Nové komiksy: Zmikund, Batman, Superman i Kája Saudek

Boris Hokr
20. 12. 2013 10:23
Nabízíme předvánoční last minute tipy na doré komiksy.
Kája Saudek.
Kája Saudek.

Nové komiksy - Nejen pro vydavatele knih jsou Vánoce vrcholem sezóny. Na jaké komiksy se tedy můžeme těšit? A které patří k naprostým povinnostem? Nabízíme předvánoční last minute.

jaz: Opráski sčeskí historje

Znáte skutečné příběhy Cylira a Metojeda, Fridexe Falcskiho, Zmikunda Lucembruskiho nebo Dementa Kutwalda? Víte, jak se skutečně staly významné události historie českých zemí? Pokud si myslíte, že ano, Opráski sčeskí historje vám dokáží, že ne! Velikán českých dějin a ústřední postava oprásků Zmikund Lucembruski je v knize popisován takto: „Velmi schopní chlapík, žeje aš s poďivem, žeho Češi nemaj vůbec ráďi. Narosďíl ot ěho bráhci Valcava IV., coš bil oběktivňě magor. Po slavním taťinkovi to nemňel lechkí, a protože bil mlaší sin, zbili naněj jen Uhri." No, nekupte to! Za „nakradatelství Garda" bychom chtěli poděkovat „historickímu ústafu", že jsme byli vybráni z mnoha kandidátů a mohli jsme tento cenný klenot české literatury, vyskytující se doposud pouze na sociálních sítích, vydat knižně. A pokud se vám to nelíbí, tak SE STIM SMIŘte!

Opráski nastavují české historii zrcadlo, nebo možná oprátku. To je vlastně jedno. Každopádně je to výborný projekt. Jednoduchá kresba, která zavání dětinstvím, ale má prostě styl. Mix humoru obhroublého, černého, pubertálního i metatextového.

Nejde přitom jen o převracení toho, co „přeci každý ví", nebo o fórky založené na tom, že Zikmund Lucemburský je zde opravdu liškou ryšavou (v dětství pak lištičkou). Ty skryté fórky jdou ještě hlouběji. Kolik čtenářů například ocení, že strip k jubileu deseti tisíc fanoušků je znázorněn pomocí Husovy teorie předurčenosti?

A k tomu příjemná aura undergroundového projektu, který si mohou fanoušci brát za svůj - navzdory všem těm ošklivým mainstreamům. Těm by se ostatně měly zakázat všechny internety, beztak si jich neváží. Každopádně jsou ovšem Opráski sčeskí historje něčím, na co může být národ smějících se bestií právem hrd.

Malý Hus by měl prostě prozářit každou vánoční sešlost...

Mike Carey: Lucifer 5 - Peklo

Jitřní kníže ještě stále nevládne plným rozsahem svých sil - neboť ten zůstává skryt v páru per, jež byla vytržena ze Světlonošových andělských křídel a uzmuta pomstychtivým bohem. A dokud nebude tento rozsah obnoven, je Lucifer stále nechráněný a zranitelný. Problémem je, že má závazky, kterým musí dostát. Bez ohledu na svou omezenou moc musí odpovědět na výzvu k souboji s andělem, samotným velitelem nebeské armády, stejně jako musí splatit dluh polovičnímu andělovi Elaine Bellocové. I kdyby to mělo znamenat jeho definitivní zkázu. Neboť, jak všichni vědí, Ďábel nikdy neporuší své slovo.

Sandmanovský spin-off nabírá na obrátkách a potvrzuje svou pozici momentální jedničky na poli česky vydávaných fantasy komiksů. Vděčí za to především svému scénáři, který neztrácí ze zřetele základní kámen své série. Sandman byl o vyprávění příběhů a nejsilnější byl tehdy, když se věnoval právě procesu vyprávění. Byl díky tomu možná melancholický, ale v podstatě útěšný.

Lucifer je ovšem o individualitě. Lépe být vládcem v Pekle než otrokem v Nebi - dokud vám nedojde, že i jako vládce nad utrpením proklatých jste jen smítkem v nekonečném záměru božím. Carey se vydal se svým antihrdinou na fascinující cestu po panteonech všech kontinentů i mytologiích stvořených čistě popkulturou či jím samým. Na každém kroku přitom zkoumá, jaké jsou hranice svobodné vůle, co ovlivňuje naše rozhodnutí... a jaké jsou následky.

Jeho Lucifer přitom fascinuje tím, jak démonicky působí, třebaže je zbaven všech laciných propriet Vládce zla. Nejděsivější je v tom, že drží slovo, že nelže... prostě proto, že je na to příliš hrdý a povznesený nad sentiment či empatii. Jeho příběhy proto nikdy nejsou útěšné, ale naopak velmi kruté, sarkastické - třebaže stále stejně poetické, jako byl Sandman.

Bill Willingham: Mýty 4 - Pochod dřevěných vojáčků

Mýty už celá staletí sledují průchody mezi naším všedním světem a svou ztracenou kouzelnou Domovinou a neustále se mají na pozoru před známkami invaze. Nyní, po desetiletích klidu, to vypadá, že se konečně někomu podařilo uniknout zpod útlaku Nepřítele a dostat se do útočiště. Ale zdání může, jako obvykle, klamat a na příběhu nového uprchlíka toho smrdí až příliš mnoho, aby si toho ty správné nosy nevšimly. Ve skutečnosti se věci mají ještě hůř, než se Mýty obávají - do pohybu byly uvedeny plány na naprosté zničení Mýtova a každému jednomu z jeho obyvatel bude připomenuto, jak nelítostné lekce uděluje válka.

Mýty Billa Willinghama jsou sérií, která pozici Mika Careyho ohrožuje asi nejvíc. Ovšem jejím záporem je pomalejší rozjezd. Prvná dvě knihy byly zábavné, příjemně rozvracely zažité pohádkové stereotypy a dávaly pocítit, že kdesi v pozadí je cosi temného, co se blíží. Pak přišla třetí kniha, kde se v několika propletených milostných případech začalo náhle a nelítostně umírat a nyní je zde kniha čtvrtá, v níž se to „cosi" konečně dostavilo.

Jako prolog slouží příběh o poslední pevnosti, kterou mýty držely na svém ústupu ze své domoviny. Poslední hrad je obležen silami Nepřítele a bok po boku zde bojují - a umírají - Robin Hood a jeho chasa, krkavčí bratři nebo Červená Karkulka. Willingham vše pojímá v nejlepší tradici hrdinské fantasy a koření ji syndromem přeživších...

Ovšem vše bledne před tím, co následuje. Nepřítel konečně odhalil cestu do našeho světa, kde mýty již staletí žijí v exilu, a obě strany se připravují na krvavou bitvu. Je třeba shromáždit síly, zbraně, kouzla... a zamaskovat onu malou apokalypsu před obyčejnými lidmi. V Pochodu dřevěných vojáčků Willingham odhodil pláštík jemné, hravé zábavy a ukazuje, že i pohádkové postavy mohou mít své Lovce jelenů či Četu...

Grant Morrison a kol.: Superman Action Comics 2 - Neprůstřelný

Sezóna lovu na Supermana! Je to už pět let, co ho nazvali Supermanem - tehdy v dobách jeho počátků, kdy odvážný, trochu přidrzlý a tajemstvím opředený hrdina začal používat své neuvěřitelné schopnosti, hájit bezbranné a uplatňovat spravedlnost i tam, kam dosud nedosáhla. Málokdo tehdy tušil, že mladý syn jiného světa teprve objevuje plný rozsah své moci - a její původ.

První kniha sebraných příběhů Superman Action Comics nebyla zrovna nejzajímavější. Od spojení ikonického superhrdiny a slavného scenáristy Granta Morrisona se čekalo hodně. Výsledkem však bylo „jen" naplnění názvu řady - byl to akční superhrdinský komiks. Ovšem druhá kniha, to je jiná...

Tvůrčí tým zde zabrousil do alternativní reality, kde je Superman černoch a nad to i americký prezident. Ale i v „běžné" linii se začínají rozbíhat zajímavé věci. Například „zemře" Clark Kent - a Superman náhle zjistí, že to, co mu mělo umožnit být zachráncem lidstva na plný úvazek., s sebou nese víc komplikací.

Potěšující jsou i camea některých členů JLA - především Batmana a tedy střetu myslí rozeného investigativního žurnalisty a naprosto logicky uvažujícího detektiva. V rámci řad letos uvedených komiksových řad tedy u Supermana platí, že právě on prodělal mezi první a druhou knihou největší kvalitativní skok.  

Tony S. Daniel: Batman - Detective Comics 2: Zastrašovací techniky

Ozbrojenci v Batmanově kostýmu vyloupí banku. Márnice města Gotham zaplňují mrtvoly, které si jsou navzájem podobné, a pak vzápětí mizí. Přímo ve firemní budově Wayne Enterprises probíhá pokus, který končí nebezpečným nezdarem. Vše nasvědčuje tomu, že tyto události mají společného jmenovatele, zabijáka zvaného Mr. Toxic, a že v ohrožení není jen samotný Gotham, ale i celý svět. Temný rytíř se této záhadě musí dostat na kloub, čeká ho ale boj s celou bandou Scarecrowů zamořujících vše svým jedovatým plynem strachu, střet s tajnou organizací Soví tribunál, která zaútočí na Arkhamovu léčebnu, a také útěk jednoho z tamních nejnebezpečnějších chovanců, který ovládá hypnózu a říká si Black Mask.

Batman - Detective Comics 2: Zastrašovací techniky
Batman - Detective Comics 2: Zastrašovací techniky

Zastrašovací techniky pokračují tam, kde minule Tony S. Daniel skončil. Jedná se o ryzí dobrodružný komiks, kde před fanoušky defiluje skvadra slavných padouchů a Batman nedělá nic jiného, než se prohání temnou gothamskou nocí, aby na poslední chvíli zachránil nevinné životy a vůbec celé město před zkázou.

V porovnání třeba s prací Scotta Snydera, o jehož Sovím městě jsme zde referovali minule, Daniel zaostává. Jeho příběh nijak neprohlubuje batmanovský mýtus, ani na něj nepohlíží z nečekaného úhlu. Je jen poctivě odvedeným standardem. Jeho devizou je, že se ani na okamžik nezastaví a nabízí i dost vizuálních potěšení.

Ani kresba přitom nijak neboří hranice, ale je perfektním příkladem toho, že autor ví, nač se soustředit. Všechny ikonické pózy, přehledná akce, potemnělá zákoutí Gothamu... vše je na svém místě a přináší čtenářům přesně takovou zábavu, jakou od sériového Batmana požadují. Nic víc, ale hlavně a především nic méně.

Kris - Jean-Denis Pendanx: Svoboda 1: Z Prahy do Čeljabinska. Svoboda 2: Jekatěrinburg, léto 1918

Ukrajina, rok 1917. Sedmdesát tisíc rakousko-uherských vojáků, kteří jsou ale české nebo slovenské národnosti, využilo revoluce k útěku z carských zajateckých táborů, do nichž je uvrhla válka. Jejich cílem je přidat se ke spojeneckým vojskům na západní frontě, a v konečném důsledku tak přispět k vytvoření Československé republiky. Jenže to jde jediným způsobem: zmocnit se Transsibiřské magistrály, po ní se dostat do Vladivostoku a na lodích do Evropy.

Nakladatelství Meander se kdysi zapsalo do povědomí komiksových fanoušků výbornou Alanovou válkou. A i jejich nejnovější komiks se odehrává na pozadí války. Tentokrát však nikoliv druhé světové, ale první. A jejím hrdinou není prostý americký voják, ale československý legionář. Vyprávění o boji za svobodu je přitom rámováno událostí, která je naopak pro tuto hodnotu symbolem konce - období po Mnichově 1938.

Do středu pozornosti se tak nedostává pouze dobrodružná anabáze po transsibiřské magistrále a osobní odvaha jedinců či jejich touha po vlastním státě, ale i to, jak se ne jedinci, ale národy zachovali o dvacet let později. Nejde přitom o nějakou studii toho, proč. Spíše jen o fascinaci tím, jak kurté někdy dějiny mohou být a co všechno se může zlomit - doslova i obrazně.

Velkou pochvalu si zaslouží autoři i za věrnost reáliím a vystižení ducha doby. I když je tedy oproti již zmíněné Alanově válce komiks Svoboda! Dobrodružnější a (v dobrém slova smyslu) barevnější, bude nepochybně v našem prostředí oslovovat více čtenářů. Což je jedině dobře, protože každý příspěvek k žánru historického komiksu je vítán.  

Kája Saudek, Tomáš Prokůpek, Helena Diesing: Kája Saudek

Výpravná obrazová monografie autorů Heleny Diesingové a Tomáše Prokůpka se po mnoha letech nezaslouženého mlčení stává prvním důstojným knižním holdem králi českého komiksu. Kája Saudek byl však nejen autorem smělých komiksů, ale také zdatným propagačním grafikem a uměleckým solitérem úspěšně se pohybujícím mezi filmem, užitou grafikou, ilustrační a volnou malířskou tvorbou. V autorových vrcholných dílech, vzniklých většinou v průběhu šedesátých let, se prolíná ovzduší doby s nesmírně působivým výtvarným rukopisem, ojedinělým i ve světovém kontextu.

A nakonec kniha. Monografie věnovaná Kájovi Saudkovi sice už jednou vyšla, ale nyní se na pulty knihkupců vrací. Autoři dokazují, že v rámci českého prostředí jsou odborníky z největších a provedou čtenáře nejen po Saudkově tvorbě, ale vlastně i československým komiksem druhé poloviny dvacátého století.

Zájem o tvorbu Káji Saudka nové vydání luxusně vyvedené monografie více než ospravedlňuje. V Praze je možné navštívit jeho muzeum a na příští rok se chystá velká retrospektiva v Olomouci.

 

Právě se děje

Další zprávy