Recenze: Rammstein stále poroučejí ohni, ale přestává to stačit

Petr Adámek
Aktualizováno 29. 5. 2017 12:11
Živá vystoupení kapely Rammstein byla vždycky přehlídkou skvělých pyroefektů, ohňů a detonací. Nic se nemění ani na aktuálním turné, v rámci kterého Rammstein zahráli včera a zahrají ještě dnes v pražské Eden Aréně. Přesto si nešlo nevšimnout, že německá skupina při hře s ohněm stagnuje. Největším překvapením večera tak byla obyčejná fráze "ruce nahoru", kterou česky zahlásil zpěvák Till Lindemann před jednou ze skladeb. Fanoušci totiž dobře vědí, že Rammstein při koncertech nemluví.
Rammstein, králové ohňů
Rammstein, králové ohňů | Foto: Matthias Matthies

Od vydání poslední studiové desky Liebe ist für alle da uplynulo už osm let. Rammstein sice před nedávnem prozradili, že dělají na nových věcech, jenže regulérní album (best of a živák nepočítejme) je stále v nedohlednu.

Rammstein jsou nicméně v pohodlné situaci, kdy nemusejí nikam spěchat. Aktuální evropské turné totiž potvrzuje, že si můžou vyrazit i bez nového materiálu a stejně lusknutím prstu vyprodají jeden z největších stadionů v zemi. A to hned dvakrát za sebou. Jak před koncertem potvrdil zástupce pořádající agentury, nic podobného se u nás ještě nikomu nepovedlo.

Open air = vysoké plameny

Po šestnácti letech, kdy na Strahově předskakovali AC/DC, si Rammstein v Praze opět zahráli "venku". Kvůli dennímu světlu sice nevynikly efekty v první polovině show naplno, na druhou stranu "otevřené nebe" poskytlo nové možnosti, přinejmenším co se výšky plamenů a malých ohňostrojů týče.

Ještě předtím ovšem dostaly svých čtyřicet minut slávy Kurtizány z 25. avenue, undergroundová legenda, která je na domácí scéně podobně dlouho jako Rammstein na té německé. Po předskakování Korn z dávné historie Kurtizán další velká pocta, kterou parta kolem Tomáše Varteckého zvládla se zvednutou hlavou.

Know-how úspěchu východoněmecké úderky netřeba hledat dlouho a všem, kteří poslední květnovou neděli zavítali na slávistický stadion, je velmi dobře známé.

Vedle kontroverzních témat v textech a následně i ve videoklipech to jsou právě megalomanské show, jejichž ústředním motivem je oheň, plameny a výbuchy ve všech myslitelných podobách. Co se v úplných začátcích skupiny rodilo pod rukama amatérského pyro-nadšence Tilla Lindemanna a vyžádalo si nejednu nehodu, má už dávno podobu vysoce profesionální a do posledního detailu promyšlené performance.

Klobouk, který ve vzduchu exploduje

Hned na úvod setu to byl odhozený a ve vzduchu explodující Tillův klobouk, krátce poté uprostřed skladby Zerstören odhalil frontman pás výbušnin, které odpálil přímo na svém těle. Skupina opět plivala oheň přes náhubky během Feuer frei!, ke konci setu se plameny vyvalily i z kytar. Doprovodem Mein Herz brennt, jak název napovídá, bylo hořící srdce a nemohla chybět ani scénka, kdy zpěvák zalil lávou klávesáka Christiana Lorenza schovaného v plechové vaně.

Rammstein v Edenu

Praha, 28. a 29. května 2017
Předkapela: Kurtizány z 25. Avenue
Pořadatel: Live Nation
Hodnocení Aktuálně.cz: 75 %

Šestice měla vše do detailu připravené a celková produkce opět vysoce převýšila podobné snahy jiných kapel. Přesto si nešlo nevšimnout, že mnoho jednotlivých pyro-akcí zařadila kapela do svého programu už poněkolikáté a nové scénky se těm nejlepším z dřívějška vyrovnávaly jen stěží. V porovnání s posledními dvěma koncerty v Praze v letech 2009 a 2011 se Rammstein zkrátka nepřekonali. Ohromili, ale nepřekvapili.

Paradoxně nejvíc tak publikum udivila obyčejná fráze "ruce nahoru", kterou česky zahlásil Till před jednou ze skladeb. Je totiž dobře známo, že Rammstein při koncertech zásadně nemluví a úplným maximem bývá jedno strohé poděkování v závěru koncertu.

Doufejme, že na další tour zůstane po Rammstein vedle pachu střelného prachu opět i to plnohodnotné wow.

Zaorálkův odhad: Muzea a galerie otevřou v půlce února, kina a divadla v březnu

Pokud se epidemická situace v Česku bude zlepšovat, muzea a galerie by mohly otevřít v polovině února, kina a divadla pak nejdřív v půlce března. V pondělním pořadu Události, komentáře České televize to řekl ministr kultury Lubomír Zaorálek z ČSSD.

Vláda ve středu představí upravený protiepidemický systém známý pod zkratkou PES. V pátém stupni nově umožní zprovoznit výdejní okénka pro knihovny, sdělil ministr. Ve čtvrtém stupni se teoreticky otevře šance pro hudbu či divadlo, avšak maximálně pro 20 procent kapacity hlediště a ne více než 300 lidí, kteří budou muset mít respirátory a prokázat se negativním testem. "Bude to pro mimořádné akce," naznačil Zaorálek. Fungování v takto omezeném režimu uplynulé dny kritizovali ředitelé pražského Národního divadla či ostravského Národního divadla moravskoslezského, podle nich se za těchto okolností nevyplatí hrát.

Zaorálek tomu v Událostech, komentářích přitakal, když řekl, že tato opatření jsou pro běžný provoz příliš tvrdá. Podle něj by se tak koncerty a divadla mohly ve větší míře vrátit až po přechodu Česka do třetího stupně protiepidemického systému. "Tam by byla možnost jít bez negativních testů, bylo by to pouze s respirátory, a tam se otevře šance pro 30 procent diváků. První šance pro divadla a kina tak svitne v tom třetím stupni, což bude při pozitivním vývoji epidemie nejdříve v polovině března," odhaduje ministr kultury.

před 5 hodinami

Getafe vstřelilo v Bilbau rekordně rychlý gól, ale utrpělo debakl

Fotbalisté Getafe sice skórovali v Bilbau už v 18. sekundě a vstřelili svůj nejrychlejší gól ve španělské lize v historii, z Baskicka ale nakonec odjeli s debaklem 1:5. Athletic se po vysokém vítězství posunul z třináctého místa tabulky na deváté, na třinácté místo kleslo Getafe.

Hosté šli do vedení hned z první akce zápasu díky hlavičce Marca Cucurelly. Už ve 13. minutě však podobně zblízka, ale akrobaticky nohou, srovnal Raúl García. Athletic skóre otočil pět minut po přestávce díky hlavičce Yeraye Álvareze a pojišťovací trefu přidal po hodině hry také hlavou opět García. Další dvě branky domácí vstřelili v závěrečné čtvrthodině.

Španělská fotbalová liga - 20. kolo:

Bilbao - Getafe 5:1 (12. a 61. R. García, 50. Álvarez, 75. Berenguer, 82. De Marcos - 1. Cucurella).

před 6 hodinami

Zemřel designér a keramik Václav Šerák

Ve věku 89 let zemřel designér a sochař Václav Šerák. Byl autorem mnoha keramických plastik a designérem výrobků několika keramických závodů. Svůj monumentální expresivní styl uplatnil také v architektuře nebo při tvorbě plastik z ledu a sněhu. O jeho sobotním úmrtí v pondělí informovala kurátorka Dita Hálová, která mu roku 2014 v pražském Uměleckoprůmyslovém museu připravila retrospektivní výstavu.

před 7 hodinami

Hvězdou týdne v NHL je díky pěti gólům Toffoli

Hvězdou týdne v NHL byl vyhlášen útočník Tyler Toffoli z Montrealu. Osmadvacetiletý Kanaďan byl ve sledovaném období nejlepším střelcem soutěže s pěti góly ze čtyř zápasů, během nichž si připsal celkově osm bodů.

Toffoli pomohl Canadiens stát se teprve druhým týmem v historii NHL, jenž získal alespoň bod v prvních šesti utkáních sezony. Montreal je navíc všechny odehrál na ledě soupeře.

Druhou hvězdou byl vyhlášen veterán Joe Pavelski. Šestatřicetiletý centr dovedl Dallas ke dvěma vítězstvím v úvodních dvou zápasech sezony sedmi body za tři góly a čtyři asistence, v obou případech navíc vstřelil vítězné branky.

Jako třetí byl oceněn brankář John Gibson z Anaheimu, který minulý týden zlikvidoval 95 z 99 střel. Ve třech utkáních měl průměr 1,33 inkasované branky na zápas a úspěšnost zásahů 96 procent.