Recenze: Skupina Fiordmoss dělá pop pro těžké introverty. Škoda, že deska nepřišla dřív

Karel Veselý Karel Veselý
14. 10. 2017 7:30
Po dvojici EP Gliese a Ink Bitten (2012) přestěhovali Petra Hermanová, Roman Přikryl a Jan Boroš alias Fiordmoss svou kapelu z Brna do Berlína. Při poslechu jejich do detailu dotaženého, uhrančivého debutu Kingdom Come si nelze nevzpomenout na minimalismus The xx či atmosféričnost Warpaint, škoda však, že album nevyšlo o několik let dřív. Ze skupiny, která mohla hrát první ligu, jsou tak zase jen čeští epigoni trendu, jenž už je v zahraničí vlastně víceméně pryč.
Video:

České kapely sní o slávě v zahraničí, jen málokterá ale udělá tak radikální krok jako původně brněnské trio Fiordmoss.

Po dvojici "ípíček" Gliese a Ink Bitten (za nějž obdrželi v roce 2012 cenu Vinyla jako objev roku) se Petra Hermanová, Roman Přikryl a Jan Boroš rozhodli vydat vstříc mezinárodní scéně a přestěhovali skupinu do Berlína.

Příprava jejich debutového alba Kingdom Come zde nakonec trvala pět let, nahrávka ale nese stopy jasné a hlavně silné umělecké vize, již Fiordmoss - doplnění na kvarteto norským hudebníkem Jonem-Eirikem Boskou - roky pečlivě pilovali.

Jejich ambiciózní mix downtempa, indierocku a temného popu je na dlouhohrajícím debutu dotažený do posledních detailů, zároveň ale působí krypticky.

Album inspirované Berlínem i severskými lesy

V roce 2012 byla německá metropole ještě známá jako ideální město pro kočující umělce, kteří chtějí nasát kosmopolitního ducha a zároveň měli hluboko do kapsy. O pět let později už ale i Berlín pomalu dohnala vlna gentrifikace běžná v západních velkoměstech a oázy levného bydlení nekompromisně kosí Airbnb.

Debutové album Fiordmoss však jako kdyby ještě zachycovalo divokého ducha bývalých východoněmeckých čtvrtí, v nichž se mísí pach přepálených bratwurstů se smogem z automobilových výparů.

Stejně dobře se ale na hudbu z Kingdom Come hodí i metafory hustých severských lesů, kam slunce ani v poledne nepronikne k mechu. Zahuštěný mix syntezátorových a kytarových ploch a éterického vokálu buduje atmosféru temné džungle (ať už skutečné, či betonové), která by měla být naším domovem, stejnou měrou nás ale děsí svou nejednoznačností.

Album propagovaly dva klipové singly Madstone a Motherland, jež vydání desky Kingdom Come předcházely o rok a půl, respektive rok. To je v dynamickém světě současné indie hudby hodně dlouhá doba na to, aby se na kapelu zapomnělo.

Fiordmoss jsou notoričtí puntičkáři a desku si po námluvách s firmami nakonec vydávají sami, jako kdyby se na poslední chvíli rozhodli vzdát se výhod networkingu, kvůli němuž do Berlína vlastně původně odjeli.

I vizuálně pozoruhodné klipy od spřízněných režisérů (Jan Durina, Teri Varhol) jim nakonec budují image introvertních ztracenců, kteří vlastně nepatří vůbec nikam. A ani patřit nechtějí. Pro nastartování velké mezinárodní kariéry hned několik překážek, které se budou těžko překonávat.

Deska, která přišla o čtyři roky později

Na Fiordmoss je cítit, že své hudbě bezmezně věří a za každou notou a motivem jsou hodiny přemýšlení.

Chladný a propracovaný design písní ale posluchače vyloženě nevítá, spíše ho nechává jen jemně nahlédnout. Teprve s každým dalším poslechem se může dostat hlouběji pod povrch. Něco podstatného ale jako kdyby zůstalo nevyřčeno. 

Fiordmoss: Kingdom Come

Vydali Fiordmoss, 2017
Hodnocení Aktuálně.cz: 80 %
fiordmoss.bandcamp.com

Termíny turné

  • 17. 10. Praha - Café V lese (host: Khoiba)
  • 20. 10. Opava - Klubová noc 
  • 21. 10. Plzeň - Anděl Café 
  • 14. 11. Brno - Kabinet Múz (host: Khoiba)
  • 15. 11. Bratislava - A4 
  • 16. 11. Ostrava - Cooltour 
  • 18. 11. Valašské Meziříčí - M klub 
  • 22. 11. Žilina - Stanica 
  • 23. 11. Košice - Tabačka 
  • 24. 11. Liptovský Mikuláš - Diera do sveta 
  • 25. 11. Trenčín - Lúč 
  • 30. 11. Ústí nad Labem - Radio Wave Live Session / Kino Hraničář

Při poslechu Kingdom Come si nelze nevzpomenout na minimalismus The xx, atmosféričnost Warpaint nebo syrovou epičnost Anny von Hauswolffové a dalších severských hudebníků, operujících v žánru temného popu.

Když v roce 2013 Fiordmoss vydali samostatně stojící singl Siberia, byli vlastně součástí této vlny míchající ponuré nálady na pomezí rocku a elektroniky. Dlouhohrající deska jako "statement" ale už o čtyři roky později přichází trochu pozdě. Z kapely, která mohla hrát první ligu, jsou už zase jen čeští epigoni trendu, jenž už je v zahraničí vlastně víceméně pryč.

Hudba se samozřejmě nemusí nutně poslouchat ve škatulkách a souvislostech. Debut Fiordmoss je sám o sobě uhrančivou a velmi působivou kolekcí, která z domácích poměrů výrazně trčí.

Silné momenty jako úvodní Eight Bones nebo industrialem prodchnutá Sheer Soul převyšují cokoliv, co letos vzešlo z domácí alternativy. Trio z Brna cestující směrem na západ ale kdysi mělo nepochybně mnohem větší ambice.

 

Právě se děje

před 22 minutami

O situaci v dole Turów u českých hranic chceme detailněji informovat, řekl na jednání s protějškem Petříček

Česko by uvítalo detailnější informace o dalším vývoji v záležitosti prodloužení těžby v polském dolu Turów u českých hranic. Po jednání se svým polským protějškem Jackem Czaputowiczem to řekl ministr zahraničí Tomáš Petříček (ČSSD). Ministerstvo životního prostředí o dalším postupu kvůli prodloužení těžby rozhodne podle dřívějšího vyjádření ministra životního prostředí Richarda Brabce (ANO) do konce června na základě právní analýzy.

Polský hnědouhelný důl Turów zásobuje uhlím hlavně sousední elektrárnu. Skupina PGE, která důl i elektrárnu vlastní, tam chce těžit do roku 2044. Koncese pro těžbu měla firmě teď v dubnu skončit, polské ministerstvo klimatu ji ale v březnu přes námitky sousedů o šest let prodloužilo. Polsko vydalo rozhodnutí o prodloužení i přes výslovný nesouhlas české vlády a výtky poslanců Evropského parlamentu.

"Já jsem pana ministra požádal o lepší komunikaci v této záležitosti. Česko by uvítalo více detailnější informace o dalším vývoji," poznamenal Petříček. Liberecký kraj chce, aby Česko podalo žalobu k evropskému soudu. K posouzení této možnosti dříve vyzval ministerstva životního prostředí a zahraničí také sněmovní výbor pro životní prostředí.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 35 minutami

Evropská komise chce investovat do obnovy unijních ekonomik 750 miliard eur

Evropská komise chce v rámci pokrizové obnovy evropských ekonomik poskytnout členským zemím Evropské unie 750 miliard eur (přes 20 bilionů korun). Půl bilionu eur z částky, kterou si plánuje bezprecedentně vypůjčit na finančních trzích, budou přímé platby, zbylých 250 miliard úvěry. Komise chce za dluh ručit příštím sedmiletým rozpočtem, který navrhuje kromě dosavadních zdrojů naplnit příjmy v podobě nových ekologických či digitálních daní. ČTK to sdělily zdroje obeznámené s návrhem, který předsedkyně EK Ursula von der Leyenová odpoledne oficiálně představí Evropskému parlamentu.

ČTK s odkazem na zdroje současně informovala o tom, že objem rozpočtu Evropské unii na příštích sedm let bude podle návrhu EK 1,1 bilionu eur. Jako nové zdroje příjmů navrhuje emisní povolenky či uhlíkovou daň

Zdroj: ČTK
před 58 minutami

Strážníci získají nárok na odchodné, rozhodla sněmovna

Strážníci získají nárok na odchodné. O nároku na odchodné strážníků ve středu rozhodla Sněmovna, která zároveň odmítla senátní úpravy podmínek odchodného i zmírnění požadavků na vzdělání strážníků. Poslaneckou předlohu, která také zpřesňuje část oprávnění a postupů strážníků, nyní dostane k podpisu prezident Miloš Zeman. Zpřísní navíc podmínky bezúhonnosti strážníků a přidá podporu a propagaci extremistických hnutí k důvodům, které vedou ke ztrátě spolehlivosti.

Na odchodné z obecních rozpočtů budou mít nárok strážníci ve věku nad 50 let, kteří vykonávali tuto práci nejméně 15 let a splnili by i další zákonné podmínky. Základní odchodné bude činit jeden měsíční plat. V závislosti na počtu odpracovaných let nad 15letou hranici by strážníci mohli získat až šestinásobek svého měsíčního platu. Podobně je odchodné upraveno u zdravotnických záchranářů.

Zdroj: ČTK
Další zprávy