely, s níž už deset let nehraje - by neměl album nechat bez povšimnutí. Z pětačtyřicetiletého hudebníka se totiž za dvacet let na scéně vyklubal jeden z nejlepších tuzemských songwriterů. A deska Sám se sebou je ucelenou přehlídkou jeho talentu.

Aktualizováno před 2 hodinami

Summit EU se shodl na dosažení klimatické neutrality do roku 2050

Lídři zemí Evropské unie se dnes po dlouhém vyjednávání shodli, že EU bude do poloviny století klimaticky neutrální. Informoval o tom předseda Evropské rady Charles Michel. Podle informací ČTK obsahují závěry zmínku o jaderné energii jako součásti energetického mixu, kterou prosazovalo Česko. Dočasnou výjimku si podle diplomatických zdrojů vyjednalo Polsko.

Summit projednal víceletý rozpočet EU, shodu nenašel

Evropští lídři ve čtvrtek na bruselském summitu projednali návrh příštího víceletého rozpočtu Evropské unie. K textu předloženému finským předsednictvím má většina unijních zemí připomínky a k jednání se chtějí vrátit počátkem příštího roku. Podle informací ČTK uvažuje předseda Evropské rady Charles Michel o svolání mimořádného summitu na únor.

Prezidenti a premiéři se k otázce rozpočtu na období 2021 až 2027 dostali po neúspěšném podvečerním vyjednávání o klimatických závazcích. Na stole měli návrh, který již po zveřejnění sklidil kritiku od Evropské komise i většiny členských států. Finský text počítá s celkovým objemem rozpočtu ve výši 1,07 procenta hrubého národního důchodu (HND) EU. Zatímco komisi, která navrhovala 1,11 procenta, se nelíbí snížení celkového objemu rozpočtu, státy střední a jižní Evropy jsou rozladěny zejména poklesem peněz pro strukturální fondy. Západoevropské země pak namítají, že by se měl rozpočet i vzhledem k odchodu Británie jako čistého plátce snížit až na jedno procento.

Lídři EU se shodli na prodloužení sankcí vůči Rusku

Prezidenti a premiéři zemí Evropské unie se dnes jednomyslně shodli na půlročním prodloužení hospodářských sankcí vůči Rusku. Oznámil to mluvčí předsedy Evropské rady Barend Leyts. Podle unijních lídrů Moskva stále nedodržuje mírové dohody z Minsku, které se týkají východu Ukrajiny ovládaného od roku 2014 separatisty a jejichž naplnění je podmínkou pro zrušení postihů.

Německá kancléřka Angela Merkelová a francouzský prezident Emmanuel Macron informovali své kolegy o výsledcích pondělní pařížské vrcholné schůzky. Takzvaná normandská čtyřka tvořená ještě ruským prezidentem Vladimirem Putinem a jeho ukrajinským protějškem Volodymyrem Zelenským se v Paříži nedokázala shodnout na ukončení konfliktu na východě Ukrajiny. V oblasti Donbasu za více než pět let bojů mezi vojsky prozápadní vlády v Kyjevě a separatisty podporovanými Kremlem zemřelo na 13 000 lidí.