reklama
 
 

Glosa: Poslední z Jediů má plnohodnotný trailer, který fanoušky Star Wars stále drásá otázkami

10. 10. 2017
Video: |  02:27
Osmá epizoda Star Wars s podtitulem Poslední z Jediů má dva měsíce před premiérou plnohodnotný trailer. V něm se ovšem především pokládají otázky, na něž fanoušci hledají odpovědi už od premiéry jedničky. Star Wars jsou na tom nyní jako další každý hotový film z jejich světa: nejde už o to natočit co nejlepší snímek, dokonce není ani žádoucí, aby ukojil hlad po novém příběhu. V žaludku přece musí zůstat prostor pro tolik dalších věcí, které se dají prodat! Osmé Star Wars budou mít v České republice premiéru 14. prosince.
Doporučujeme

Kampaň na osmou epizodu Star Wars byla zatím relativně minimalistická. Veškeré informace o Posledním z Jediů se na veřejnost dostaly spíš v důsledku zkoumání merchandisingu než propagace samotného filmu.

Jde o logickou strategii. Už mnohokrát se ukázalo, že očekávání se nejlépe vzbuzují nikoliv kolážemi nejlepších scén, ale jejich odpíráním.

Pro Disneyho (Lucasfilm) je navíc neustále těžší předstírat, že série Hvězdné války, která nyní bude minimálně deset let atakovat kina s kadencí díl ročně, je stále důležitá. Firmě nezbývá než se se během promování tvářit, že každá vteřina nového dílu má hodnotu ryzího zlata a musí se s ní šetřit.

Jako z rýsovacího prkna

Plnohodnotná upoutávka dorazila dva měsíce před premiérou filmu, doposud utlumená propagace se přece jenom pomalu probouzí.

Traileru se nedá upřít jak řemeslná údernost, tak dokonale naplánovaný účinek. Stál za ním početný tým lidí, jenž u pomyslného rýsovacího prkna plánuje každý záběr, každou poodhalenou scénu tak, aby vzbudila co nejvíce otázek, co nejvíc očekávání a samozřejmě příslib co největšího úžasu.

Nedělají to tak všichni. Třeba James Cameron si své hlavní trailery střihá sám a je v nich povětšinou velmi sdílný - upoutávka na Titanic svého času překvapila nezvyklou čtyřminutovou stopáží a shrnutím takřka celého příběhu se všemi zvraty.

Star Wars uvažují jinak. Podávají střípky informací o neznámém příběhu, které si fanoušci chtějí poskládat. Zradí Ray novou republiku? Čeho se bojí Luke? Proč působí tak zahořkle a nedůvěřivě? O co jde Snokeovi? Pohltí Kylo Rena zlo, nebo dobro? Opustí Leia sérii právě jeho rukou?

Těmito otázkami se věrní diváci užírají už od premiéry sedmičky a odpovědi hledají doslova v každém plakátu, v každém obalu od žvýkačky s motivem Star Wars.

Když se před několika měsíci dostala na veřejnost první fotografie Daisy Ridleyové coby protagonistky Posledního z Jediů, internet zaplnily nekonečné debaty o tom, proč má jiný účes než v předchozím dílu a co z toho vyplývá pro její charakter a co pro příběh.

Zatímco většina filmů svým trailerem otevírá a odhaluje, Star Wars vypadají s každým záběrem nedostupněji a vyvolávají touhu po odpovědích na položené otázky. 

Kvalitní produkty

Stejně je na tom ostatně i jakýkoliv hotový film ze světa Star Wars. Nejde už o to natočit co nejlepší snímek, dokonce není ani žádoucí, aby nový příběh onen hlad zcela ukojil. V žaludku přece musí zůstat prostor pro tolik dalších věcí, které se dají prodat!

Režisér Rian Johnson má jistě prostor předvést své schopnosti, ale jen ve vytyčeném prostoru s konkrétním zadáním. Nejspíš proto z upoutávky není poznat jeho rukopis, jak ho předvedl třeba ve sci-fi Looper nebo v komediální kriminálce Bratři Bloomovi (v níž mimochodem hrdinové vyhodí do vzduchu Pražský hrad).

Jde o velký paradox série Star Wars. Druhá trilogie George Lucase byla tristní ukázkou scenáristické a režijní impotence a po převzetí značky Disneym začaly vznikat o řád kompetentnější filmy. Ty však dle mnohých postrádají "jiskru" upřímnosti a vize.

Na Lucasovy realizační schopnosti můžeme nadávat nekonečně dlouho, nelze mu však upřít, že šlo sice o příšerné, ale autorské a celistvé dílo. 

Disneyovské Star Wars vizi nemají, mají už jen marketingový plán. I přesto, že vznikají lepší filmy, než byla nová trilogie, je na tom i cosi smutného. Rian Johnson má možnost přinést 14. prosince do kin kvalitní podívanou. Bude ale jeho film něco jiného než očividný korporátní produkt? 

Související

    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama
    reklama