reklama
 
 

Recenze: Dejvické divadlo triumfuje. Vražda krále Gonzaga je jeho nejlepší hra posledních let

28. 12. 2017
Vražda krále Gonzaga, nová autorsko-režijní práce Jiřího Havelky v Dejvickém divadle, která kombinuje Williama Shakespeara s hrozbou režimu Vladimira Putina, posouvá hranice činohry, udivuje formální i myšlenkovou neotřelostí a pohlcuje intenzitou hereckého vyjádření.

Vražda krále Gonzaga spojuje nespojitelné. Introspektivní úvahy herců o jejich práci, soukromí a vztahu ke světu s dusným dokumentárním dramatem o zavraždění bývalého agenta KGB a velkého kritika Vladimira Putina Alexandra Litviněnka.

Nová autorsko-režijní práce Jiřího Havelky v Dejvickém divadle posouvá hranice činohry, udivuje formální i myšlenkovou neotřelostí a pohlcuje intenzitou hereckého vyjádření. Dvě a půl hodiny dlouhá podívaná se obejde bez berliček výtvarných či zvukových kouzel, přesto nedá divákovi ani na chvíli vydechnout.

Šest herců a Shakespeare

Po rozhrnutí opony se naskytne pohled na šest postav sedících na židlích zahalených kusem látky. Na sedmé židli odpočívá lebka ze Shakespearova Hamleta. V zábavném monologu pak herci prozrazují něco o sobě, o cestě k divadlu, ale především o svém naturelu. Míra otevřenosti je však u každého jiná. Zpovědi prokládají krátké úryvky z divadelních her: vedle Williama Shakespeara jde výhradně o ruskou klasiku, Gogola, Čechova, Dostojevského. Důvod se ozřejmí až později.

Martin Myšička se ohlédne za svou minulostí studenta matematicko-fyzikální fakulty a svěří se, jak celoživotně bojuje s trémou a vnitřní nejistotou. Klára Melíšková hned na úvod převeze diváky, když monolog sebestředné divy Arkadinové z Čechovova Racka přednese, jako by šlo o její autentické pocity. Simona Babčáková pobaví zkratkovitým vylíčením alternativního životního stylu včetně razantního akcentu na ekologické vnímání světa.

Ivan Trojan vzpomene na angažmá ve Vinohradském divadle, kde vedl těžké boje s tehdejší ředitelkou Jiřinou Jiráskovou. Přejde až k obecným úvahám o lidské odvaze a strachu, aniž by přímo zmínil vlastní zkušenost střetu s dohasínajícím minulým režimem. 

Zdeňka Žádníková s ironickým úsměvem prozradí, jak jí osud celoživotně přináší úkoly, které si nikdy nepřála. A nová posila souboru Tomáš Jeřábek se představí jako do nedávna zapřisáhlý undergroundový umělec, jehož zná veřejnost paradoxně pouze jako tvář z televizní reklamy.

Poté celá šestice sehraje půvabně naaranžovanou scénu z Hamleta, výstup kočovných herců, kteří dostali za úkol inscenovat na hradě historku o zákeřném zavraždění krále Gonzaga.

Poslední Litviněnkovy dny

Po přestávce je vše jinak. Šest herců už má tentokrát v rukou scénáře. Zdánlivě jednoduchou formou inscenovaného čtení soudních záznamů a výpovědí se začíná odvíjet děsivý, avšak reálný příběh zavraždění Alexandra Litviněnka, bývalého agenta KGB a FSB, odhodlaného bojovníka proti organizovanému zločinu.

Úhlavní kritik současného ruského prezidenta musel v roce 2001 i s rodinou hledat politický azyl ve Velké Británii, jenže i tam ho dostihla chapadla Putinovy moci. V roce 2006 byl zákeřně zabit radioaktivním poloniem.

Herci, pohlceni tíživým tématem, se převtělují do rolí lékařů, policajtů, agentů, přátel i nejbližších příbuzných, často je i nápaditě zdvojují, aby společně zprostředkovali divákovi poslední Litviněnkovy dny.

Vražda krále Gonzaga

Dejvické divadlo, Praha
II. premiéra, 21. 12. 2017
Režie: Jiří Havelka
Dramaturgie: Eva Suková
Hodnocení Aktuálně.cz: 90 %

Martin Myšička se s mimořádnou empatií vžívá do psychiky muže umírajícího v krutých bolestech, přesto odhodlaného do poslední chvíle vznášet tvrdá obvinění vůči Putinovi, ale také vůči západním politikům, ochotným kvůli obchodu akceptovat ruského prezidenta jako rovnocenného partnera.

Bylo by hnidopišské řešit u znamenité Havelkovy novinky, nakolik je otrávení  krále v Shakespearově hře a politická vražda Putinova odpůrce adekvátní srovnání. Stejně tak není podstatné, zda v doku-dramatu divák odhalí všechny záměrné drobné citace a odkazy, které předtím v jiném kontextu zazněly v hereckých výstupech.

Dramaturgický, autorský i režijní záměr je tady mnohem hlubší a zásadnější: poukázat na smysl herecké profese, na schopnost umělce probouzet z letargie a působit silou svého mistrovství na společenské vědomí.

Vražda krále Gonzaga je mimořádným uměleckým triumfem Dejvického divadla, největším za poslední dva roky.

autor: Saša Hrbotický | 28. 12. 2017

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama