Recenze: Maryša v Národním patří k tomu nejlepšímu, co lze u nás vidět. Má čistou formu i silný apel

Saša Hrbotický Saša Hrbotický
25. 11. 2017 9:59
Režisér Jan Mikulášek nastudoval s herci Národního divadla Maryšu bratří Mrštíků. "Maryša nepatří jen k tomu nejlepšímu, co dnes můžeme na českých scénách vidět, ale je to sebevědomá inscenace evropského formátu s čistou estetickou formou, sladěnými hereckými výkony i přesvědčivým společenským apelem," píše v recenzi Saša Hrbotický. "Na jevišti se nehraje o ničem menším než o krutém zmarnění života, o duševním a fyzickém násilí a především o neschopnosti vzájemně si naslouchat."
Maryša v podání Pavly Beretové.
Maryša v podání Pavly Beretové. | Foto: Martin Špelda

Ačkoliv režisér Jan Mikulášek situuje Maryšu v Národním divadle do nezvyklého prostředí, herce obléká do současných kostýmů a do ruky jim vkládá plastové kelímky nebo hrst nábojnic, ani v nejmenším se nezpronevěřuje původnímu textu bratrů Mrštíkových.

Na jevišti se nehraje o ničem menším než o krutém zmarnění života, o duševním a fyzickém násilí a především o neschopnosti vzájemně si naslouchat.

Jak je pro Mikuláškův rukopis typické, vytříbené výtvarné pojetí se úzce propojuje se stylizovanou hereckou akcí.

Režisér a jeho dvorní scénograf Marek Cpin razantním gestem zavrhli zátěž folklorních ornamentů a dění sevřeli do dřevěných panelových stěn nahrávacího studia, kde by hlas každého člověka měl být obzvlášť slyšitelný a respektovaný.

Jenže právě to postavám v Maryše chybí. A další paradox: Na rozestavěných židlích odpočívají hudební nástroje, jenže žádný koncert se nekoná. Paralela s nenaplněným životem titulní hrdinky je zřejmá. Hermeticky uzavřený prostor může být zároveň metaforou s politickým přesahem: čím neprodyšněji se lidské společenství izoluje od okolního světa, tím jednodušeji uvnitř bují pošlapávání svobody jednotlivce.

Míra manipulace je v Mikuláškově básnické vizi skutečně hrůzná. Ačkoliv Maryša zoufale, křikem i prosbou, vzdorným puberťáckým poskakováním i demonstrativním sebevražedným pokusem prosí, aby ji rodiče nenutili do sňatku s vdovcem, naráží na chladnou zeď nepochopení.

Na tragické rozuzlení s hrnkem otráveného kafe je už v té chvíli zaděláno. I když je fakt, že Maryša tentokrát nevraždí z nenávisti jako ze strachu o život milovaného Francka, jehož se pokořený Vávra pokouší zlikvidovat.

Režisér i oba dramaturgové vypustili pár vedlejších figur a děj citlivě zhutnili do jednolité balady, která se hraje bez přestávky, aby bylo možné plynule vystupňovat smutek až do emotivního finále. Na kost tak obnažili neutěšenost rodičovských i manželských vztahů postavených na sobectví a absenci empatie.

Scénické poznámky vztahující se k prostředím, v nichž se jednotlivé akty odehrávají (náves, chalupa rodičů, hospoda, světnice ve Vávrově mlýně), vkládají inscenátoři do úst hercům a nenásilně se tak vzdávají veteše scénografické doslovnosti.

Symbolika divošských paruk u rekrutů, či folklórních masek svatebčanů odkazuje k zakořeněným atavismům. Mouka, kterou sype v úvodu Vávra z kapsy a jíž si posléze starý Lízal rituálně pomaže obličej, se jako leitmotiv vrací hned několikrát, naposled v závěrečné scéně, kdy se mění v jedovatý prášek, jímž Maryša otráví Vávru.

Z představení Maryši
Z představení Maryši | Foto: Martin Špelda

Pro orientaci v ději však není pokaždé nutné, aby divák mikuláškovskou metaforiku detailně rozšifrovával. Stačí nechat ji na sebe působit v její estetické a emotivní rovině.    

Herci jsou ve výborné kondici

Herecký ansámbl první scény prokazuje, že se nachází ve výtečné kondici. Z koncentrované souhry osmi aktérů vyzařuje souznění s režijní vizí i schopnost precizního vyjádření každé situace až do nejmenších pohybů.

Pavla Beretová hraje Maryšu nadoraz jako divokou holku, která dříve než mohla poznat taje lásky s mladým Franckem, padne do pasti handlířského chování rodičů.

Nejsou jí nic platná šokující rockerská gesta vzdoru, ani drásavé prosby, když se polonahá, v podprsence a silonových punčocháčích, pokořuje před rodiči a přizvanou sousedkou Strouhalkou. Po vnuceném sňatku se Beretové Maryša mění v ženu zmítanou zoufalstvím a touhou uchovat si důstojnost.

Klepnu Strouhalku hraje Martina Preissová jako manipulativní slípku v elegantním kostýmku, jež se neštítí ani nejpodlejších argumentačních úskoků. Strouhalčin velký výstup, v němž do sebe obrací jeden plastový kelímek za druhým a afektovaně zveličeným moravským dialektem naléhá na nebohou Maryšu, nakyne do hrůzné grotesky.

Taťána Medvecká v roli Lízalky ve své nelítostnosti připomíná kus kamene, ale i ona prozradí vnitřní svár v jediné chvíli, kdy se slzami v očích hledí němě do tváří diváků.

Lízal Vladimíra Javorského sice s Vávrou furiantsky licituje o věno a slabošsky podléhá tlaku autoritativní manželky, postupně ale prozře. Když pak provdané Maryše přináší plyšovou dětskou hračku, je to výraz jeho dojemné neobratnosti a pozdního uvědomění si viny.

Maryša

Předloha: Alois a Vilém Mrštíkové
Režie: Jan Mikulášek
Národní divadlo
Premiéra: 23. 11. 2017
Dramaturgie: Marta Ljubková, Jan Tošovský
Scéna: Marek Cpin, kostýmy: Kateřina Štefková, zvukový design: Michal Cáb
Hodnocení Aktuálně.cz: 100 %

Mlynář Vávra Davida Prachaře v rozporu s tím, jak o něm ostatní hovoří, hraje překvapivě na struny lidskosti, nepůsobí nelítostně ani tvrdě, spíš jakoby se v něm neustále svářela majetnická nátura a touha po citu.

Francka pojal Matyáš Řezníček jako vzpurného frajera s tmavými brýlemi, jenž má Maryšu upřímně rád, ale neuvědomuje si fatální dosah vlastního chování. 

Jan Mikulášek a jeho tvůrčí tým potvrdili, že představují špičku českého divadla. Maryša nepatří jen k tomu nejlepšímu, co dnes můžeme na českých scénách vidět, ale je to sebevědomá inscenace evropského formátu s čistou estetickou formou, sladěnými hereckými výkony i přesvědčivým společenským apelem. 

 

Právě se děje

před 24 minutami

Hospodářská komora: Povinný prodej českých potravin je protiprávní

Povinný podíl až 85 procent českých potravin v obchodech, navrhovaný některými poslanci, odporuje podle Hospodářské komory ČR evropskému právu. Proti návrhu se staví také Svaz obchodu a cestovního ruchu, podle kterého by to vedlo ke zdražování a snížení kvality zboží. Sněmovna se bude možná novelou zákona o potravinách zabývat v příštích dnech ve třetím čtení. Sněmovní zemědělský výbor ale již dříve doporučil vrátit návrh do debaty ve druhém čtení.

Pozměňovací návrh zavádějící do novely povinný podíl českých potravin v obchodech předložila skupina dvou desítek poslanců napříč politickým spektrem. Kdyby byl návrh schválen, na pultech by muselo být již od příštího roku nejméně 55 procent potravin z Česka. Následně by se měl tento podíl zvyšovat o pět procentních bodů každý rok až na 85 procent. Hospodářská komora to označila za nepřípustný zásah do podnikání.

"Smlouva o fungování Evropské unie v článku 34 jasně uvádí, že množstevní omezení dovozu, jakož i veškerá opatření s rovnocenným účinkem, jsou mezi členskými státy zakázána. Předložený návrh jasně porušuje pravidla jednotného trhu Evropské unie," sdělil prezident komory Vladimír Dlouhý.

Zdroj: ČTK
před 38 minutami

Fotbalová Premier League se podle BBC znovu rozjede 17. června

Za tři týdny ve středu 17. června se znovu rozjede fotbalová Premier League, po bundeslize další z nejprestižnějších soutěží na světě. O termínu restartu sezony v Anglii po koronavirové pauze informovala BBC. Mluvčí soutěže to zatím nepotvrdil s tím, že jednání asociace FA se všemi dvaceti účastníky stále pokračuje. Hrát se bude stejně jako jinde v Evropě bez diváků a první den jsou na programu dvě dohrávky.

Bundesliga v Německu začala 16. května, o týden později se přidala první liga v Česku a po dnešku zná datum obnovení sezony i Premier League. Po dvou úvodních zápasech Manchester City - Arsenal a Aston Villa - Sheffield United se naplno rozjede o tři dny později během víkendu.

Anglická liga je kvůli pandemii nemoci covid-19 přerušená od 13. března. Předtím se stihlo odehrát neúplných 29 kol z 38. Tabulku před obhájcem titulu Manchesterem City vede s ohromným náskokem 25 bodů Liverpool a ve zbývajících devíti zápasech mu proto stačí dvakrát vyhrát, aby se po 30 letech stal mistrem.

Pokud se termín obnovení sezony potvrdí, pauza v Premier League bude tříměsíční. Ve středu si kluby odsouhlasily druhou fázi k návratu, na který čekají také Tomáš Souček s West Hamem a Matěj Vydra v Burnley. Týmy již mohou trénovat i kontaktně. V malých skupinkách se kluby připravují od minulého týdne.

V rámci rozsáhlého testování na koronavirus se objevilo během tří vln 12 pozitivních případů mezi hráči a členy realizačních týmů. Pro všechny nakažené automaticky platí týdenní karanténa.

Zdroj: ČTK
před 45 minutami

Bezprizorní dětští uprchlíci v Řecku podle Hamáčka nejsou

V řeckých táborech podle ministra vnitra Jana Hamáčka (ČSSD) nejsou dětští uprchlíci, kteří by byli vhodní pro převoz do Česka. Přivézt do ČR sedmnáctileté Afghánce či Pákistánce by nemělo smysl, řekl ve čtvrtek ministr ve Sněmovně při interpelacích. Zopakoval, že ministerstvo vnitra pokládá celou záležitost za uzavřenou.

"Žádné děti, které by byly bezprizorní, opuštěné a vhodné k relokaci do České republiky, nejsou. Je tam celá řada sedmnáctiletých Afghánců a Pákistánců, kteří z mého pohledu nemají šanci na nějakou rozumnou resocializaci v ČR," uvedl ministr vnitra. Podle něj by tito mladíci pravděpodobně brzo odešli za svými příbuznými do Německa nebo Švédska. Česko bude podle Hamáčka nadále pomáhat řešit situaci v řeckých uprchlických táborech materiálně.

Zdroj: ČTK
Další zprávy