Steampunk jako parodie národních mýtů. Román o Jánošíkovi je osvěživě neuctivý

Ladislav Nagy Ladislav Nagy
12. 10. 2019 16:59
„Zapomeňte na steampunk! U nás jsme měli parokoko, éru parních strojů za vlády Jejího Veličenstva královny Marie Terezie. A největší páru ze všech hrdinů měl Juro Jánošík, pravá ruka palatina Turza,“ stojí na záložce zvláštní prózy nazvané Juraj Jánošík proti Dračímu řádu, kterou nedávno vydalo nakladatelství Argo.
Ilustrace z přebalu románu Juraj Jánošík proti Dračímu řádu.
Ilustrace z přebalu románu Juraj Jánošík proti Dračímu řádu. | Foto: Argo

To souvětí ji vystihuje: Juraj Jánošík jako komiksový superhrdina, koktejl slovenských dějin, legend a pověstí, vše okořeněné sci-fi prvkem v podobě "kempelenů", parních strojů, které nahradily koně a pohánějí Jánošíkovu valašku, takže funguje jako něco mezi motorovou pilou a sbíječkou.

Na první pohled to působí šíleně, což ještě umocňuje křiklavý obal - nejeden čtenář bude ke knize, podepsané jen pseudonymem Svetozár Olovrant, přistupovat opatrně, s podezřením. A to je namístě, protože ho čeká něco na způsob horské dráhy.

Hned začátek je působivý a připraví čtenáře na druh humoru. Setkáváme se s vynálezcem von Kempelenem, jemuž se experiment tak trochu vymkne z rukou. Po mohutné explozi z dílny vyletí koule, smete procesí s knězem, vletí do kostela a způsobí katastrofu: "Křtitelnice se žárem vypařila a svěcená pára se mísila s tou světskou. Skrze píšťaly varhan se valila pára pod ohromným tlakem a tím zazněla strašlivá kakofonie. Kdo se v kostele neuvařil ve svěcené páře, ten zešílel z pištění varhan. Když pak ze znesvěceného chrámu vynášeli mrtvoly, červené maso jim odpadávalo z kostí."

Úvod nasazuje tón, v němž pak autor pokračuje po zbytek vyprávění. A poleví jen zřídka.

Příběh se vyznačuje osvěživou neúctou ke všemu a všem. Olovrant s úžasným apetitem kupí všechna myslitelná klišé a stereotypy, které s neméně silným gustem skládá do bizarního příběhu tajemného spiknutí. Nejde v něm o nic menšího než o utajený státní převrat, v němž hrají značnou roli technologie a dvojníci. Prozradit víc dopředu nelze.

Vše v příběhu je náležitě zveličené, dovedené do extrému. Jánošík vystupuje jako superhrdina, jakási kombinace Jacka Sparrowa, Sherlocka Holmese, Terminátora a Barbara Conana. Je urostlý, vtipný, nezdolný v boji, jeho výdrž v konzumaci tvrdého alkoholu a sexu se vymyká všem měřítkům, stejně jako síla, důvtip a rozhled.

Vypravěč si s ním pranic nezadá. Je neúnavný, srší nápady a vtipem, přičemž zdaleka neodkazuje jen na Slovensko a Panonskou pánev, nacházející se mezi Alpami, Karpaty a Dinaridy. "Námořníci se snažili otvor v trupu ucpat mrtvolami pirátů i dehtovanou plachtou a vodu z podpalubí odčerpat, ale už bylo pozdě. ‚Le bateau ivre’ se nakláněla na pravobok a hrozilo, že se každou chvíli převrhne," čteme v jedné části knihy odkazující na báseň Arthura Rimbauda.

Obal románu Juraj Jánošík proti Dračímu řádu.
Obal románu Juraj Jánošík proti Dračímu řádu. | Foto: Argo

Podobné reference jdou napříč dějinami i celou evropskou kulturou. V jednu chvíli kapitán prohlásí: "U nás v Nizozemsku je starým dobrým zvykem zavírat lapené blázny ne do klece, jako všude jinde po celé Evropě, nýbrž na palubu vysloužilého námořního korábu. Když je loď plná a víc bláznů se na ni už nevejde, přeseknou na břehu kotevní lano a odstrčí loď od mola bidly. Koráb vypluje na širé moře a smí se vrátit, jen až se všichni šílenci uzdraví".

Samozřejmě jsme na Slovensku, takže nesmí chybět hraběnka Báthoryová neboli Čachtická paní a vše, co k ní patří. Juraj Jánošík proti Dračímu řádu je kniha osvěžující, vtipná a příjemně bláznivá.

Svetozár Olovrant: Juraj Jánošík® proti Dračímu řádu

(Přeložil Richard Klíčník)
Nakladatelství Argo 2019, 176 stran, 248 korun

Při zásahu proti demonstrantům v Barmě zastřelili ženu

Barmská policie v sobotu použila vodní děla a gumové projektily k rozehnání demonstrantů, kteří hromadně vyšli do ulic protestovat proti vojenskému převratu z 1. února, píše agentura AFP. Při zásahu ve městě Monywa jedna žena zemřela, desítky lidí, včetně novinářů, policie zadržela. Agentura Reuters odhaduje, že se protestů po celé zemi účastnily stovky tisíc lidí.

Policisté při sobotním zásahu byli často v civilu. Podle fotografií na sociálních sítích lidé ve městech Rangún a Monywa stavěli v ulicích barikády, aby zpomalili postup policie. Bezpečnostní síly se pokusily zmařit protesty v Mandalaji, na klíčových křižovatkách postavily zátarasy a obvyklá místa setkání demonstrantů obsadila policie. Protestů v Mandalaji se opětovně zúčastnili i buddhističtí mniši a dodali jim morální autoritu, píše AP.

Jedním z impulzů pro demonstrace bylo páteční prohlášení barmského velvyslance při OSN Ťjo Mou Tchuna, že stojí za svrženou Do Aun Schan Su Ťij, píše agentura AP. Při projevu v OSN převrat tvrdě odsoudil a vyzval k přísnějším mezinárodním sankcím. Při projevu použil gesto se třemi zdviženými prsty, které se stalo symbolem poklidných demonstrací v Barmě. Jeho projev vyvolal vlnu kladných reakcí jak přímo v sále OSN, tak u barmské veřejnosti.

Armáda 1. února svrhla vládu vedenou Do Aun Schan Su Ťij a zabránila tomu, aby se sešel parlament zvolený loni v listopadových volbách. Do demonstrací se od té doby zapojují desítky tisíc lidí. Demonstranti nevěří slibům vojenských představitelů, že uspořádají nové volby a předají moc vítězi. Novou vlnu odporu vyvolal i páteční převoz Aun Schan Su Ťij z domácího vězení na blíže neupřesněné místo.

Zdroj: Zahraničí , ČTK