reklama
 
 

Ve filmu o důlním neštěstí budou hrát i Taclík a Langmajer. Chceme dát nehodě lidský rozměr, říkají

11. 8. 2017
Česká televize připravuje dvoudílný film Dukla 61 o důlní nehodě, při které zemřela stovka dělníků. Hrát v něm budou i Marek Taclík, Jiří Langmajer a Václav Neužil mladší. Aktuálně.cz se bylo podívat na natáčení v bývalém dole Žofie, kde se v parném srpnovém horku shromáždil celý štáb včetně desítek komparzistů v hornickém oblečení. Někteří z nich jsou skuteční horníci, scénám mají dodat přesvědčivost a autenticitu. Film se na obrazovky dostane v roce 2018.
Doporučujeme

7. června 1961 došlo v havířovském dole Dukla k důlnímu neštěstí v Československu, při kterém zemřelo nejvíce lidí od konce druhé světové války. 108 dělníků se udusilo oxidem uhelnatým po náhodně založeném požáru a nedostatečné reakci vedení závodu.

Česká televize pod vedením režiséra Davida Ondříčka nyní připravuje dvoudílný snímek Dukla 61 s cílem připomenout tuto tragickou událost. Budou v něm hrát i Marek Taclík, Jiří Langmajer a Václav Neužil mladší. 

Lidský rozměr místo statistiky

Natáčení probíhá mimo jiné v dnes již bývalém dole Žofie, kde se v parném srpnovém horku shromáždil celý štáb včetně desítek komparzistů v hornickém oblečení. Někteří z nich jsou skuteční horníci. Scénám mají dodat přesvědčivost a autenticitu.

Marek Taclík tvrdí, že se v duši skutečně cítí být horníkem. Protagonistou příběhu však bude jeho filmový syn Oskar Hes, jenž si získal pozornost v seriálu Pustina od HBO. Vysvětluje, že příběh se bude točit okolo jeho prvního sfárání, kterým se bude snažit coby syn dokázat otci své schopnosti. Všichni herci mluví právě o tom, že smyslem filmu je dodat nehodě lidský rozměr, aby přestala být jen statistikou.

Jiří Langmajer, ztvárňující "zlého" ředitele dolu, mluví o Dukle 61 přímo jako o rodinné sáze. Jeho role ale bude spíš okrajová.

"Naštěstí hraju Pražáka, co do Ostravy přijel poroučet, takže jsem se nemusel pokoušet o přízvuk", vysvětluje.

Přízvuk se naopak čeká od horníků, proto je mezi nimi i ostravský herec Jiří Sedláček, jenž se musel kvůli roli důkladně ostříhat a oholit. Menší roli bude mít i Václav Neužil.

Podle Oskara Hese příběh sice pracuje se skutečnou událostí, ale herci hrají smyšlené postavy. Proto má scenárista Jakub Režný větší prostor pro uměleckou licenci ve vykreslení rolí jednotlivých účastníků. Kdyby se užívala skutečná jména, bylo by těžší vytvořit padouchy a hrdiny.

Oblečení nosili lidé z Havířova

Kostýmní návrhářka Kateřina Štefková popisuje důraz na věrnost a věrohodnost toho, co jednotlivé postavy nosí. Připouští, že problémem českých filmů bývají právě nepřesvědčivé kostýmy jak vytažené z rekvizitáře. Proto se pro Duklu 61 sháněly autentické kusy oblečení, které přinášeli lidé z Havířova a okolí.

"Byli rádi, že se to nemusí vyhodit a že našli pro kusy své minulosti nový smysl. Často jsme k jednotlivým kusům ošacení slyšeli i jejich příběhy," popisuje.

Každému herci i členovi komparzu pak oblečení vybírala přesně na tělo. Času bylo naštěstí dost a Štefková mohla svou práci u tohoto televizního projektu odvést se stejnou pečlivostí, jako když připravuje film pro kina.

Režisér David Ondříček tvrdí, že ani neví, kolik celá produkce stojí, protože výjimečně není v producentské pozici a užívá si, že se financemi nemusí zaobírat tak moc jako obvykle.

K projektu se dostal před dvěma lety, zaujal ho díky silnému tématu - právě o ně je totiž podle něj největší nouze. "Kvůli natáčení jsem musel překonat klaustrofobii, za což jsem rád. Filmaři musí být ochotní překonávat překážky."

Důl představuje pro Ondříčka ekvivalent Klondiku a uhlí se podobá zlatu. Horníci podle něj měli zcela výjimečné postavení. Na svou nebezpečnou práci byli hrdí a vysoké platy jim umožňovaly dávat pýchu najevo. "Hornictví byla opravdová chlapská práce a především mladé generaci je důležité ukázat, co všechno obnášela," říká Ondříček.  

Žádné umělé světlo!

Dukla 61 má být co nejsyrovější. Vyprávět má obrazem, slov bude jen minimum. Většina filmu se točí na ruční kameru jen s trochou umělého světla. V jedné z natáčených scén není zapnutý jediný reflektor, stačí přirozený jas z oken, což u interiérové scény velkého filmu nebývá obvyklé.

Kameru má na svědomí Marek Dvořák. Na Ondříčkových filmech zatím pracoval jako pomocný kameraman, samostatně má na kontě třeba povedený debut Jana Těšitele David. Pro Ondříčka je příslibem moderního vzhledu filmu.

Česká televize se podle Ondříčka snaží užívat prvků fenoménu quality TV a jeho Dukla 61 bude další počin, jímž se pokusí tuzemská veřejnoprávní stanice následovat světové trendy. Na obrazovky se dostane v roce 2018.

Související

    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama