Recenze: Co se stane, když muži ztratí ženy? Murakami nám připomíná, že jsme jen pusté ostrovy

Jarmila Křenková
10. 11. 2015 10:15
Muži, kteří nemají ženy je nová sbírka povídek japonského spisovatele Harukiho Murakamiho. Zabývá se v ní trápením hrdinů, kteří v různém věku i profesním postavení přišli o osudovou lásku. „Murakami vycizeloval svůj styl k dokonalosti a přes narůstající počet textů si zachovává vysoký standard,“ píše v recenzi Jarmila Křenková.
Haruki Murakami
Haruki Murakami | Foto: Profimedia.cz

Recenze – V povídce Richarda Weinera Prázdná židle se vypravěč vyrovnává s náhlým zmizením svého přítele, který se bez varování vytratí z jeho pokoje i života, aniž by po sobě zanechal jakoukoliv viditelnou stopu nebo vysvětlení. Hrdina příběhu se tak ocitá na pokraji hrůzostrašné propasti ničím nemotivovaných příčin a následků, jimž není schopen porozumět, ale ony přesto osudově formují a deformují jeho život.

Nečekané odchody jsou jednotícím motivem také druhé česky vydané povídkové sbírky Haruki Murakamiho Muži, kteří nemají ženy (v originále 2014). Postavy tu mizí ze světa „bez sebemenšího vysvětlení“, jako „když utne“, nebo prostě jednoho dne „odchází jinam“. Nemilosrdně zanechávají své blízké ve zmatku a činí z nich „pusté ostrovy“, navždy osamělé bytosti šokované vědomím, že mechanismy světa, v němž žijí, nepodléhají žádným pevně daným či poznatelným zákonitostem.

Haruki Murakami: Muži, kteří nemají ženy
Haruki Murakami: Muži, kteří nemají ženy | Foto: Odeon

Na rozdíl od českého expresionisty ale Murakamiho hrdinové hledí do své propasti s určitou melancholií a čelí strachu z vlastní existence po osudové ztrátě téměř s ušlechtilým smutkem. V kontextu všeho, čím procházejí, je pak jejich nejtrvalejší hodnotou a tím, co je drží při životě, vzpomínka; obraz událostí vtisknutý do paměti bez ohledu na jeho pravdivost nebo věrohodnost. Vše je zde tedy poháněno touhou zprostředkovat příběh, který by vzpomínky neustále oživoval. Muži a ženy tak vedou dlouhé dialogy o ženách a mužích svého života, přičemž jde o krajně nespolehlivé vypravěče nejen proto, že jim nelze beze zbytku věřit, ale sami se mohou také kdykoliv jednoduše zvednout a příběh opustit.

Možnosti zprostředkování příběhu a perspektivy pohledu na věc se liší i díky rozmanitosti mezilidských vztahů, ať už jde o vazby milostné, či přátelské. V Murakamiho textech vystupují náhodní známí, kteří se spolu občas vyspí (Šeherezáda), milostný trojúhelník ve stylu Julese a Jima (Yesterday), osudové lásky (Nezávislý orgán) i patologická přátelství (Drive my car).

Zároveň hrdinové ke svým partnerům zaujímají jakýsi racionální odstup, téměř zenový postoj spočívající v nezasahování, s nímž přijímají existenci „věcí, nad kterými si může člověk lámat hlavu sebevíc, ale nic nevymyslí“. Důraz na nahodilost, střídmé dávkování informací, nedořečenost a otevřené konce podněcují potřebu zjistit o postavách víc. Povídky jsou ale bezchybně vypointovány tak, aby vždy převažovalo napětí z vědomí, co nevíme a již se to nemáme šanci dozvědět.

Murakami vycizeloval svůj styl k dokonalosti a přes narůstající počet textů si zachovává vysoký standard. Zároveň je ale schopen inovativně pracovat se svými trademarky, jimiž jsou pragmatická věcnost, čistota a úspornost ve vyjádření. Především závěrečná povídka Muži, kteří nemají ženy svým hypnotickým tempem pomalu plynoucích obrazů, které jako by stály mimo čas, a fantaskní poetikou připomíná spíš báseň v próze. Osamělý hrdina tu bezcílně bloumá krajinou se sochou jednorožce a teskní po dávno ztracené lásce, zatímco minulost, přítomnost i tady a tam splývají ve zvláštní symbióze atmosféry neobjevené planety, z jejichž vesmírných oceánů tiše shlížejí kočky, které drží chod našeho i ostatních světů v křehké rovnováze.

A právě kočky, mořské proudy a hvězdnaté nebe nejsou jen poetickým ornamentem, ale tvoří ústřední topoi Murakamiho tvorby přítomné i v jeho nejnovějších povídkách. Ačkoliv jsou to všechno elementy nesoucí pohyb, vstupují kočky v Murakamiho univerzu do kontrastu k silám přírody. Jejich klid, ladnost a hřejivost jsou činitelem, který situaci zpravidla stabilizuje. Proměnlivé struktury a dynamika nekonečně plynoucích oceánských proudů či vzdálené nebe plné hvězd naopak uvádí věci do pohybu, přináší konflikty a zlomy a spolu s pohledem na chladný a vzdálený měsíc či snovým ponorem na dno oceánu se situace postav začíná komplikovat.

Hrdinové jsou tak neustále rozpolceni mezi svým nejintimnějším já, jež by si nejraději vystačilo samo se sebou a stočilo se do klubíčka v bezpečí vlastní mysli, a puzením ke konfrontaci s vnějším světem. Svou schopností precizně pracovat s abstraktními pojmy, jako je problematika paměti, záznamu a uchování vzpomínek nebo možnosti fantazijní imaginace, stvrzuje Haruki Murakami vztah ke svým tvůrčím blížencům, mezi něž patří třeba filmař Jean Vigo nebo scenárista Pavel Juráček. Ačkoliv tvůrčí dráhu všech těchto autorů zásadně ovlivnilo politikum, jejich nadčasové umělecké gesto zůstává, stejně jako Murakamiho Muži, kteří nemají ženy, svrchovaně emotivní a individualistické.

 

Právě se děje

před 59 minutami

O zlato budou na MS osmnáctek hrát hokejisté Kanady a Ruska

Hokejisté Kanady a Ruska budou na mistrovství světa hráčů do 18 let v americkém Friscu bojovat o zlato. Čtvrtfinálový přemožitel českého týmu Kanada deklasoval v semifinále obhájce titulu z roku 2019 Švédsko 8:1. Rusové zdolali Finsko 6:5 a zahrají si podruhé za sebou ve finále, které se hraje v noci na pátek ve 3:00 SELČ. Boj o bronz startuje dnes od 23:00 SELČ.

před 1 hodinou

Embiid v NBA pomohl Philadelphii 34 body, nováček Edwards sbíral rekordy

Basketbalisté Philadelphie v NBA vyhráli 135:115 v Houstonu a upevnili si první příčku ve Východní konferenci. K výhře nejvíc pomohl kandidát na nejužitečnějšího hráče soutěže Joel Embiid, jenž zaznamenal 34 bodů a 12 doskoků.

Anthony Edwards z Minnesoty sice nastřílel 42 bodů včetně osmi trojek a překonal několik nováčkovských rekordů, ani to však Timberwolves nestačilo a prohráli 135:139 s Memphisem.

Výsledky NBA:

Atlanta - Phoenix 135:103, Cleveland - Portland 105:141, Denver - New York 113:97, Houston - Philadelphia 115:135, Indiana - Sacramento 93:104, Milwaukee - Washington 135:134, Minnesota - Memphis 135:139, Orlando - Boston 96:132, Utah - San Antonio 126:94.

Tabulka:

Východní konference:

Atlantická divize:

1. x-Philadelphia 66 45 21 68,2
2. x-Brooklyn 66 43 23 65,2
3. New York 66 37 29 56,1
4. Boston 66 35 31 53,0
5. Toronto 66 27 39 40,9

Centrální divize:

1. x-Milwaukee 66 42 24 63,6
2. Indiana 65 30 35 46,2
3. Chicago 65 26 39 40,0
4. Cleveland 66 21 45 31,8
5. Detroit 66 19 47 28,8

Jihovýchodní divize:

1. Atlanta 67 37 30 55,2
2. Miami 66 35 31 53,0
3. Charlotte 65 32 33 49,2
4. Washington 66 30 36 45,5
5. Orlando 66 21 45 31,8

Západní konference:

Jihozápadní divize:

1. Dallas 65 37 28 56,9
2. Memphis 65 33 32 50,8
3. San Antonio 65 31 34 47,7
4. New Orleans 66 30 36 45,5
5. Houston 66 16 50 24,2

Severozápadní divize:

1. x-Utah 66 48 18 72,7
2. x-Denver 66 44 22 66,7
3. Portland 66 37 29 56,1
4. Oklahoma City 66 21 45 31,8
5. Minnesota 66 20 46 30,3

Pacifická divize:

1. x-Phoenix 66 47 19 71,2
2. x-LA Clippers 66 44 22 66,7
3. LA Lakers 65 37 28 56,9
4. Golden State 66 33 33 50,0
5. Sacramento 66 29 37 43,9

Poznámka: Týmy označené "x" mají jistý postup do play off.

Další zprávy