Výtvarník Theodor Pištěk, který 25. října oslavil 85. narozeniny, je společně se Zdeňkem Sýkorou jedním z prvních autorů geometristů. Podle Martina Dostála, kurátora retrospektivní výstavy v pražské Galerii Zdeněk Sklenář, si geometrii vyzkoušeli v 60. letech v době, kdy u nás ještě nebyla příliš rozšířená.
"Theodor Pištěk je z mého pohledu dlouhodobě mylně a jednostranně interpretován. Tato výstava představuje základní rys jeho tvorby: metafyzičnost. Pištěk není hyperrealista! Je romantický realista s metafyzickým základem, v němž tajemství je základním prvkem," dodává galerista Zdeněk Sklenář na adresu hyperrealistického žánru, který Pištěka proslavil.
Na výstavě se představuje i zatím méně známý obraz Rozmluva s Hawkingem, který Pištěk vytvořil v letošním roce. Je autorovou vizuální představou o známém vědci, jemuž se obdivuje.
Svou představu o něm přetváří do geometrických struktur, s jejichž pomocí parafrázuje samotného fyzika Stephena Hawkinga. Výsledkem jsou prostorově a hloubkově ztvárněné velkoformátové obrazy.
Theodor Pištěk byl kromě umělecké tvorby také známý jako reprezentant automobilových závodů. Svět aut, motorů a závodních okruhů ho taktéž inspiroval.
Na výstavě je k vidění i veristický obraz, který autor maloval 25 let a který dokončil v letošním roce. Pištěk jej nazval Adieu Guy Moll a je poctou slavnému francouzskému automobilovému závodníkovi, jenž tragicky zahynul při závodě v roce 1934.
"Pištěka v jeho malování zajímá také atmosféra, tajemství, příběh, prostor obrazů. Zásadní roli v jeho tvorbě pak hraje mimořádná citlivost k barvám," připomíná kurátor Martin Dostál.
Teodor Pištěk patří spolu se Zdeňkem Sýkorou či Václavem Boštíkem mezi přední osobnosti poválečného umění.
Po ukončení studia na Akademii výtvarných umění se kromě umělecké tvorby zabýval také tvorbou filmových kostýmů. Spolupracoval s Františkem Vláčilem, později s Milošem Formanem. Za kostýmy k jeho filmu Amadeus dostal Oscara.