Recenze: Společná výprava Dejvického divadla a La Putyky se povedla, iluze týmu je téměř dokonalá

Saša Hrbotický Saša Hrbotický
14. 11. 2017 7:30
V pražských Jatkách 78 měl premiéru dlouho očekávaný společný projekt Dejvického divadla a Cirku La Putyka Honey. Inscenátoři v čele s režisérem Miroslavem Krobotem jsou přesvědčeni, že lidský osud nelze vtěsnat do jednoduchých schémat ani srovnat do úhledných přihrádek. Proto story o dívce, která se navzdory své přemýšlivosti pouští do bláznivých akcí a z lásky k hochštaplerovi se málem zničí, rafinovaně přetavili ve sled uzavřených, nespojitých obrazů. Každý má nový půvab a kontrastní atmosféru, každý zaujme jiným režijním a choreografickým nábojem.
Anna Schmidtmajerová a Václav Neužil v Honey.
Anna Schmidtmajerová a Václav Neužil v Honey. | Foto: Hynek Glos

Společný projekt dvou špičkových souborů, Dejvického divadla a Cirku La Putyka, budil pozornost dlouho dopředu: už jen šance vidět Jaroslava Plesla, Václava Neužila, Lenku Krobotovou a další osobnosti dejvické scény po boku akrobatů z La Putyky se jevila jako silný divácký magnet.

Romantický příběh podle skutečných událostí, jak zní ironický podtitul představení Honey, naštěstí nenabízí lacinou senzaci, ale inspirativní spojení postupů nového cirkusu, pohybového a výtvarného divadla s činohrou i zpěvem.

Různá choreografie, různý náboj

Inscenátoři v čele s režisérem Miroslavem Krobotem jsou přesvědčeni, že lidský osud nelze vtěsnat do jednoduchých schémat ani srovnat do úhledných přihrádek.

Proto story o dívce, která se navzdory citlivosti a přemýšlivosti pouští do bláznivých akcí a z lásky k hochštaplerovi se málem zničí, rafinovaně přetavili ve sled uzavřených, nespojitých obrazů.

Každý z nich má nový půvab a kontrastní atmosféru podtrhovanou hudebním doprovodem multiinstrumentalisty Jana Balcara. Každý zaujme jiným režijním a choreografickým nábojem. Některé jsou laděné výslovně komediálně, jiné lyricky nebo až přízračně, jak je nejspíš stvořila hrdinčina bujná fantazie.

Postava Honey je herecky nestejnoměrně rozdělená mezi Jenovéfu Bokovou a Annu Schmidtmajerovou, přičemž první z nich se na scéně objeví jen párkrát jako vypravěčka a komentátorka, zatímco druhá je přítomná prakticky nepřetržitě a s jistotou maluje jeden životní osud hereckým gestem, koncentrovaným výrazem, náročnými akrobatickými kousky, zpěvem, a dokonce hrou na violoncello. 

Představení Honey.
Představení Honey. | Foto: Hynek Glos

Organické prolnutí obou souborů avizuje už úvodní rozcvička, do níž se postupně zapojují všichni účinkující, aby společně absolvovali ukázku akrobaticko-taneční show, včetně riskantních skupinových sestav. A třebaže si lze domyslet, kolik hodin tvrdé práce do přípravy museli vložit, iluze jednolitého týmu je takřka dokonalá.

Pro zkušené akrobaty La Putyky se zadání inscenace zdá být přece jen o trochu méně neobvyklé, činoherní akce nejsou tak komplikované a takřka nikdy neprobíhají izolovaně. Nejpovedenější scéna přichází hned po té vstupní, akrobatické.

Skvělý ještěr Vladimír Polívka 

Honey na břehu jezera sleduje a komentuje vyznavače vodních sportů, mezi nimiž se jako potápěč mihne i její budoucí milenec. Celý výjev je triumfem choreograficko-režijní tvořivosti: herci na suchu vizualizují pohyby nesmělých plavců, veslařů, rybářů i vyznavačů dalších s vodou souvisejících zábav.

Výsledek je dokonale přesný, přitom k navození iluze není třeba ničeho víc než správně vedeného lidského těla. Po zmínce o nálezu na dně jezera se dění překvapivě změní v surrealistický výstup s prehistorickými ještěry, z nichž ten nejagresivnější ve strhujícím ztvárnění Vladimíra Polívky svede s Honey urputný souboj. Duel ženy a zvířete je možné vnímat jako modelový střet dvou pohlaví.

Následující peripetie vztahu mezi Honey a jejím milencem a pasákem v podání Václava Neužila odstartuje vášnivě divoký sexuální akt s dívkou zavěšenou na lanech, jenž plynule přechází v sérii hravě obscénních výjevů z nevěstince.

Cirk La Putyka a Dejvické divadlo: Honey

Honey - foto z premiéry

Autoři: Miroslav Krobot, Lubomír Smékal 
Premiéra: 12. 11. 2017, Jatka78
Režie: Miroslav Krobot
Režijní a pohybová spolupráce: Rostislav Novák ml.
Hudba: Jan Balcar
Scénografie, kostýmy, choreografie: Jakub Kopecký, Kristýna Záveská, Thomas Steyaret
Hodnocení Aktuálně.cz: 80 %

Pro Neužila skýtá postava chlapáckého zmetka a citového vyděrače více možností z hlediska pohybové než činoherní akce, jak to dokládá třeba jeho velké sólo šplhání po výškovém domě s využitím jednoduché filmové projekce na podlahu.

Magický, snad jen stopáží trochu přepálený je surrealistický obraz orgie s pandami, do níž se konsternovaná dívka zapojí na přání milence během jejich "pracovního výletu" do exotické ciziny.

Smutek a úzkost z prozření prosakují výjevy z kriminálu, zklidněný závěr s Honey řídící úklidový stroj pak přináší katarzi, vnitřní vyrovnání a zklidnění.

Zkušenému divadelnímu režisérovi Miroslavu Krobotovi i Rostislavu Novákovi z La Putyky se podařilo to zásadní, co si ve svém experimentu předsevzali, tedy úzce propojit akrobaty s činoherci do kompaktního tělesa.

Radostný pocit z jejich společné výpravy do nových vod divákovi vedle otisku jednotlivých scén uvázne v mysli víc než samotná výpověď, v případě Honey to však skoro vůbec nevadí.

 

Právě se děje

před 49 minutami

Kaczyński: Protesty proti omezení potratů budou stát mnoho životů

Předseda polské vládnoucí strany Právo a spravedlnost (PiS) v prohlášení varoval, že protesty proti nálezu ústavního soudu, kterým se prakticky ruší možnost legálních potratů, budou stát životy mnoha lidí. Polsko podobně jako jiné evropské země zažívá strmý nárůst případů koronavirové infekce.

Lidé, kteří protesty svolávají, se podle Kaczyńského dopouštějí veřejného ohrožení, tedy trestného činu. "Vážného trestného činu," podotkl šéf PiS, který od nedávna zastává i post vicepremiéra, jenž dohlíží na resorty obrany, vnitra a spravedlnosti.

"Stát má právo, ale také povinnost se takovým akcím postavit," řekl šéf národně-konzervativní strany, který je považován za nejmocnějšího politika v Polsku.

Vlna protestů se v Polsku zvedla poté, co ústavní soud, složený převážně ze soudců nominovaných PiS, minulý týden shledal, že přerušení těhotenství z důvodu poškození plodu odporuje ústavě. Na tyto případy podle statistik připadalo 98 procent legálních potratů v minulých letech. Povoleny zůstávají interrupce v případě ohrožení života či zdraví matky, anebo pokud je těhotenství důsledkem znásilnění či incestu.

Zdroj: ČTK
Další zprávy