Učebnice komiksu od Toy Box radí, jak nezapomenout na sny a nechat si zaplatit

Tomáš Stejskal Tomáš Stejskal
29. 3. 2020 17:40
Jako každá výtvarná činnost také komiks vyžaduje trpělivost a čas. Toho se v současné krizi některým lidem možná dostává víc, než by si přáli. Nedávno vydaná Komiksová učebnice komiksu od výtvarnice Toy Box nabízí způsob, jak čas zužitkovat, zorganizovat a přetavit v uměleckou činnost. V duchu její tvorby a životního étosu by se chtělo říci, že dává návod, jako osquatovat sny.

Sny se objevují hned v mottu této nezvyklé komiksové učebnice, již vydalo nakladatelství Paseka a která mísí praktické návody "krůček po krůčku" s komiksovými pasážemi i osobním, takřka intimním přístupem, známým z autorčiných komiksů. Třeba z výtečné publikace Moje kniha Vinnetou, která shodou okolností nedlouho před učebnicí vyšla v rozšířené verzi.

"Jsme z téže látky jako naše sny," začíná Toy Box citátem z Shakespearovy Bouře. A o důležitosti snů hovoří i první řádky první kapitoly, kde se píše, že "s nápady je to jako se sny - mají je všichni, jen ne všichni si je pamatují". Následujících 17 kapitol pojednává o prvotních inspiracích i vyjednávání o ceně, když se z člověka stane kreslíř profesionál.

Hlavní předností knihy je, že navzdory praktickým a metodickým radám a postřehům nikdy nezapomíná právě na to prvotní, unikavé a nemetodické: na sny, z nichž se vše rodí.

Každá kapitola začíná několika stránkami komiksu, v němž se odvíjí příběh mladé výtvarnice Adély, od prvních dětských krůčků v sochařském ateliéru po nešťastné vztahy a pokusy o první komiksovou tvorbu. Po něm následuje výklad protkaný osobními příklady z autorčina života i citacemi umělců či teoretiků, od Charlieho Chaplina přes režiséra Vojtěcha Jasného až po spisovatele Harukiho Murakamiho. V závěru kapitoly pak přichází soubor úkolů, který prozrazuje, že Toy Box mimo jiné zúročuje zkušenosti z vedení kreslířských workshopů. Ty mimochodem nabízela pro děti zdarma po Skypu hned v prvních dnech karantény, kdy se kvůli koronaviru uzavřely školy.

Výtvarnice má blízko ke squatingu a graffiti, v tomto prostředí se odehrává i osobní Moje kniha Vinnetou. A jako by se také v její učebnici odrážel jakýsi přirozeně angažovaný postoj, který mají do jisté míry společný aktivisté i umělci. Umění je v očích mnoha teoretiků i očích Toy Box činnost, kde se osobní zaujetí potkává s pílí a obojího je potřeba. Neboť talent se přeceňuje.

V tomto spojení je i největší síla učebnice. Nabízí spoustu rad podpořených vlastní zkušeností a neutápí se v přílišné romantizaci umělce jako geniálního rozervance. Toy Box tvoří ilustrace i komiksy často na zakázku, přitom však s jasnými uměleckými i etickými pravidly - a ty se snaží přenést i na čtenáře a potenciální "žáky".

Ukázka z Komiksové učebnice komiksu.
Ukázka z Komiksové učebnice komiksu. | Foto: Agáta Dolejší/Paseka

Komiks může být dílo na objednávku a přitom stále umělecký počin, kterým se jeho autor rozvíjí, zní možná jedna z nejdůležitějších myšlenek knihy. Už její ilustrační komiksové pasáže ostatně na akvarelových stránkách plných emocí i křehkosti dokazují, že i výukový materiál může působit nejen na rozum.

Tento přístup je chvílemi zároveň i slabinou, především v prvních pasážích knihy, které se dotýkají těch intuitivnějších a uměleckých fází tvorby, tedy hledání inspirace a námětu. Tam někdy autorka osobní zkušenost a přístup vydává za všeplatnou strategii a kniha místy působí, jako by uvízla na půli cesty mezi uměleckým vyznáním a obecným návodem.

Toy Box předloni na výstavě svých děl v Českém Krumlově.
Toy Box předloni na výstavě svých děl v Českém Krumlově. | Foto: ČTK

Zato závěrečné kapitoly, které se zabývají napřed techničtějšími aspekty tvorby a pak také komunikací s galeriemi či klienty, přinášejí mnoho cenných detailů.

Je to podnětné čtení nejen pro samotné adepty komiksového řemesla, díky působivé výtvarné stránce i univerzální povaze některých rad, které lze aplikovat na ledasjaký obor lidské činnosti.

V závěru je tak kniha též návodem, jak neprokrastinovat. Toy Box se dříve věnovala novinařině a ukazuje, jak se tato práce otiskla do jejího přístupu k umělecké tvorbě. Jak se naučila rozvrhnout si čas, dělat důkladné rešerše jako při psaní novinového článku, jehož cílem také bývá přijít s novým materiálem, pohledem na danou problematiku.

V neposlední řadě se závěrečné pasáže o tom, jak se prezentovat či jak si stanovit vlastní cenu, kriticky dotýkají některých zvyklostí českého výtvarného prostředí, kde se například umělcům často neplatí za výstavy, protože je to "přece prostor pro jejich prezentaci".

Obal Komiksové učebnice komiksu.
Obal Komiksové učebnice komiksu. | Foto: Paseka

Je to kniha o tom, jak vůbec začít a jak se mnohem později uchytit jako "profík", který si umí určit vlastní cenu, což na malém, byť v poslední době narůstajícím tuzemském komiksovém trhu stále není samozřejmé.

Komiksová učebnice komiksu je ale mezi řádky také průřez kariérou jedné z nejosobitějších domácích výtvarnic. Autorky, která ví, jak se zabydlet ve snech, a přitom svým dílem i každou větou potvrzuje, že zároveň nežije někde na obláčku. Vždy je přítomná tady a teď, nohama pevně na zemi.

Toy Box: Komiksová učebnice komiksu

Nakladatelství Paseka 2019, 288 stran, 449 korun

Umění je výheň, která vás sežehne, tvrdí komiksová kreslířka Toy Box. Kvůli svým aktivitám se přitom bojí pravicových extremistů i policie. | Video: Martin Veselovský
 

Právě se děje

Další zprávy