Recenze: Oklamaný od Sofie Coppolové je i bez napětí podmanivý. A Kidmanová ve formě

Tomáš Stejskal Tomáš Stejskal
Aktualizováno 26. 5. 2017 13:32
Na festivalu v Cannes měla premiéru novinka Sofie Coppolové, autorky filmu Ztraceno v překladu. Vypráví o malé dívčí škole, která za americké občanské války ubytuje uprchlého dezertéra. Coppolová ze zápletky buduje černou komedii plnou toužebných pohledů, chichotání a drobných ženských her.
Trailer k filmu Oklamaný | Video: CinemArt

Nicole Kidmanová letos festival v Cannes pojala ve velkém. Hraje tu ve čtyřech filmech a minimálně v obou snímcích, jež soutěží o hlavní cenu, na sebe umí upozornit. Skoro to vypadá jako naplánovaný comeback devětačtyřicetileté herečky, která v poslední době neměla mnoho výrazných rolí.

V novince Oklamaný, již natočila režisérka slavného Ztraceno v překladu Sofia Coppolová, je však Kidmanová coby ředitelka Martha v malé dívčí škole jen jednou z mnoha žen. "Ukážeme mu trochu naší jižanské pohostinnosti," zazní brzy poté, co jedna z žákyň v lese najde zraněného dezertéra. Uprostřed americké občanské války není mnoho lepších nápadů než ubytovat uprchlého vojáka ve vile plné dívek a žen.

Žádný thriller, nýbrž černá komedie

Ten nápad není původní − roli zotavujícího se zběha obklopeného ženami už v roce 1971 ve stejnojmenném snímku Dona Siegela ztvárnil Clint Eastwood. Tentokrát se postavy charismatického vojáka, jehož přítomnost naruší pořádek v klidném domě s bílými sloupy v průčelí, chopil Colin Farrell. A obohatil ji o irský akcent.

Režisérka Coppolová z výchozí zápletky nebuduje thriller, nýbrž černou komedii plnou toužebných pohledů, chichotání a drobných ženských her. Když raněný voják ochutná jablečný koláč, následují výměny na téma kdo ho upekl, od koho má recept a kdo byl nasbírat jablka. Nezvaný, leč šarmantní host stojí ve středu pozornosti učitelek i jejich žákyň, až po ty nejmenší.

Schopnost zabydlet film mnoha protagonistkami a těžit z jejich přirozené herecké chemie Coppolová využívá k budování zdánlivě nevinné atmosféry svádění. Tak jako se stromy v okolí domu topí v měkkém světle, i nálada snímku vyvolává takřka láskyplný úsměv.

Vyšinuté věci pod vlídným povrchem

V nejlepších scénách Oklamaný působí jako vyprávěnka z amerického Jihu, kde se vyšinuté věci ukrývají pod vlídným povrchem. Ředitelka Martha je podobně jako dívky či její mladší kolegyně v podání Kirsten Dunstové okouzlena jediným mužem široko daleko. Zároveň však ví, že by měl z jejich ženského světa pro dobro všech co nejdříve zmizet.

I když se věci vyhrotí a po rychlém incidentu Martha se zlověstným úsměvem hovoří o pile a amputacích, prosvícená nálada nikdy zcela nevyprchá. Tento přístup některé diváky popudil − Coppolová jako by tentokrát natočila příliš jednoduchou historku. Záměrné oproštění potenciálně až hororového příběhu od napětí je však čímsi podmanivé.

V hlavní soutěži canneského festivalu si letos příliš mnoho filmařů světového formátu vylámalo zuby na složitých mozaikách, toužících postihnout mnoho témat z mnoha úhlů a kromě jiného hovořit o společenské situaci v Evropě. Takto se nové filmy rozpadly dvojnásobnému držiteli Zlaté palmy Michaelu Hanekemu či dosud strmě stoupajícímu jménu švédské kinematografie Rubenu Östlundovi.

Jednoduché žánrové hrátky s feministickým přesahem od Coppolové naopak neslibují víc, než co nakonec skutečně nabídnou.

Oklamaný

USA, 2017, 94 minut
Režie a scénář: Sofia Coppolová
Předloha: kniha Thomase Cullinana 
Hrají: Elle Fanningová, Kirsten Dunstová, Nicole Kidmanová, Colin Farrell a další

Vzhledem k tomu, že Colin Farrell i Nicole Kidmanová mají v soutěži po dvou snímcích − společně hrají ještě v neobvyklém hororu The Killing of a Sacred Deer od řeckého tvůrce Yorgose Lanthimose −, nejsou bez šancí získat herecké ceny. Především Kidmanová je ve vynikající formě. Ať už v Oklamaném, kde hraje pragmatickou, leč citům podléhající ženu, nebo coby tragickým osudem sužovaná manželka z Lanthimosova filmu.

Režisérka Sofia Coppolová vždy rozdělovala publikum, ať už v postmoderních hrátkách s historií v Marii Antoinettě, či v artovém útoku na hollywoodská klišé ve snímku Odnikud nikam. Nepochybně se to stane i s jejím novým filmem. Přinejmenším to zlatavé světlo mezi stromy, v jehož svitu se pod rouškou úsměvů mimoděk dějí děsivé věci, však v myslích publika zůstane.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 6 hodinami

Tenisté Evropy vedou v Laver Cupu po prvním dnu nad světem 3:1

Tenisté Evropy vedou po úvodním dnu Laver Cupu nad výběrem světa 3:1. Body výběru kapitána Björna Borga získali ve dvouhrách v Ženevě Dominic Thiem a Stefanos Tsitsipas, v týmu Johna McEnroea uspěl Jack Sock. Čtyřhru na závěr dnešního programu vyhrál domácí favorit Roger Federer s Alexandrem Zverevem nad Denisem Shapovalovem se Sockem 6:3, 7:5.

Rakušan Thiem v úvodním duelu třetího ročníku Laver Cupu odvrátil v duelu se Shapovalovem tři mečboly a nakonec Kanaďana porazil 6:4, 5:7 a 13:11. Američan Sock pak vyrovnal výhrou 6:1, 7:6 nad Italem Fabiem Fogninim a Evropu pak dostal znovu do vedení Tsitsipas, který v duelu debutantů přehrál dalšího Američana Taylora Fritze 6:2, 1:6, 10:7.

Úvodní ročník, který v roce 2017 hostila Praha, vyhrál tým Evropy a vloni v Chicagu trofej obhájil. V Ženevě bude vítěz znám v neděli.

Tenisový Laver Cup v Ženevě:

Evropa - Výběr světa 3:1 po prvním dnu

Thiem - Shapovalov 6:4, 5:7, 13:11, Fognini - Sock 1:6, 6:7 (3:7), Tsitsipas - Fritz 6:2, 1:6, 10:7, Federer, A. Zverev - Shapovalov, Sock 6:3, 7:5.

Další zprávy