Recenze: Divadelní Paní Bovaryová nemá styl. Je to spíš přehlídka sexuálních scén a obnažených těl

Paní Bovaryová, představení podle románu Gustava Flauberta, slibovalo na jevišti Divadla pod Palmovkou rozehrát minimálně dvě silně rezonující témata: honbu za slastnými zážitky jako jedinou metou lidského bytí a hrozivou past půjček a úvěrů, do nichž snadno padne každý, kdo se dá všanc bankovním spekulantům. Jenomže inscenaci pohřbila nepovedená dramaturgie, bezkoncepční režie i přehrávající herci.

Nová inscenace Paní Bovaryová v režii uměleckého šéfa Divadla pod Palmovkou Michala Langa je tak neúměrně natahovaná a rozháraná, že diváka na hledání nadčasových paralel brzy přejde chuť. Více než tříhodinové divadelní martyrium trpí žánrovou roztříštěností, a nejvíc tak z něj v paměti utkví nekonečná série sexuálních aktů a bezradný výkon Lucie Štěpánkové v titulní roli.

Dramatizace jednoho z klíčových románů 19. století je dílem Ivy Klestilové, která se poctivě, ale kontraproduktivně snažila zachovat většinu hlavních i vedlejších dějových linek a epizod románu Gustava Flauberta. Dostala se tak do vleku předlohy a namísto autentické dramatičnosti a psychologické propracovanosti často klouže k pouhé ilustraci. Ještě větší problém je způsob, jímž se aktéři dramatu divákovi představují. Klestilová je sleduje bez empatie, se skoro zlostným, sarkastickým odstupem. Mimořádné pochopení nachází jen pro postavu podváděného manžela, vesnického lékaře Karla Bovaryho.

Režie, která nemá styl ani koncept

Všechny dramaturgické otazníky jsou ovšem vedlejší ve srovnání s tím, co s látkou učinil režisér Michal Lang. Příběh slavné literární hrdinky, která z šedi rodinného života utíká do sebezničujících vztahů s egoistickými milenci, inscenuje bez čitelného názoru na styl. Nekoncepčně, ba skoro bizarně mísí realistické pojetí kostýmní dobové podívané se zaťatou groteskností, čechovovskou poetičnost s naturalismy nejhrubšího zrna. Divák tak musí přetrpět obnažené pánské zadky i stereotypní přehlídku Eminých souloží odehrávajících se tu v popředí, tu v druhém plánu scény, na kupce sena, v manželské posteli či v divadelní lóži. A ušetřen nezůstane ani detailů nezdařené drastické operace "koňské nohy" venkovského chudáka Bineta.

Rozpor naznačuje už výtvarné pojetí scény, kostýmů a rekvizit. Zatímco scénograf Jan Dušek sevřel hrací prostor do neobvyklého trojúhelníkovitého tvaru a dodal mu nenásilný moderní ráz, kostýmy jsou důsledně historické. Použitý mobiliář a rekvizity nelogicky směšují oba přístupy: prostředí lékárny užvaněného pana Homaise přetéká záplavou reálných lahviček a lékárnického náčiní, ovšem osudový košík s ovocem a dopisem od milence, po jehož přečtení se Ema Bovaryová zhroutí, namísto zmiňovaných meruněk obsahuje oranžové pingpongové míčky. Že by pokus o symboliku? Bůhví.

Gustave Flaubert: Paní Bovaryová

Praha, Divadlo pod Palmovkou
Režie: Michal Lang