Recenze: Nezval, Teige, Kyšperský. Skupina Květy ukazuje, co je to elektronický surrealismus

Brněnská skupina Květy vydala album Komik do půl osmé, plné poetiky roztříštěných myšlenek a obrazů. Dobře se hodí k novému, elektronikou prošpikovanému zvuku, který má ale spíš než k současnému digitálnímu popu či klubové hudbě blízko k estetice nízkorozpočtových sci-fi filmů.
Video: YouTube / Indies Scope

Martin Evžen Kyšperský není z těch, kteří delší dobu stojí na jednom místě. Jeho Květy fungují od začátku tisíciletí a minimálně od alba Kocourek a horečka (2006) patří ke stálicím domácí alternativy. Zároveň ale neustále organicky proměňují jak svůj zvuk, tak i sestavu.

Před sedmou řadovou deskou Komik do půl osmé opustili kapelu houslista Albert Černý a basák Ondřej Čech a na jejich místo přišel hráč na klávesové nástroje Ondřej Kyas. Na nové nahrávce se to samozřejmě podepsalo - housle nahradila elektronika. Ne snad, že by na předchozích deskách vyloženě chyběla (a Kyšperského poslední sólovka Vlakem je také poznamenaná syntezátory), nicméně teprve novinku Květy ohlašovaly jako novou kapitolu ve své historii. Výsledek má ale daleko k radikální roztržce s minulostí: Kyšperského písničkářský rukopis je totiž tak výrazný, že ho prostě nejde popřít. Proč to ale vůbec dělat, že?

Jestliže minulá alba (Bílé včely a Miláček slunce) se nesla ve znamení témat stárnutí a krachujících vztahů, novince podobný jednotící motiv na první poslech chybí.

Jsou tu samozřejmě civilní témata - touha po nalezení domova jako bezpečného středu světa (Odpočinout, Byt) nebo bolest z odloučení (Ptáček). V písni Socha rozehrává zpěvák Martin Kyšperský působivý obraz o mizení starého světa. Při pozorném poslechu ale nakonec z desky vystupuje něco, co by se dalo popsat jako přitakání surreálnému kouzlu světa kolem nás. "Copak já vím, kde začíná sen, v zahrádce aster, ve čtvrtým patře?!? Kráčí děvče a má deštník proti zavináčům," zpívá Kyšperský v pilotním singlu Byt a i v dalších skladbách vrší podobně hravé slovní domino.

Tato metoda vrcholí skladbami Dům zrcadel Scarabeus a Komplikovaná růže, které jsou dost možná přímými odkazy na Karla Taigeho či Vítězslava Nezvala. Onen komik z názvu desky by pak mohl odkazovat na černobílé grotesky, které příslušníci avantgardy ve dvacátých letech milovali.

Ani to ale vlastně není u Květů nic nového, Kyšperského vždy fascinovaly sny a jejich ujetá logika, z níž ostatně čerpaly i meziválečné umělecké směry. Poetika roztříštěných myšlenek a obrazů se navíc skvěle hodí k novému, elektronikou prošpikovanému zvuku. Ten má nicméně blíže k estetice nízkorozpočtových sci-fi filmů než k současnému digitálnímu popu či klubové hudbě a použití syntetických zvuků je na většině desky spíše ornamentální. Písně si na ní i teď uchovaly klasický rockový drive.

Komik je v mnohém nejrockovější deska kapely, která kdysi začínala u folku. Na některých místech se dokonce zdá, že se Květy snaží své elektronické experimenty vyvažovat vyloženě ryčnými skladbami (Holka, My jdeme po schodech vzhůru), v nichž bigbeatová přímočarost působí už trochu nuceně, či rovnou buransky.

Květy: Komik do půl osmé

Vydalo Indies Scope, 2017
Hodnocení Aktuálně.cz: 80 %

Kdo je to komik do půl osmé? Sama kapela název vysvětluje jako odkaz na baviče, jenž hýří vtipem přesně do okamžiku, než vstoupí na pódium.

Na Komikovi do půl osmé je kapela nejsilnější, když se Kyšperského nenapodobitelná autorská poetika nenechá omezovat žádnými žánrovými škatulkami a vydá se do volného prostoru kreativity. Mimořádně silné písně jako Odpočinout, Ptáček nebo Indián by prostě fungovaly stejně dobře v jakémkoliv zvukovém kabátku.

Možná se Květům na sedmé desce tak úplně nepodařilo vykročit novou cestou, jak slibovaly. Rozhodně to ale není důvod ke zklamání. Stálice domácí alternativy si i přes novátorské pokusy zachovala svoji tvář.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Růžička je dalším vyřazeným, v hokejové reprezentaci pokračují tři brankáři

V další fázi přípravy kádru hokejové reprezentace budou od neděle pokračovat jen tři gólmani. Dnes z něj po rozhodnutí trenérů v čele s hlavním koučem Filipem Pešánem vypadl Jan Růžička, o účast na mistrovství světa v Lotyšsku dál usilují Šimon Hrubec, Petr Kváča a Roman Will. Pešán potvrdil, že má velký zájem o Josefa Kořenáře ze San Jose.

před 1 hodinou

Kovář získal s Zugem švýcarský titul a vyhrál bodování play off

Český útočník Jan Kovář se stal s Zugem švýcarským hokejovým mistrem. K rozhodujícímu triumfu EV nad Servette Ženeva 5:1, po němž vítěz základní části vyhrál finálovou sérii 3:0 na zápasy, přispěl asistencí u prvního gólu. Byl to jeho patnáctý bod v play off a s bilancí 1+14 produktivitu vyřazovací části ovládl.

Zug vyhrál ligu podruhé v klubové historii a po 23 letech. Jednatřicetiletý reprezentant Kovář přidal švýcarský titul k jednomu českému, který získal s Plzní v sezoně 2012/13, a dvěma z KHL. V tamní soutěži slavil v letech 2014 a 2016 s Magnitogorskem.

před 2 hodinami

Ve 101 letech zemřel Jegor Ligačov, sovětský tajemník pro ideologii

Ve 101 letech zemřel v Jegor Ligačov, bývalý tajemník ústředního výboru Komunistické strany Sovětského svazu pro ideologii. Agentuře TASS to řekl mluvčí správy Tomské oblasti, odkud zesnulý pocházel. Ligačov byl mužem číslo dvě ve straně na počátku přestavby ve druhé polovině 80. let, kdy stál v čele Sovětského svazu a strany Michail Gorbačov. Později byl tento politik známý jako odpůrce politiky ruského prezidenta Borise Jelcina.

Sovětský a ruský politik byl tajemník ústředního výboru KSSS v letech 1983 až 1990. Od roku 1985 byl členem politbyra a v ÚV KSSS byl odpovědný za otázky ideologie. V té době byl mimo jiné jedním z iniciátorů protialkoholní kampaně v Sovětském svazu.

Když pozdější ruský prezident Jelcin v roce 1988 na stranické konferenci kritizoval, že perestrojka nepokračuje dosti rychle a nepostupuje dostatečně, mluvčí konzervativních stranických funkcionářů Ligačov mu tvrdě odsekl: "Borisi, mýlíš se," připomíná dnes TASS výrok, jímž se Ligačov proslavil.

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Augsburgu nepomohl k bundesligovým bodům ani nový trenér

Fotbalistům Augsburgu výměna trenéra nepomohla, v 32. kole německé ligy prohráli ve Stuttgartu 1:2 a zůstali v pásmu ohrožení sestupem. Augsburg získal z posledních pěti bundesligových duelů pouze jediný bod a na třináctém místě tabulky má tříbodový odstup od barážové šestnácté příčky.

Nový trenér Augsburgu Markus Weinzierl zařadil v derby do základní sestavy záložníka Jana Morávka, který odehrál 67 minut. Brankář Tomáš Koubek zůstal na lavičce.

Domácí tým, který toužil utnout sérii čtyř bundesligových porážek, poslal do vedení v 11. minutě střelou zblízka Förster. Krátce po poločase vyrovnal hlavou Niederlechner, ale poslední slovo měl Kalajdžič, který si po centru z pravé strany našel správné místo mezi obránci. V ročníku dal už 15 branek a je nejlepším střelcem Stuttgartu, kterému patří deváté místo.

Německá fotbalová liga - 32. kolo:

Stuttgart - Augsburg 2:1 (11. Förster, 74. Kalajdžič - 59. Niederlechner).

Tabulka:

1. Bayern Mnichov 31 22 5 4 86:40 71
2. Lipsko 31 19 7 5 55:25 64
3. Wolfsburg 31 16 9 6 54:32 57
4. Eintracht Frankfurt 31 15 11 5 62:47 56
5. Dortmund 31 17 4 10 66:42 55
6. Leverkusen 31 14 8 9 51:35 50
7. Mönchengladbach 31 12 10 9 59:46 46
8. Union Berlín 31 11 13 7 47:38 46
9. Stuttgart 32 11 9 12 54:52 42
10. Freiburg 31 11 8 12 45:46 41
11. Hoffenheim 31 9 9 13 45:50 36
12. Mohuč 31 9 8 14 34:50 35
13. Augsburg 32 9 6 17 32:49 33
14. Hertha Berlín 30 7 9 14 38:49 30
15. Brémy 31 7 9 15 34:51 30
16. Bielefeld 31 8 6 17 23:51 30
17. Kolín nad Rýnem 31 7 8 16 32:56 29
18. Schalke 30 2 7 21 18:76 13
Další zprávy