reklama
 
 

Recenze: Jsme v pohodě, říkají vykroucení gayové i frustrované matky ve vtipné stand-up comedy

28. 10. 2017 10:57
Nová scéna Národního divadla představuje další svébytnou alternativu: nekorektní, svobodomyslnou hru Jsme v pohodě, která po vzoru stand-up komedií divákům servíruje historky na téma gay a trans sexuality. Režisérovi Braňovi Holičkovi se daří udržet téma v mantinelech humoru, škoda jen několika doslovných fórků.

Stand-up komedie na Nové scéně? A ke všemu s otevřeným líčením alternativních projevů lidské sexuality?

Činohra Národního divadla jde ve své novince Jsme v pohodě do rizika, že rozpálí doběla ochránce konzervativních hodnot stejně jako vyznavače tradiční činohry. Zato milovníky nestandardního humoru zaručeně pobaví a snad i přivede k zamyšlení nad trendem rozmlžené sexuální identity a nad mezemi lidské tolerance.

Listen without prejudice, poslouchejte bez předsudků, radil před lety na svém albu George Michael, gay-ikona světového popu. Stejně by nejspíš mohl znít návod, jak přistupovat k nové inscenaci Národního divadla.

Režisér Braňo Holiček drží herce přesně v mantinelech stand-up comedy, posílá je jednoho po druhém před oponu, aby se s mikrofonem v ruce pokusili pobavit publikum šokujícím životním příběhem, rozesmát nebo naštvat.

Jediný rozdíl oproti původní stand-up je v tom, že interpretované texty nestvořili aktéři samotní. Napsal je zkušený americký dramatik Paul Rudnick. Sled autonomních výstupů, volně spojených tématem homo i různé jiné sexuality, tak přiblížil charakteru tradiční divadelní hry. 

Klid je pryč, korektnost strojená

Nejtěžší úkol zahajovacího monologu patří Lucii Juřičkové v roli přepjatě tolerantní ženy středního věku, Židovky Helen.

Přichází před diváky s hranou samozřejmostí, aby se podělila o bizarní mateřskou story. Nejstarší dcera je lesbička, která se po dohodě s partnerkou rozhodla pro umělé oplodnění, prostřední z potomků se nechal přeoperovat na ženu a třetí dítě je gay - milovník sadomasochistických praktik spojených s vyměšováním.

Herečce se daří vyvažovat pózu moderní, chápající matky s momenty, kdy je zřejmé, že její vnitřní klid je pryč a že její korektnost je strojená. Škoda, že se autor (ani inscenátoři) nespokojil s vtipným monologem a přilepil k němu rozpačitý dovětek, kdy Helena přivádí na vodítku nejmladšího syna navlečeného do kožeňáckého kostýmu. 

Nejkontroverznější účinek u diváků kvůli záměrně přepálenému hereckému pojetí i explicitním homosexuálním situacím pravděpodobně vyvolává prostřední stand-up scéna, v níž Jan Bidlas hraje televizního moderátora Charlese jako ztělesnění klišé o gayích.

Oblečen v extravagantním zlatém saku, na hlavě bujnou paruku bílých kadeří, doprovází mazlivou řeč přemrštěnou gestikulací a do mikrofonu ve tvaru penisu nemluví o ničem jiném než o sexu a o mužích. Jednoho z nich má k ruce coby atraktivního poskoka ve své noční show.

Asistent Shane v podání Patrika Děrgela je mladý, vykroucený exhibicionista, který si ochotně střihne baletní parodii i erotickou produkci. Oba herci záměrně šlapou na plyn zjemnělé stylizace a jejich křiklavá afektovanost není jen zdrojem třaskavé komiky, ale v druhém plánu navozuje úvahu o nezbytnosti svobodné volby životního stylu jako základního výrazu lidské jedinečnosti.

Výborná Jana Boušková

Poslední ze stand-up výstupů vyznívá nejvtipněji, a to především zásluhou odzbrojujícího hereckého podání Jany Bouškové.

Její hrdinka Barbara je lehce vyšinutá, nejistá a váhavá vypravěčka, která pečlivě vyjmenovává nekonečné varianty ručních prací, jimž se věnuje. Až po mnoha minutách komické zpovědi vyjde najevo tragická příčina její maniakální záliby ve vytváření bizarních suvenýrů. Frustrovaná Barbara zažila hluboký otřes, když její mladý syn, gay, zemřel na AIDS.

Paul Rudnick: Jsme v pohodě

Činohra Národního divadla, Nová scéna
Představení ze dne 26. října 2017
Překlad: Jan Tošovský
Režie: Braňo Holiček
Scéna: Nikola Tempír
Kostýmy: Lenka Odvárková
Světelný design: Martin Špetlík
Pohybová spolupráce: Barbora Brandejsová
Hodnocení Aktuálně.cz: 80 %

Finální scénu setkání všech postav v symbolicky zvoleném prostředí porodnice provází refrénovitě se opakující ujištění "jsme v pohodě". Humor stand-up částí se tady mísí s typicky americkým sentimentem, smířlivý konec naštěstí ironizuje postava temperamentního Shana, jenž jako příslib budoucnosti přebírá od Charlese otěže televizní zábavy.

Rámec komedie naopak trochu narušuje překvapivé, jenže režijně neobratné závěrečné vystoupení reálné transgenderky, profesí nápovědky.

Inscenace Jsme v pohodě přináší nekorektní, svobodomyslnou zábavu a zároveň logicky zapadá do linie hledání dramaturgické tváře Nové scény, která by neměla sloužit jen jako komorní odnož velkých jevišť Národního a Stavovského divadla, ale představovat k nim svébytnou alternativu. 

autor: Saša Hrbotický | 28. 10. 2017 10:57

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama