Zábranského román o Slovensku: Fico se narodil v autě, Kuciak nemá snoubenku

Petr A. Bílek Petr A. Bílek
15. 10. 2020 11:44
Proč David Zábranský napsal svůj nejnovější román, se čtenář začne ptát, už když jej dočítá, a otázka mu zůstane i po přečtení. Bohužel jako jediná. Jinak spíš zatouží co nejrychleji zapomenout na to, co právě zažil, a zbavit se pocitu viny, že tím strávil několik hodin.
David Zábranský za svou prvotinu Slabost pro každou jinou pláž z roku 2006 získal Literu za objev roku.
David Zábranský za svou prvotinu Slabost pro každou jinou pláž z roku 2006 získal Literu za objev roku. | Foto: ČTK

Všichni občas děláme věci, jež se jiným jeví divné. A dělají je i spisovatelé, kteří chtějí prozkoumat dosud nevyužité cesty. Někdy se dočkají pochopení časem, jindy vůbec. Ale většinou lze tušit, proč danou divnost udělali a co tím chtěli otestovat či vyjádřit. Zato u nového románu Davida Zábranského nazvaného Republika, který vychází na dnešní Velký knižní čtvrtek, lze jen stěží hledat důvody, proč vznikl.

Začátek ostatně slibně říká, že divné věci se dějí, a na první pohled působí zajímavě: manželské dvojici se na počátku normalizace narodí syn, jemuž ale nejsou otcem a matkou, protože novorozenec nepřijde na svět běžnou cestou, ale objeví se za jízdy v příruční přihrádce vypůjčeného auta.

Bližší okolnosti příchodu tohoto nového Mojžíše, Plaváčka či Supermana nejsou osvětleny, ale takto zrozený protagonista to z autoschránky dotáhne až na premiéra země, o níž z reálií pochopíme, že je Slovenskem. A to Slovenskem nedávných let, kdy dlouholetá vláda premiéra Roberta Fica skončila skandálem kolem vraždy novináře Jána Kuciaka a jeho snoubenky Martiny Kušnírové.

Román většinu prvků z této reality přebírá: Andrej Gessay, zrozený do autoschránky, je románovým Ficem. Jeho otec, tak jako ten Ficův, jezdí s vysokozdvižným vozíkem. Premiérova manželka se i zde jmenuje Světlana, pracuje jako právnička a mají jediného syna. Také v románu najdeme premiérovu krásnou poradkyni a milenku v jedné osobě nebo s ní spolčenou mafii slovenských Italů.

Jiné věci jsou posunuté: třeba románový novinář Kuciak je zabit na ulici a žádnou snoubenku nemá. A jen to, co nám v realitě přístupné není, jako soukromí či vnitřní svět aktérů, si próza vytváří. Jako by Zábranský říkal: Mě už nebaví si vymýšlet, takže kde mohu, opisuji z reality nebo ji jemně upravím. Premiérově matce nechám křestní jméno Ficovy matky, otci ho ale změním z Ľudovít na Miro.

Tento amalgám funguje divně: jakmile rozpoznáme, co ze známé skutečnosti je kopírováno, už jen znuděně očekáváme, kdy to bude do románu zaneseno. Když se objeví investigativní novinář a dostane se na stopu vládním kruhům, čekáme už jen, kdy a jak bude zabit. Což samo o sobě nemusí být na škodu - spousta dobrých příběhů byla napsána "na motivy skutečných událostí". Problém Zábranského Republiky spočívá v tom, že přidaný, autorovou fantazií vytvořený svět je unavený, nudný a svým způsobem odbytý.

David Zábranský.
David Zábranský. | Foto: ČTK

Postavy se jeví jako prvoplánové loutky, které nemají žádný vnitřní život, a tak spolu komunikují, soupeří, mají sex či se rozcházejí, aniž bychom ale rozuměli, proč tak činí. Zábranský nevyužil toho, co historik udělat nemůže, ale romanopisec by měl: dotvořit si vypůjčené aktéry podle představ, nabídnout jejich skrytou tvář, jež je u reálných postav neviditelná.

Příběh vzestupu a pádu slovenského premiéra se tak jeví jako panoptikum, v němž aktéři jednají bez motivace, zmateně a nesmyslně, což nám vypravěč prezentuje jako směs směšnosti a tragiky. A směšně tragičtí či tragicky směšní jsou tu všichni. Nejen premiér hledající způsob, jak co nejlépe uvařit šneky, ale také mafiáni, mladá ekologická aktivistka či novináři ze slovenského Denníku N i českého Respektu.

Všichni trpí neschopností oddělit své soukromé problémy od veřejných rolí. Všichni cosi předstírají, na něco si hrají a manipulují s jinými. Ale proč to dělají, zůstává záhadou, na kterou se román ani trochu nesnaží odpovědět.

Třiačtyřicetiletý držitel ceny Magnesia Litera David Zábranský pochopitelně nezapomněl řemeslo. Hezky pracuje třeba s motivy aut, jež si postavy navzájem neustále půjčují, což přispívá k panoptikálnímu zmatku. A zjevně jej zaujal premiérův obhroublý a přitroublý otec, který je nejživotnější postavou ze všech - jediný autentický, byť po svém.

Obal románu Republika.
Obal románu Republika. | Foto: Větrné mlýny

Příběh působí, jako by z něj mělo vyplynout podobenství, jakási obecnější úvaha, ale nepodařilo se natlakovat plyn tak, aby vskutku vyplynulo. Text se k tomu nadechne, když si italští podnikatelé v premiérově restauraci začnou povídat o republice jakožto výsledku ideje res publica, tedy věc veřejná, kterou si ale přisvojují. Čímž se krátkým oslím můstkem osvětlí název knihy, načež celé to zobecnění vyšumí a ustoupí prvoplánovému líčení bizarního děje.

Že vypravěč a možná i sám Zábranský nemá rád novináře a politiky, je zcela v pořádku; proč o nich ale píše, když jej nezajímají a má o jejich omezenosti dopředu jasno? Proč, když měl ten hezký nápad se zrozením hrdiny do schránky v autě, jej na konci vrátí do hry tak lajdácky a lacině? Nemohl pár týdnů počkat, než ho napadne lepší řešení?

David Zábranský nikdy nebyl pro každého. Už od svých začátků před 15 lety dokázal nadchnout i iritovat. A uměl se také měnit, takže jeho přívrženci se nad dalším dílem ocitali v rozpacích a bývalí odpůrci zase přiznávali, že na tom Zábranském něco bude. Republika je ale divně nedovařená kniha.

Kniha vychází s dalšími 15 tituly v rámci Velkého knižního čtvrtku, jehož je Aktuálně.cz mediálním partnerem.

David Zábranský: Republika

Nakladatelství Větrné mlýny 2020, 252 stran, 369 korun.

Sestřih z představení novinek Velkého knižního čtvrtka. Zdeněk Zikmund, Jakub Szántó, Josef Formánek, Michaela Hošková a další mluví s Petrem Vizinou. | Video: Kosmas

před 33 minutami

Kaczyński: Protesty proti omezení potratů budou stát mnoho životů

Předseda polské vládnoucí strany Právo a spravedlnost (PiS) v prohlášení varoval, že protesty proti nálezu ústavního soudu, kterým se prakticky ruší možnost legálních potratů, budou stát životy mnoha lidí. Polsko podobně jako jiné evropské země zažívá strmý nárůst případů koronavirové infekce.

Lidé, kteří protesty svolávají, se podle Kaczyńského dopouštějí veřejného ohrožení, tedy trestného činu. "Vážného trestného činu," podotkl šéf PiS, který od nedávna zastává i post vicepremiéra, jenž dohlíží na resorty obrany, vnitra a spravedlnosti.

"Stát má právo, ale také povinnost se takovým akcím postavit," řekl šéf národně-konzervativní strany, který je považován za nejmocnějšího politika v Polsku.

Vlna protestů se v Polsku zvedla poté, co ústavní soud, složený převážně ze soudců nominovaných PiS, minulý týden shledal, že přerušení těhotenství z důvodu poškození plodu odporuje ústavě. Na tyto případy podle statistik připadalo 98 procent legálních potratů v minulých letech. Povoleny zůstávají interrupce v případě ohrožení života či zdraví matky, anebo pokud je těhotenství důsledkem znásilnění či incestu.