Recenze: Historie společnosti Marvel je stejně epická jako její příběhy. Jen zapomněla na obrázky

Jarda Konáš
22. 11. 2016 13:46
Nestává se často, že by vyšla kniha s komiksovou tématikou atraktivní i pro čtenáře, které jinak komiks míjí. Ale Sean Howe napsal dílo, u kterého slovo přesah můžeme použít bez nádechu klišé.
Avengers
Avengers | Foto: Walt Disney Studios Motion Pictures

Plný název Marvel – Co jste neměli vědět o komiksovém zázraku sice trochu zavání bulvárem, ale nenechte se zmást prvním dojmem. Jde o masivní knihu, která na 500 stranách mapuje složitou, dekády let trvající cestu, na jejímž začátku byl jeden scenárista v malém kamrlíku a na konci popkulturní fenomén s miliardovými zisky.

Sean Howe: Marvel. Co jste neměli vědět o komiksovém zázraku
Sean Howe: Marvel. Co jste neměli vědět o komiksovém zázraku | Foto: Paseka

V tomto ohledu můžeme Marvel směle přirovnat k titulům o firmě Google nebo Steve Jobsovi, které se i u nás staly bestsellerem, a podobným způsobem seznamují širší čtenářskou obec s úspěchem amerického snu nějaké dost specifické činnosti bandy nadšenců a podivínů.

Zajímavá je kniha i z historického hlediska. Sean Howe se nesoustředí jen na vývoj Marvelu, ale sleduje konkurenční boje autorů a nakladatelů (i jejich výpomoc), proměny situace a nálad na trhu, svědomitě vytahuje na světlo dávno zapomenuté tituly a staví je do kontextu tehdejšího dění.

Nepřehlédnutelným faktorem knihy je uvědomění si, kolik lidí v komiksovém průmyslu bylo židovské víry a jak citlivě kromě proměn trhu dokázali reagovat na společenské události i nálady. Nejen že ve 40. letech jejich kreslení hrdinové dávali nakládačky Hitlerovi, někteří autoři odložili pero, vstoupili do armády a vyrazili v přední linii osvobozovat Evropu. Howe tak z komiksových scenáristů a kreslířů dělá hrdiny, kteří byli vždy ve střehu, vždy připravení k činu nebo alespoň trefné glose a jejich pohotovost tvořila jeden z pilířů úspěchu Marvelu.

A třetí výrazný aspekt knihy je až puntičkářsky popsaná evoluce komiksového žánru, byť nezachycuje jeho začátky ani současnost. Byl-li nějaký sešit v rámci branže důležitý, bylo-li dokonce důležité i jedno okénko zobrazující obyčejný švih pěstí s textem BAM!, Howe se nebojí věnovat mu klidně odstavec vysvětlující jeho důležitost v rámci komiksového průmyslu.

Je to zároveň chytrý trik, jak trochu rozhýbat tempo knihy, protože čtenář tak skáče z kanceláří Marvelu do světa fiktivních hrdinů, a každý další skok je jiný než ten předchozí.

Jde o velkou publikaci, která, pokud si člověk nevezme dovolenou, zabere klidně několik týdnů. Howe však zvolil velmi svižný až žurnalistický styl vyprávění, nezdržuje subjektivními komentáři ani odbočkami, často sahá k citátům, a když se výpovědi aktérů liší, poctivě uvede obě verze. Což ne vždy bývá u podobných beletrizovaných biografií zvykem.

Velmi výraznou slabinou celé knihy však je, že neobsahuje jedinou ilustraci. Ano, jde o neautorizovanou publikaci a dá se pochopit, že Marvel si své duševní vlastnictví hlídá. Jenže číst dějiny vůdčí společnosti komiksového průmyslu bez jediného obrázku v praxi znamená, že pokud nemá čtenář nabiflované marvelovské universum nebo nevyužívá vyhledávač obrázků na Google, zážitek ze čtení je o něco chudší.

Ale opravdu jen o něco. Protože i tak je kniha o společnosti Marvel epická skoro stejně jako Avengers zachraňující zeměkouli.

Doctor Strange se pohybuje nad ostatními komiksy od studia Marvel. Je nejoriginálnější, tvrdí filmový kritik Kamil Fila. | Video: Kamil Fila

před 6 minutami

Bezpečnostní informační služba postupovala podle zákona, rozhodla kontrolní komise

Bezpečnostní informační služba postupovala podle sněmovní komise pro její kontrolu ohledně úkolů od prezidenta Miloše Zemana v souladu se zákonem. Po čtvrtečním jednání komise to řekl novinářům její předseda Pavel Bělobrádek (KDU-ČSL). Komise se zabývala z vlastní iniciativy tvrzením prezidentské kanceláře z konce srpna, podle kterého pověřený ředitel civilní kontrarozvědky Michal Koudelka neodpověděl na prezidentův dotaz, zda služba při použití odposlechů na Zemanovy spolupracovníky zjistila konkrétní bezpečnostní rizika.

Komise zasedla v sídle BIS a projednala podle Bělobrádka stanoviska, dokumenty a informace, které Koudelka k výhradám prezidentské kanceláře předložil. "Na základě předložených dokumentů včetně právní analýzy (komise) konstatuje, že BIS postupovala v souladu se zákonem o BIS," citoval z usnesení Bělobrádek.

Jde podle něho o to, co může prezident vyžadovat, protože podle právního rozboru i v tomto případě platí zákon o utajovaných skutečnostech. Prezident nemůže dávat úkoly a nemůže vyžadovat informace nad rámec zákona, dodal předseda komise.

před 40 minutami

Hokejisté začnou olympijský turnaj v Pekingu 9. února proti Dánsku

Čeští hokejisté vstoupí do olympijského turnaje v Pekingu ve středu 9. února ve 14:10 SEČ proti Dánsku. O dva dny později čeká svěřence trenéra Filipa Pešána v základní skupině B od 9:40 SEČ souboj se Švýcarskem a v sobotu 12. února ve 14:10 SEČ nastoupí proti Rusku. Program dnes zveřejnila Mezinárodní hokejová federace na kongresu v Petrohradu, jehož součástí bude v sobotu i volba nového prezidenta. Mezi pěti kandidáty na nástupce Reného Fasela je také český zástupce Petr Bříza.

Duel českých hokejistů s Dánskem bude druhým v pořadí turnaje. Předcházet mu bude v National Indoor Stadium v Pekingu od 9:40 souboj Ruska se Švýcarskem. O den později se odehrají první duely skupiny C Švédsko - Lotyšsko (5:10 SEČ) a Finsko - Slovensko (9:40) a program uzavře ve 14:10 SEČ vystoupení domácí Číny proti Spojeným státům americkým také v National Indoor Stadium pro 18.000 fanoušků. Kanadu také v "áčku" čeká první zápas ve stejný čas ve Wukesong Sport Centre s kapacitou ještě o tisíc míst vyšší.

Základní skupiny skončí 13. února a po dnu volna budou v úterý 15. února následovat kvalifikační zápasy předkola play off. Již den poté přijde na řadu čtvrtfinále, do něhož postoupí přímo vítězové skupin, nejlepší celek z druhých míst a lepší celky z předkola. Po dalším dni volna se uskuteční semifinále. O bronz se bude hrát v sobotu 19. února od 14:10. Nový olympijský vítěz bude znám v neděli 20. února, finále se odehraje od 5:10 SEČ.