MFF Karlovy Vary 2014: Když se taktní mlčení mění v ostudu

Martin Svoboda Martin Svoboda
6. 7. 2014 11:38
Glosa: Mel Gibson přijel, usmál se a odjel. Mělo to tak být?
Mela Gibsona Na plovárně nikdo negriloval.
Mela Gibsona Na plovárně nikdo negriloval. | Foto: Anna Vedralová

MFF Karlovy Vary 2014 - Mel Gibson byl pořádný krok vedle. Po jeho hlavním vystoupení před projekcí jím režírovaného Apocalypta v mimořádném vydání Plovárny, která vznikala v přeplněném Velkém sálu hotelu Thermal, se snad tenhle jednoduchý fakt vyjímá na očích veřejnosti víc, než kdyby ho dal někdo vyleptat do Křišťálového glóbu. A Marek Eben nejspíš prožil nejhorší okamžik kariéry, až by se chtělo dramaticky prohlásit, že Oriana Fallaci si v sobotu večer pořádně zarotovala v hrobě.

Mel Gibson přichází Na plovárnu.
Mel Gibson přichází Na plovárnu. | Foto: Anna Vedralová

Gibsonovým fanouškům to bude znít jako další provokace. Proč už ho nenechat na pokoji? "Kdy už to skončí?" Na to samé se ostatně Eben řečnicky ptal, když zkusmo zabrousil na tenký led a připomněl, že jeho host tráví většinu posledních let omluvami. Neřekl za co a Gibsona vlastně nenechal pořádně zareagovat – sám takřka ihned stáhnul řeč k jinému tématu, k nekonečné řadě rutinních otázek, jejichž odpovědi najdete s trochou nadsázky i na přebalu bonusového DVD s oscarovým Statečným srdcem. Jenže rozhovory se přece nepořádají proto, aby měli zpovídaní klid - spíš právě naopak.

Horký brambor Mel

Nelze argumentovat, že Eben vlastně není novinář nebo publicista, takže jeho hřejivě milý projev byl zcela v pořádku. Interview má jisté zákonitosti, normy a jako každý žánr i ideály. Když moderátor záměrně odvádí řeč od kontroverzního tématu ještě dřív než dotazovaný, jde o kráčení opačným směrem oproti nim. A je to značná profesní ostuda i pro jako vždy hyperkorektního Ebena, od nějž se nedalo čekat nic výrazně jiného.

Marek Eben - hlavně uctivě, hlavně příjemně a také povrchně.
Marek Eben - hlavně uctivě, hlavně příjemně a také povrchně. | Foto: Anna Vedralová

Důraz na nekonfliktnost u natolik kontroverzní osoby však bil do očí až příliš nepřehlédnutelně. Ve chvíli, kdy Eben s úsměvem od ucha k uchu přijal vysvětlení několikaleté Gibsonovy tvůrčí pauzy "chtěl jsem si odpočinout", už se pohybujeme mimo hranice snesitelnosti. Pravé důvody jsou přece notoricky známé a nechat zpovídaného vykroutit se tak snadno rozpoznatelnou výmluvou podkopává smysl interview vůbec pořádat.

Mel Gibson přebírá Křišťálový globus. Natočeno na mobil LG G3.
Mel Gibson přebírá Křišťálový globus. Natočeno na mobil LG G3. | Video: Martin Svoboda, natočeno na mobil LG G3

Tyto dva popisované okamžiky lze označit jako zlomový bod, jakýsi finální důkaz toho, že Gibson buď neměl být pozván jako hlavní host, nebo alespoň neměl získat cenu za mimořádný přínos kinematografii.

Jak totiž může festival udělit tuto symbolickou cenu někomu, koho odmítá jakkoliv kriticky konfrontovat? Tohle už není problém morální či etický, ale ryze praktický. Gibson je prostě horký brambor, který Jiří Bartoška lačně chytil do ruky a po chvíli si uvědomil, že neví, co s ním dělat.

Ještě jeden úsměv Mela Gibsona.
Ještě jeden úsměv Mela Gibsona. | Foto: Anna Vedralová

Byl snad záměr vystavit ho jako němou voskovou figurínu a nechat se s ním vyfotit pár hostů? Kinematografie byla přece téměř od svých počátku umění angažované, ostré a věcné; tvrdit, že gibsonovským aférám se mělo vyhýbat, že se o nich mělo mlčet, abychom slavné hvězdě snad neznepříjemnili pobyt, je opět jenom ostudné.

Raději se neptejte

Vlastně nepřekvapí, že Gibson nebyl vystaven otázkám médií na klasické tiskové konferenci. Speciální Plovárna tiskovku suplující může být vykládána právě jako další výsledek strachu z poskvrnění oné velké hvězdy. Vyhnout se tomu šlo ale legitimně jen jedním – jejím nepozváním. Opět nejde o řešení jiné než praktické a logické. Když tu totiž Mel Gibson byl, máme právo, a novináři mají i povinnost, se o něm dohadovat, protože jeho činy a dílo jsou přinejmenším rozporuplné.

Pokud se pořadatelé odhodlali ke kontroverznímu a svým způsobem odvážnému kroku, jakým je ocenění jedné z nejodmítanějších celebrit současnosti, jejich povinnost zase byla přijmout a ještě lépe nabídnout možnost k diskusi, ne se vůči ní vymezovat jako vůči něčemu nepatřičnému a bulvárnímu. Protože Gibsonovy aféry nejsou pouze rodinným dramatem nepatřícím na veřejnost, rozhodně prostupují i jeho tvorbu a mohou být dobrou záminkou k debatám o autorství a propojenosti osobností tvůrců a jejich děl.

Sledujte dění na MFF KV 2014 i na Facebooku
Autor fotografie: Anna Vedralová

Sledujte dění na MFF KV 2014 i na Facebooku

Videa a fotografie z karlovarského festivalu můžete sledovat i na facebookové stránce Kultura Aktuálně. Najdete tam i videa a fotografie, které vznikly díky zapůjčení mobilu LG G3, s nímž je focení daleko operativnější než s běžným fotoaparátem.

Na karlovarském festivalu však žádná diskuse nepropukla, Gibsonova návštěva se v tomto ohledu taktně promlčela, až to bylo smutně legrační.

A sluší se uznat, že tomu napomohla i značná část tuzemských prominentních filmových publicistů, kteří vyjádřili podporu myšlence ignorovat kontroverzní části života člověka, jehož právě oceňujeme za životní dílo. Což na tom všem nakonec bude nejhorší.

 

Právě se děje

Další zprávy