Pán prstenů jako nepochopitelný muzikál

BBC, kul
24. 3. 2006 17:40
Toronto - Muzikálová adaptace Pána prstenů, nejdražší divadelní produkce současnosti, podle prvních ohlasů u kritiky příliš nepochodila.

Muzikálová verze Pána prstenů si vyžádala přes čtyři roky příprav a náklady ve výši 25 milionů dolarů. Výsledek viděli poprvé pozvaní hosté při slavnostní světové premiéře ve čtvrtek v kanadském Torontu.

Ti sice podle BBC nešetřili výrazy jako amazing a fantastic, ale kritici byli o poznání přísnější. List The New York Times napsal, že muzikál je takřka nepochopitelný. Daily Telegraph dodal, že představení je nesnesitelně vyumělkované a kýčovité.

Hollywoodský vliv

Producent Kevin Wallace - dříve působil ve společnosti Andrewa Lloyda-Webbera - se s jevištní adaptací Pána prstenů poprvé setkal koncem roku 2001, kdy viděl koncept z pera Shauna McKenny. Po získání práv dal v roce 2003 dohromady tým, mezi jehož členy patří i veteráni londýnské divadelní scény.

Foto: Toronto Star

Když se v Londýně nenašlo divadlo, které by vyhovělo jevištním požadavkům, a když padla možnost uvedení na Broadwayi, přesunul se tým režiséra Matthewa Warchuse do Toronta. Poslední plány znějí zatím tak, že v londýnském West Endu vznikne do března 2007 totožné představení a v roce 2008 by se na turné mohla vydat americká produkce. Možná je ale ohlasy poněkud změní... 

V roli vystupuje Gandalfa herec-samouk Brent Carver; role Froda se zhostil mladý britský herec James Loye a čaroděje Sarumana ztvárnil Richard McMillan. Hudbu zkomponoval indický skladatel A.R. Rahman ve spolupráci s finskou skupinou Värttinä a Christopherem Nightingaleem. O její kvalitě zatím ohlasy nehovoří.

Foto: Toronto Star

Zásadním úkolem, s nímž se ansámbl musel vypořádat, bylo samozřejmě zachovat věrnost Tolkienovu dílu a uspokojit pedantské fanoušky - a zároveň vytvořit komerčně úspěšný podnik, jenž přiláká i ty, kdo Tolkienovy knihy nikdy nečetli. Zároveň prý chtěli tvůrci očistit produkce od "nežádoucích vlivů" filmové trilogie režiséra Petera Jacksona. Skoro to tak vypadá, že se jim to moc nepodařilo.

Speciální efekty

Představení hodně sází na jevištní technologie, techniku a speciálních efekty. Obejde se bez konvenčních prvků, jako jsou pozadí střídající se mezi jednotlivými scénami. Během okamžiku se například celé jeviště promění z poklidné zalesněné krajiny v dějiště urputné bitvy.

Foto: Toronto Star

Scénické možnosti divadla, které má pověst nejmodernějšího, největšího a technicky nejvybavenějšího sálu v Kanadě, jsou tu využity na maximum. I proto se asi před premiérou objevily spekulace, zda všechno bude klapat. Už první veřejné produkce se zasekly na technických selháních a nehodách. Navíc se musely některé pasáže nemilosrdně vyškrtat a jiné uhladit, aby se představení vešlo do jakžtakž snesitelné tříapůlhodinové délky.

První ohlasy naznačují, že právě přemíra techniky je kromě srozumitelnosti zásadní problém. "Nebyl tu nikdo, kdo by neodešel s nepopletenou hlavou, nerozostřenýma očima a nerozkmitanými ušními bubínky," napsal Ben Brantley v NYT. "Kvůli vší té technice připomíná muzikál spíš uměleckoprůmyslovou výstavu."

"Mám takové tušení, že většině lidí bude tahle show připadat poněkud vzdálená od světa hobitů," píše obdobně Charles Spencer v Daily Telegraph. "Asi se opět potvrdí pravidlo, že problém vždycky nevyřešíte tím, že do něj vrazíte spostu peněz."

 

 

Právě se děje

Další zprávy