Recenze: Společná výprava Dejvického divadla a La Putyky se povedla, iluze týmu je téměř dokonalá

Saša Hrbotický Saša Hrbotický
14. 11. 2017 7:30
V pražských Jatkách 78 měl premiéru dlouho očekávaný společný projekt Dejvického divadla a Cirku La Putyka Honey. Inscenátoři v čele s režisérem Miroslavem Krobotem jsou přesvědčeni, že lidský osud nelze vtěsnat do jednoduchých schémat ani srovnat do úhledných přihrádek. Proto story o dívce, která se navzdory své přemýšlivosti pouští do bláznivých akcí a z lásky k hochštaplerovi se málem zničí, rafinovaně přetavili ve sled uzavřených, nespojitých obrazů. Každý má nový půvab a kontrastní atmosféru, každý zaujme jiným režijním a choreografickým nábojem.
Anna Schmidtmajerová a Václav Neužil v Honey.
Anna Schmidtmajerová a Václav Neužil v Honey. | Foto: Hynek Glos

Společný projekt dvou špičkových souborů, Dejvického divadla a Cirku La Putyka, budil pozornost dlouho dopředu: už jen šance vidět Jaroslava Plesla, Václava Neužila, Lenku Krobotovou a další osobnosti dejvické scény po boku akrobatů z La Putyky se jevila jako silný divácký magnet.

Romantický příběh podle skutečných událostí, jak zní ironický podtitul představení Honey, naštěstí nenabízí lacinou senzaci, ale inspirativní spojení postupů nového cirkusu, pohybového a výtvarného divadla s činohrou i zpěvem.

Různá choreografie, různý náboj

Inscenátoři v čele s režisérem Miroslavem Krobotem jsou přesvědčeni, že lidský osud nelze vtěsnat do jednoduchých schémat ani srovnat do úhledných přihrádek.

Proto story o dívce, která se navzdory citlivosti a přemýšlivosti pouští do bláznivých akcí a z lásky k hochštaplerovi se málem zničí, rafinovaně přetavili ve sled uzavřených, nespojitých obrazů.

Každý z nich má nový půvab a kontrastní atmosféru podtrhovanou hudebním doprovodem multiinstrumentalisty Jana Balcara. Každý zaujme jiným režijním a choreografickým nábojem. Některé jsou laděné výslovně komediálně, jiné lyricky nebo až přízračně, jak je nejspíš stvořila hrdinčina bujná fantazie.

Postava Honey je herecky nestejnoměrně rozdělená mezi Jenovéfu Bokovou a Annu Schmidtmajerovou, přičemž první z nich se na scéně objeví jen párkrát jako vypravěčka a komentátorka, zatímco druhá je přítomná prakticky nepřetržitě a s jistotou maluje jeden životní osud hereckým gestem, koncentrovaným výrazem, náročnými akrobatickými kousky, zpěvem, a dokonce hrou na violoncello. 

Představení Honey.
Představení Honey. | Foto: Hynek Glos

Organické prolnutí obou souborů avizuje už úvodní rozcvička, do níž se postupně zapojují všichni účinkující, aby společně absolvovali ukázku akrobaticko-taneční show, včetně riskantních skupinových sestav. A třebaže si lze domyslet, kolik hodin tvrdé práce do přípravy museli vložit, iluze jednolitého týmu je takřka dokonalá.

Pro zkušené akrobaty La Putyky se zadání inscenace zdá být přece jen o trochu méně neobvyklé, činoherní akce nejsou tak komplikované a takřka nikdy neprobíhají izolovaně. Nejpovedenější scéna přichází hned po té vstupní, akrobatické.

Skvělý ještěr Vladimír Polívka 

Honey na břehu jezera sleduje a komentuje vyznavače vodních sportů, mezi nimiž se jako potápěč mihne i její budoucí milenec. Celý výjev je triumfem choreograficko-režijní tvořivosti: herci na suchu vizualizují pohyby nesmělých plavců, veslařů, rybářů i vyznavačů dalších s vodou souvisejících zábav.

Výsledek je dokonale přesný, přitom k navození iluze není třeba ničeho víc než správně vedeného lidského těla. Po zmínce o nálezu na dně jezera se dění překvapivě změní v surrealistický výstup s prehistorickými ještěry, z nichž ten nejagresivnější ve strhujícím ztvárnění Vladimíra Polívky svede s Honey urputný souboj. Duel ženy a zvířete je možné vnímat jako modelový střet dvou pohlaví.

Následující peripetie vztahu mezi Honey a jejím milencem a pasákem v podání Václava Neužila odstartuje vášnivě divoký sexuální akt s dívkou zavěšenou na lanech, jenž plynule přechází v sérii hravě obscénních výjevů z nevěstince.

Cirk La Putyka a Dejvické divadlo: Honey
Autor fotografie: Hynek Glos

Cirk La Putyka a Dejvické divadlo: Honey

Autoři: Miroslav Krobot, Lubomír Smékal 
Premiéra: 12. 11. 2017, Jatka78
Režie: Miroslav Krobot
Režijní a pohybová spolupráce: Rostislav Novák ml.
Hudba: Jan Balcar
Scénografie, kostýmy, choreografie: Jakub Kopecký, Kristýna Záveská, Thomas Steyaret
Hodnocení Aktuálně.cz: 80 %

Pro Neužila skýtá postava chlapáckého zmetka a citového vyděrače více možností z hlediska pohybové než činoherní akce, jak to dokládá třeba jeho velké sólo šplhání po výškovém domě s využitím jednoduché filmové projekce na podlahu.

Magický, snad jen stopáží trochu přepálený je surrealistický obraz orgie s pandami, do níž se konsternovaná dívka zapojí na přání milence během jejich "pracovního výletu" do exotické ciziny.

Smutek a úzkost z prozření prosakují výjevy z kriminálu, zklidněný závěr s Honey řídící úklidový stroj pak přináší katarzi, vnitřní vyrovnání a zklidnění.

Zkušenému divadelnímu režisérovi Miroslavu Krobotovi i Rostislavu Novákovi z La Putyky se podařilo to zásadní, co si ve svém experimentu předsevzali, tedy úzce propojit akrobaty s činoherci do kompaktního tělesa.

Radostný pocit z jejich společné výpravy do nových vod divákovi vedle otisku jednotlivých scén uvázne v mysli víc než samotná výpověď, v případě Honey to však skoro vůbec nevadí.

 

Právě se děje

Další zprávy