Nenech ty bastardy stáhnout tě na dno, zpívá Kesha. Dodává odvahu ženám, které mají trápení

Lukáš Boček Lukáš Boček
24. 8. 2017 17:20
Někdejší popová hvězda, americká zpěvačka Kesha, má za sebou pobyt v psychiatrické léčebně a sexuální atak od svého nejbližšího hudebního spolupracovníka, producenta jménem Dr. Luke. Soudy a práce na opětovném získání ztraceného sebevědomí vyústily v pořadí třetí desku Rainbow, na níž Kesha stojí poprvé sama za sebe, dává prostor žánrům, kterým se dříve nesměla ani přiblížit, a kde otevřeně zpívá o svých traumatech. Je to album inspirované osobní i uměleckou svobodou.
Kesha

Několikaměsíční pobyt v léčebně kvůli poruše příjmu potravy a zároveň sexuální a psychické týrání od člověka, který jí vybudoval kariéru. To jsou zážitky majitelky tří amerických hitů číslo jedna, zpěvačky Keshy.

Soudy a práce na opětovném získání ztraceného sebevědomí vyústily v Keshinu pořadí třetí desku Rainbow. Na ní poprvé neměl producentský vliv údajný násilník a majitel práv na vydávání zpěvaččiny tvorby Dr. Luke. Ke slovu se tak naplno dostala sama interpretka a natočila desku inspirovanou osobní i uměleckou svobodou.

Transformace, kterou Kesha Rose Sebert prošla, nebyla snadná. Od druhé poloviny roku 2009, kdy se interpretka usadila ve světových hitparádách se singlem Tik Tok, bylo jasné, že její tvorba je čistý marketingový produkt.

Dokonce i ona sama podléhala přísnému plánování producentského týmu. Ten ji záměrně stylizoval do drzejší verze Lady Gaga, tehdejší největší hvězdy popu. Zabodovat měla tehdy vykalkulovaná póza zhýralé modly teenagerů spolu s kolovrátkovou hudbou bez špetky osobnosti.

Pečlivě nastavené proměnné překvapivě uspěly a Kesha přebrala roli prefabrikátu. Jako hudební skladatelka a zpěvačka však v sobě po nějakém čase objevila odlišné ambice, což vedlo k mnoha sporům uvnitř labelu.

Dr. Luke ze zpěvačky stále profituje

O pilotním singlu Die Young z druhé desky Warrior se Kesha zpětně vyjádřila v tom smyslu, že píseň za žádnou cenu vydat nechtěla. Jako loutka usazená v soukolí vydavatelství a producentů však měla pramalý vliv na to, jakým směrem se její kariéra bude ubírat, a problémy se ještě prohloubily.

Když po skončení promo aktivit nakonec nastoupila do léčebny kvůli poruše příjmu potravy, byla to jen předzvěst daleko větší osobní i profesní krize.

V říjnu roku 2014 podala žalobu na producenta Lukasze Gottwalda, známého pod pseudonymem Dr. Luke, pro údajné dlouhodobé psychické týrání a znásilnění. Kesha též uvedla, že Dr. Luke byl hlavním důvodem jejích depresí a následně i poruchy příjmu potravy, neboť na ni neustále vyvíjel tlak kvůli váze.

Producent pak ještě týž den podal na zpěvačku, její matku a manažera protižalobu za pomluvu. Do sporu se později dostal i domovský label Sony, jelikož zpěvačka se chtěla zbavit také hudebních pout k Dr. Lukeovi. Tuto část sporu však později prohrála a producent je tak nadále jedním z majitelů práv na její hudbu. Jak se podařilo zjistit magazínu Spin, paradoxně tak bude profitovat i ze zpěvaččiny nové nahrávky Rainbow, na níž se z veškerých útrap posledních let vyzpívává.

Rock a country = dříve zakázané žánry

Ačkoliv celá kauza ještě čeká na soudní verdikt, Kesha přesto slaví první úspěchy - i bez dozoru Dr. Lukea se jí podařilo nahrát album, které se vyšplhalo na první příčku americké hitparády. Ukazuje se tak, že svoboda, za níž Kesha dlouhé roky bojuje, dala prostor talentované písničkářce se schopností i tentokrát oslovit masy. I když je novinka hudebně nekonzistentní, jedno se jí upřít nedá: Kesha na ní vůbec poprvé působí autenticky.

Když na začátku úvodní skladby Bastards za doprovodu jediné kytary zpívá "nenech ty sráče, ať tě stáhnou na dno" a "mou duši nezlomí, vyhrát je nenechám," posluchač má jasno, komu je text věnován.

Dostává také možnost nakouknout za oponu mediálního cirkusu z pozice ženy, která si prožila neuvěřitelné emoční turbulence. Silný prožitek se odráží i ve velkoformátové baladě Praying, v níž skrze nekomplikovaný text o odpuštění a znovu nalezené vnitřní síle sdílí bolest, s níž se jistě dokáže ztotožnit řada dospívajících posluchačů.

Na desce se mihnou žánry, k nimž se Kesha dříve nesměla přiblížit - rock či country. Pokud se na hudebně pestrém podkladu tematicky věnuje vyrovnávání s nedávnými zážitky, nová spojení fungují dobře (například ve Finding You, Godzilla nebo titulní Rainbow). Když se však v textech uchýlí k jiným tématům, má sklony znít banálně ("rozpustilá" Woman).

I kvůli Keshiným omezeným vokálním schopnostem je tak album Rainbow zajímavé především pro svůj příběh.

 

Právě se děje

Další zprávy