Křižáček přicválal i do Uherského Hradiště. V Klubu kultury vystavují jeho malované vizuály

Magdaléna Daňková Magdaléna Daňková
3. 8. 2017 13:01
Galerie Vladimíra Hrocha v Uherském Hradišti vystavuje během Letní filmové školy soubor filmových vizuálů snímku Křižáček. Ten dnes vstupuje do českých kin. Vítězný film letošního karlovarského festivalu rozděluje publikum už od prvního uvedení. Příběh o hledání syna, problémech dospívání, vztahu k autoritám i schopnosti přiznat si vlastní selhání zrežíroval Václav Kadrnka.
Karel Roden ve filmu Křižáček.
Karel Roden ve filmu Křižáček. | Foto: CinemArt

Lyrický snímek Křižáček režiséra Václava Kadrnky, který získal na letošním karlovarském festivalu Křišťálový glóbus za nejlepší film, vstupuje ve čtvrtek do českých kin. 

Z výstavy vizuálů Křižáčka.
Z výstavy vizuálů Křižáčka. | Foto: Magdaléna Daňková

Uvedení se příběh o hledání syna, ale také problémech dospívání, vztahu k autoritám a schopnosti přiznat si vlastní selhání dočkal i na probíhající Letní filmové škole v Uherském Hradišti.

Kromě promítání přichystali pořadatelé filmovky ve spolupráci s uherskohradišťskou Galerií Vladimíra Hrocha také výstavu filmových vizuálů. 

Autory jsou malíř Daniel Pitín, scenárista a komiksový kreslíř Karel Osoha a samotný režisér Václav Kadrnka. K vidění je tu obrázkový scénář vytvořený Kadrnkou a kameramanem Janem Basetem Střítežským, o který se velkou měrou zasadil Osoha. Ten překreslil veškeré Kadrnkovy skici.

Skici režiséra a kameramana.
Skici režiséra a kameramana. | Foto: Magdaléna Daňková

O výtvarnou podobu filmu se postaral Daniel Pitín, není proto divu, že jeho drobné malby na dřevěných deskách i starých papírech z kalendáře tvoří zdaleka největší část výstavního prostoru v Klubu kultury.

Čtyřicetiletý malíř bývá zařazován ke generaci autorů pracujících s kvazifigurativními kompozicemi a architekturou. Právě ta je důležitou složkou autorovy tvorby.

"Kouř ukazuje vertikálu příběhu, naději nebo zmar. Zakrývá, štípe do očí."
"Kouř ukazuje vertikálu příběhu, naději nebo zmar. Zakrývá, štípe do očí." | Foto: Magdaléna Daňková

Samotné obrazy navozují příjemně lyrickou atmosféru. Menší nevýhodou jsou i špatně čitelné popisky jednotlivých děl, byť jim nelze upřít notnou dávku autenticity.

Kromě architektury postihují Pitínovy obrazy také jednotlivé herecké výstupy scény a především atmosféru středověké krajiny.

Jeník před Matoušovou chýší.
Jeník před Matoušovou chýší. | Foto: Magdaléna Daňková
Matoušova chýše.
Matoušova chýše. | Foto: Magdaléna Daňková
Z výstavy vizuálů Křižáčka.
Z výstavy vizuálů Křižáčka. | Foto: Magdaléna Daňková
Výstava vizuálů Križáčka.
Výstava vizuálů Križáčka. | Foto: Magdaléna Daňková

Film Křižáček na motivy básně Jaroslava Vrchlického budí už od prvního uvedení kontroverzi. Pro některé se jedná o umělecký zážitek, pro jiné jde o monotónní snímek bez špetky akce.

"Devadesát nekonečně dlouhých minut sledujeme rytíře Bořka, jak mírným tempem kluše na koni od zastávky k zastávce a sleduje stopu svého syna Jeníka, jenž utekl z domova, aby se přidal k dětské křížové výpravě do Jeruzaléma," píše Jane Gregor ve své glose.

Ve Varech se přitom stal prvním českým filmem po patnácti letech, který hlavní cenu získal. Posledním tuzemským oceněným snímkem byl Rok Ďábla Petra Zelenky

 

Právě se děje

před 3 hodinami

Komise: Obětí církevního sexuálního zneužívání může být ve Francii od roku 1950 až 10 tisíc

Obětí církevního sexuálního zneužívání může být ve Francii od roku 1950 až 10.000. Aktualizovaný odhad dnes podle agentury AFP zveřejnila komise, která problematiku zkoumá. Nezávislou komisi pro sexuální zneužívání v církvi (Ciase) v roce 2018 zřídila katolická církev v reakci na sérii skandálních odhalení sexuálního zneužívání ve Francii i ve světě. Komise v polovině minulého roku odhadla počet obětí na nejméně 3000, což dnes její předseda Jean-Marc Sauvé označil za "jednoznačné podhodnocení".

Komise na více než rok zřídila telefonní linku pro hlášení sexuálního zneužívání, na kterou se za tu dobu obrátilo 6500 obětí či svědků těchto násilných činů. V polovině telefonátů se jednalo o případy z 50. a 60. let minulého století, útokům častěji čelili muži a 87 procent volajících bylo v době zneužívání nezletilých, zveřejnila loni na podzim Ciase.

"Zdaleka ale nejde o všechny", upozornil dnes Sauvé. "Zásadní otázkou zůstává, kolik lidí se ozvalo. Deset procent, pět procent, méně?" dodal.

"I když je 10.000 hodně, jsme stále daleko od pravdy," komentoval nový odhad Jean-Pierre Sautreau, jež stojí v čele organizace sdružující oběti církevního zneužívání v západofrancouzském departementu Vendée. "Skutky jsou často datovány do 50. let minulého století a ti lidé již zemřeli, nebo je jim přes 80 a už o tom nechtějí mluvit," vysvětluje.

"Je to vrchol ledovce, je to rozhodně mnohem více," domnívá se rovněž Véronique Garnierová z jiného sdružení obětí.

Zpráva komise má na podzim představit celkovou diagnózu problematiky a vysvětlit, jak se církev do situace dostala. Instituce mají následně navrhnout podobu odškodnění obětí. Podle Sauvého však trauma obětí nevyřeší pouze odškodnění finanční, "obzvlášť v případě, že by jej doprovázel příkaz mlčet".

Zdroj: ČTK
před 3 hodinami

Grammozis se stal pátým trenérem fotbalistů Schalke v sezoně

Novým trenérem fotbalistů Schalke 04 se stal Dimitrios Grammozis. S klubem z Gelsenkirchenu, který už má jen minimální šance na udržení v první lize, podepsal dva dny po odvolání kouče Christiana Grosse smlouvu do roku 2022. Ve funkci by měl podle médií zůstat i v případě sestupu.

Dvaačtyřicetiletý Grammozis byl bez angažmá od loňského léta, kdy skončil u druholigového Darmstadtu. Na lavičce Schalke je už pátým koučem v aktuální sezoně, před ním se u týmu vystřídali David Wagner, Manuel Baum, Huub Stevens a naposledy Gross.

Premiéru s mužstvem absolvuje v pátek v duelu s dalším kandidátem na sestup Mohučí.

Zdroj: ČTK
Další zprávy