Ostří Romana Lipčíka: Kopírování zabíjí jen nenažrance!

Roman Lipčík
29. 4. 2014 15:44
Několik českých nakladatelů se utkalo o právo vydat český překlad nové knihy Helen Fieldingové, třetího svazku Deníku Bridget Jonesové. Dostali se k částce 150 tisíc euro. Proč?
Práva na nejnovější pokračování Deníků Bridget Jonesové přijdou na 150 tisíc eur.
Práva na nejnovější pokračování Deníků Bridget Jonesové přijdou na 150 tisíc eur. | Foto: Aktuálně.cz

Glosa - K rozohněné internetové diskusi, v níž si názory o perspektivách elektronických knih, potažmo o způsobech, jak zabránit pirátství vyměňovali hlavně čtenáři, ale připojilo se i pár lidí z opačného, tedy nakladatelského břehu, jsem se dostal shodou okolností, kdy ve zdejším knižním světě proběhla pozoruhodná dražba.

Foto: Aktuálně.cz

Ano, po Rubensech a paraplatech zapomenutých roztržitými cestujícími ve vlacích se draží už i knižní autorská práva. Ponechám na vaše posouzení, zda dražba, kterou mám na mysli, se blíží víc baroknímu umění nebo ztrátám a nálezům na dráze.

Několik českých nakladatelů se utkalo o právo vydat český překlad nové knihy Helen Fieldingové, třetího svazku Deníku Bridget Jonesové.

Déjà vu o lupičích hudby

Rázem mi naskočilo déjà vu, situace už bezmála patnáct let stará, kdy zdejší hudební vydavatelské firmy nastoupily do závěrečné bitvy s digitálními piráty, kdy rozjely zoufalou kampaň pod plamenným (a totálně ujetým) heslem „Kopírování zabíjí hudbu“ a médiím předvedly pár atraktivních obhájců své kauzy, z nichž Dan Bárta se dnes patrně za své tehdejší angažmá stydí a ti zbylí, například Lunetic, možná také, ale nikoho to nezajímá.

Sjednocený voj tuzemských hudebních vydavatelů tehdy na úvodní tiskovce prezentoval jakýsi koláčový graf nákladů, z něhož se dalo vyčíst mnohé, ale to, proč za jedno zahraniční hudební CD musíme platit plus mínus 600 korun (což by v dnešních poinflačních cenách byla možná i tisícovka) z něj zřejmé nebylo.

Foto: Profimédia

Nějak na něm nevynikly například smlouvy s hudebními hvězdami uzavírané v řádech desítek milionů, obří baráky hudebních koncernů rozeseté po celém světě plné štědře placených manažerů, výdaje za reklamu tak všudypřítomnou, až otravnou a tedy kontraproduktivní. A už vůbec graf nedokázal postihnout hudební nadprodukci, v níž kvantita drtivě válcovala kvalitu, za kterou i desetinová cena by byla přemrštěná.

A tak se kradlo s očištěným svědomím, že my, co si kdeco stáhneme a nezaplatíme, sice možná loupíme, ale nebyli jsme to my, kdo začal. Bylo to jen jakési oko za oko, loupež za loupež.

Netrvalo dlouho, a cena za cédéčko klesla kamsi ke stovce, hudební firmy rozprodaly nemovitosti, zeštíhlily stavy a pak víceméně zdechly, respektive přinejmenším opustily lupičský výdělečný model a novému, který nadešel, se přizpůsobily jen potud, aby si coby postradatelný mezičlánek prodloužily agónii.

150 tisíc eur za Bridget?

Je mi jasné, že situace na knižním trhu je v nuancích jiná než v hudební vydavatelské branži, a mrzí mě, že nejsem ekonom, abych dokázal podat odborný rozklad rozdílů. Tolik jsem ale z ekonomie pobral, abych věděl, že trh je pouze jeden a k zápasu s anomáliemi používá neviditelné ruce. A tuším tedy, jak tohle musí skončit. Jedině analogicky.

Foto: Aktuálně.cz

Zdejší aukce autorských práv k novému britskému bestselleru Helen Fieldingové se takovou anomálií stala: zastavila se někde po překročení částky 150 000 eur. Pro představu a srovnání: běžný komerční titul, i položka z aktuálního světového žebříčku bestsellerů, stojí zhruba 1500 eur. To znamená setinu částky vydražené za Bridget Jonesovou.

Je nabíledni, že tak draze nabytý titul nemůže český nakladatel prodávat v tištěné ani elektronické podobě za částku 14,90 Kč, jakou má onen opus asi tak hodnotu, nýbrž za astronomickou cenu, z níž si připlatí do sázky na tupost lidí.

Nezabiješ!

Je jasné, že ti o maličko méně tupí (přesto však prahnoucí po dalších jalových peripetiích jalového osudu jalové – a ještě k tomu obézní – hrdinky), budou knihu krást. Krádež knihy, kdysi nejodpornější prohřešek hned po incestu, má v digitálním věku exkulpující výhodu eufemismu: kopírování.

Foto: Reuters

Jako nezabilo kopírování hudbu, tak nezabije ani knihy. Naopak, hudbě pomohlo tím, že ji očistilo od parazitů, skutečných zabijáků hudby, a podobným způsobem pomůže i knihám, o tom jsem přesvědčený. Osud hudebních proklatců aktérům knižní branže nepřeju, ale na druhou stranu každý nenažranec je strůjcem svého osudu.

A jen docela na okraj: nejlépe by se zdejší nakladatelé ubránili proti drtivým důsledkům pirátství, jaké hrozí u natolik nákladného titulu (ale současně hňupského, tahle nepřímá úměra začíná být spolehlivou zákonitostí), kdyby na tu nestoudnost vůbec nereflektovali a takovou knihu prostě nevydávali. Místo nejistého zisku by si mohli připsat zásluhu za veřejně prospěšnou činnost.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Část dálnice D3 Ševětín-Borek se otevře motoristům, řidiči se po ní projedou už odpoledne

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v úterý zprovozní část dálnice D3 Ševětín-Borek dlouhou 10,7 kilometru. Řidiči by po ní měli poprvé projet kolem 15:00. Úsek staví firma Eurovia CS, náklady jsou zatím 1,27 miliardy Kč bez DPH, řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Otevření se zúčastní i ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO).

Část Ševětín-Borek chtěl stát původně dokončit v březnu 2020. "Stavba není hotová, ale podle norem a zákonů unese bezpečný provoz, proto nebudeme čekat (se zprovozněním) na dokončení. Máme řidiče rádi, jakmile to jde, stavby zprovozňujeme," uvedl Rýdl.

Na úseku, který se staví od března 2017, vyvlastnil stát asi deset pozemků. V září tam silničáři zprovoznili 50 metrů dlouhou část, jejíž dostavbu blokovala žaloba majitele pozemku proti vyvlastnění, kterou soud zamítl v květnu.

Zdroj: ČTK
Další zprávy