GLOSA Pozvat Gibsona je omyl, který sune Vary k provinčnosti

Martin Svoboda Martin Svoboda
24. 6. 2014 14:28
Karlovy Vary oznámily nejpodivnějšího hosta ve své historii. Na Mela Gibsona v posledních letech prasklo hned několik skandálů dokazujících jeho hysterický antisemitismus, rasismus a šovinismus.
Mel Gibson.
Mel Gibson. | Foto: Profimédia

Glosa - Všichni víme, že pořadatelé karlovarského filmového festivalu potřebují každý rok přivést alespoň jednu velkou hollywoodskou hvězdu. Jenže Mel Gibson? Takovou podivnost jsme tu snad ještě neměli. Jeff Goldblum by to nejspíš označil za „nejblbější nápad v historii blbých nápadů“. A měl by pravdu.

Už loňský John Travolta byl na hraně. Proč však nepřiznat, že jeho přítomnost nakonec vyzněla pozitivně. Lidé se mu poslední roky spíš vysmívají, stále ho však máme za jen trochu poblázněného sympaťáka, který alespoň „udělá srandu“ a „rozproudí davy“. Mohl přispět pověsti festivalu jako uvolněnějšího a méně nafintěného setkání lidí, kteří milují filmy všeho druhu, nejen snobský art.

Hollywoodský vyvrhel a karlovarská parodie

Pozvánka pro Mela Gibsona stojí na druhé straně barikády a je špatným rozhodnutím na tolika úrovních, že může ve světě uškodit jak renomé Karlových Varů, tak i naší země.

Jde o přehnané tvrzení? Mel Gibson je v tuto chvíli populární asi jako plané neštovice, prakticky není obsazovaný a kdo se mu může vyhnout, činí tak povětšinou velkým obloukem.

Letos se možná díky po dlouhé době trochu větší roli záporáka ve třetích Expendables prošel po červeném koberci v Cannes, tuto příležitost objevit se na veřejnosti však paradoxně získal právě proto, že byl obsazen v důsledku pověsti úplného vyvrhele.

Oznámit jeho jméno na tiskové konferenci jako příjezd velké hvězdy hodné nejvyššího ocenění se ve světovém kontextu pohybuje za hranicí parodie a pochopitelnosti.

Na Gibsona v posledních letech prasklo hned několik skandálů, především na audio nahraných výlevů dokazujících jeho hysterický antisemitismus, rasismus a šovinismus.

Mel Gibson.
Mel Gibson. | Foto: Profimédia

Jistě si vždycky můžeme říkat, že některé tyto výroky byly vytrženy z kontextu, že ve skutečnosti se tak chová značná část celebrit a Gibson měl prostě smůlu, že se na veřejnost dostaly zrovna jeho poklesky. Obhajovat jeho násilné sklony vůči manželce "její vlastní chybou" se pak stalo na internetových fórech evergreenem. Kvantita a konzistence jeho „afér“ ale překročila možnost větší křivdy a celkem bezpečně si můžeme být jistí, že jde o člověka přinejlepším „morálně pochybného“. Tedy "přinejlepším".

Přesvědčený antisemita a rasista

Navíc se podobné excesy nevážou jen k osobnímu Gibsonovu životu, ale i k jeho dílu z posledních let. Kromě samoúčelného násilí je úchylně brutální Umučení Krista, Gibsonův nejvýraznější autorský počin, nepokrytě a nepřekvapivě antisemitské, což by mělo na středoevropskou zemi automaticky působit jako červený hadr na býka.

Excesy Mela Gibsona
Autor fotografie: Reuters

Excesy Mela Gibsona

Film Apocalypto byl uveden do kin krátce poté, co byl Mel Gibson v Malibu zadržen kvůli řízení v opilosti. Policisty, kteří ho zastavili, zasypal antisemitskými nadávkami. Vykřikoval například, že Židi jsou odpovědní za všechny války na světě. Později se za to omluvil, kál se při setkání s židovskými vůdci a podrobil se protialkoholní léčbě. Soud mu také vyměřil podmínku na tři roky, někteří filmoví pracovníci ale své kolegy vyzvali, aby s ním přestali spolupracovat.

V roce 2011 byl odsouzen ke tříletému podmíněnému trestu za ublížení na zdraví bývalé přítelkyni Oksaně Grigorijevové, s níž má dceru. Ve stejném roce Gibson, který se označuje za horlivého katolíka, dosáhl i rozvodové dohody se svou manželkou Robyn, s níž má sedm dětí. Jejich svazek trval 28 let až do roku 2008, kdy Robyn podala žádost o rozvod.

Jistě existují druhy skandálů, které může být „atraktivní“ přehlížet nebo podporovat. Pozvat Larse von Triera po jeho překroucených hitlerovských prohlášeních by bylo zcela v pořádku, protože každý inteligentní člověk si uvědomuje nesmyslnost celé anabáze. Získat Woodyho Allena těsně po další eskalaci jeho nepřehledných milostných avantýr by bylo odvážně ambivalentní. Když ale země, která si prošla druhou světovou válkou, pozve a především ocení za celoživotní dílo v tuto chvíli takřka neaktivního filmaře, mediálně definovaného výhradně skrze antisemitismus, rasismus a násilné sklony, je namístě se proti tomuhle rozhodnutí ohradit jako podivnému a především zbytečnému. Už jen proto, že jakkoliv byl Gibson zábavný herec, jeho přispění kinematografii jako „umění“ není zrovna bezbřehé".

Asi není vyloženě špatně, že se Gibson časem vrátí do společnosti, že ho postupně producenti začnou opět obsazovat a třeba se na jeho chyby pozapomene. Každý má právo na druhou šanci. Jen těžko ale průkopnickou roli mohou hrát právě Karlovy Vary. Ve světě nemají dost silné jméno, aby to bylo vnímáno jako gesto smíření, spíš jako gesto potvrzení vlastní provinčnosti, kdy jsme nadšení, že k nám nějaká ta hvězda zavítá, bez ohledu na její činy.

Navíc si není těžké představit, jak budou reagovat velká jména zvaná dalších pár sezon: „A koho jste tam měli minule? Gibsona? Ehm... to si budu muset za humny dobře rozmyslet.“

 

Právě se děje

Další zprávy