Jiří Orten by se dožil 100 let. Je neuvěřitelné, kolik toho stihl za pouhých 22 roků

Jiří Trávníček
28. 8. 2019 17:30
Koho bozi milují, umírá mlád. A česká poezie má takových houfec: Karla Hynka Máchu, Jiřího Wolkera, Václava Hraběte, Zuzanu Trojanovou.
Jiří Orten v Kunštátu, 1938. Reprodukce pochází z knihy Slyšet a odpovídat Marie Rút Křížkové.
Jiří Orten v Kunštátu, 1938. Reprodukce pochází z knihy Slyšet a odpovídat Marie Rút Křížkové. | Foto: Nakladatelství Torst

Patří mezi ně i Jiří Orten, vlastním jménem Jiří Ohrenstein, jemuž byly dopřány pouhé dva dny ve věku 22 let. Tento pátek by se dožil 100 let. Co z něj pro nás zůstalo? Čím nás dnes oslovuje nejvíc?

Orten měl svého druhu štěstí, neboť tragická smrt - zemřel roku 1941 po střetu s německou sanitkou - ho zastihla ve chvíli, kdy Židé v protektorátu ještě nemuseli veřejně nosit žluté hvězdy. Došlo na ně až pár týdnů nato.

Rodina a válečná generace

Tak jako tak psaní Ortenovo i celé takzvané válečné generace padá na soumračnou dobu konce 30. let. Byl nucen odejít ze studií Státní konzervatoře a vlastní verše musel ukrývat pod cizími jmény. Přesto se našli přičinliví "vlastenci", kteří na to neopomněli upozorňovat.

Podotkněme, že dvěma jeho starším bratrům - Otovi Ornestovi a Zdeňku Ornestovi - se válku podařilo přežít a oba se umělecky proslavili. První jako režisér, herec a překladatel, druhý coby herec.

Zaujmout by nás mělo, kolik se v této rodině nahromadilo herců. A na herectví studoval i Jiří, ostatně herečkou byla i jeho osudová láska Věra Fingerová. Tento talent měli všichni po mamince, ochotnické herečce v Kutné Hoře, dámě velmi agilní a temperamentní.

Další důležité prostředí a vliv představovali Ortenovi básničtí přátelé, válečná generace, která se nejúplněji představila v Jarním almanachu básnickém vydaném roku 1940.

Patřili do ní Bohuslav Březovský, Hanuš Bonn, Ivan Blatný a další, přičemž vůdčí roli měl o něco starší Kamil Bednář. Byl sice jakýmsi mentorem, vzorem pro mladé básníky se však stal především František Halas, ostatně také redaktor Ortenovy knižní prvotiny Čítanka jaro (1939) a člověk velké přejícnosti, který mladé básníky přijímal v Kunštátu na Moravě.

Jiří Orten s Lízou Kleinovou v Praze na nábřeží roku 1941, v pozadí podolská vodárna. Lízin bratr, klavírista Gideon Klein, zahynul v Osvětimi.
Jiří Orten s Lízou Kleinovou v Praze na nábřeží roku 1941, v pozadí podolská vodárna. Lízin bratr, klavírista Gideon Klein, zahynul v Osvětimi. | Foto: Nakladatelství Torst

Dovršenost

Je neuvěřitelné, kolik toho Jiří Orten za krátký život stihl - sedm básnických knih, z nichž ta nejznámější, Elegie, vyšla až po válce.

Zanechal za sebou tři objemné svazky deníků, sebrané spisy obsahují dva svazky próz. A té korespondence - souhrnně vyšla loni jako poslední, osmý svazek Ortenových spisů, a to ediční péčí Marie Havránkové v nakladatelství Torst.

Pokud se tím vším dnes probíráme, ukazuje se, jak je vše ve svém celku uzavřené, dotvořené, obdařené vnitřní logikou. Především poezie. Věnujme se hlavně jí, neboť ona dělá Ortena Ortenem. V ní je nejúplnější a jí je pro nás stále nejvíce podmanivý.

Čím především? Asi tím, jak se mu podařilo sklenout do jednoho oblouku tragickou hloubku a svrchovanou umnost. Intenzitu s virtuozitou. Tedy tím, jak je u něj hloubka vykoupena pěkností - nebojme se toho slova. Uměl to u nás někdo a při takovém napětí? Jedině snad Mácha a Erben, v některých polohách Halas.

Tímto se Orten stal vzorem a učitelem několika poválečných generací, zejména mladých básníků 60. let jako Jany Štroblové nebo Antonína Brouska.

Poselství, jež jeho poezie stále nese, je zhruba následující: na poezii se musí něco umět, leč to nestačí - poezie musí být vykoupená i existenciální naléhavostí řečeného. Případně z druhé strany: mít co říct je málo, pokud si básník nerozumí se slovy a formou.

Orten se tak stává i jakousi školou všech, kteří přišli po něm. Svou poezií nezůstal mimo rámec moderní lyriky, ale současně se tak úplně nezbavoval tradice (pěkně vykroužené strofy, vázaného verše). V době všelikého obrazoboreckého rozbíječství všeho minulého, na něž vsadilo jedno křídlo moderny, ukázal, že moderním básníkem lze být i s daleko vlídnějším poměrem k tradici. Jinak řečeno: že umění není jen od slova umělý, ale také umět.

Jiří Orten.
Jiří Orten. | Foto: Nakladatelství Torst

Stále živý

A je tu ještě jeden rys: svými verši uměl být Orten dostatečně gestický, mluvní, dokázal svou prožitkovou intenzitu básnicky "zdivadelnit". Jeho verše se moc dobře recitují, jsou nádherně zvučné. Probíjí je vnitřní dialogičnost; je v nich plno oslovení i sebeoslovení, větších i menších napětí, střídání nálad a tónin… a především otázek.

Jednou z těch poloh je básníkova autokomunikace se samotným psaním, sebereflexe poezie, zvažování slov, dovolávání se jich v okamžiku, kdy se autorovi stávají posledním přístřeškem, v němž může existovat: "Na pomoc, slova! Přiběhněte ke mně!"

Básníkův cit pro dramatický rytmus - zejména v Elegiích - je občas úchvatný. Kde zvolnit, kde úplně zůstat stát, ve kterém místě vyklenout spíše obraz a ve kterém reflexi, kde civilně mluvit, kde přidat na intenzitě, kde scénu sugestivně vyostřit otázkou.

Jiří Orten.
Jiří Orten. | Foto: Nakladatelství Torst

Orten uměl psát poezii spíše jako dramatický vnitřní svár než jako lyrickou zpověď v první osobě - čili jako bezbřehou citovost "já". Možná i podle rady Františka Halase, jenž měl za to, že poezie vzniká až tam, kde se básník dokáže dostatečně odosobnit.

Takže to zkusme na závěr parafrází jeho snad nejznámější básně ("Sedmé elegie"): "Píšeme vám, Jiří Ortene, a víme, že jste pro nás stále živ."

Autor pracuje v Ústavu pro českou literaturu Akademie věd České republiky.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

Aktualizováno před 6 hodinami

Fotbalistky do 19 let zakončily domácí ME bez gólu, podlehly i Itálii

České fotbalové reprezentantky do 19 let prohrály na domácím mistrovství Evropy i třetí duel. Svěřenkyně trenéra Jana Navrátila utrpěly ve Frýdku-Místku debakl 0:4 s Italkami.

Češky zakončily skupinu A s celkovým skóre 0:12. V úvodním utkáním na turnaji mladé reprezentantky podlehly obhájkyním titulu Francouzkám 0:3 a následně 0:5 Španělkám.

Italky poslala ve Frýdku-Místku do vedení už ve třetí minutě Arcangeliová, ve 20. minutě na ni navázala Beccariová. Také po změně stran přidaly hostující hráčky dvě branky. Po necelé hodině hry se znovu prosadila Arcangeliová a v nastavení stanovila konečný výsledek střídající Della Perutaová.

"Utkání hodnotím velmi pozitivně, i když jsme prohráli 0:4 a vypadá to, že jsme znovu podlehli jednoznačně. Ale nebojím se říct, že to byl nejspíš náš nejlepší zápas, hlavně směrem do útočné fáze. Musím všem holkám moc poděkovat, protože nechaly na hřišti všechno," citoval Navrátila web FAČR.

Italkám však ani vysoká výhra k postupu do semifinále nestačila, na jejich úkor šly dál Španělky a Francouzky. Šampionát devatenáctek hostí Moravskoslezský kraj. Druhou skupinu tvoří Anglie, Německo, Norsko a Švédsko. Finále se odehraje 9. července.

Mistrovství Evropy fotbalistek do 19 let v Česku:

Skupina A:

Česko - Itálie 0:4 (0:2)

Branky: 3. a 59. Arcangeliová, 20. Beccariová, 90.+4 Della Perutaová.

Sestava Česka: Beránková - Huvarová, Ohlídalová (62. Trčková), Jelínková, Pavlíčková - Pouvová (52. Tenkrátová), Jonášová (81. Kochanová) - Ducháčková, Černá, Hlouchová (46. Bendová) - Švíbková (46. Střížová). Trenér: Navrátil.

Španělsko - Francie 1:1 (1:1).

Konečná tabulka:

1. Španělsko 3 2 1 0 9:2 7
2. Francie 3 1 2 0 6:3 5
3. Itálie 3 1 1 1 7:5 4
4. Česko 3 0 0 3 0:12 0

Skupina B:

Německo - Anglie 3:0 (1:0), Norsko - Švédsko 1:0 (0:0).

Konečná tabulka:

1. Norsko 3 2 0 1 4:5 6
2. Švédsko 3 2 0 1 3:1 6
3. Německo 3 1 0 2 4:4 3
4. Anglie 3 1 0 2 4:5 3

Semifinálové dvojice (středa 6. července):

Španělsko - Švédsko, Norsko - Francie.

před 7 hodinami

Účty britské armády na sítích Twitter a YouTube napadli hackeři, objevila se tam propagace kryptoměn

"Jsme si vědomi narušení armádních účtů na sítích Twitter a YouTube, vyšetřujeme to," uvedl mluvčí armády. "Bezpečnost informací bereme velmi vážně a problém řešíme. Dokud nebude vyšetřování ukončeno, nebylo by vhodné se k tomu dál vyjadřovat," dodal.

Armádní účet na serveru YouTube hackeři přejmenovali na Ark Invest, což je americká investiční společnost. Místo obvyklého obsahu se tam objevila videa souvisejících s kryptoměnami. Twitterový účet armády pak retweetoval řadu příspěvků propagujících nezaměnitelné tokeny (NFT)

Zdroj: ČTK
před 9 hodinami

Zemřel ruský vědec Dmitrij Kolker, kterého na Sibiři zadržela tajná služba

Zemřel ruský vědec Dmitrij Kolker, kterého tento týden na Sibiři zadržela ruská tajná služba FSB a odvezla do Moskvy, přestože byl v posledním stadiu rakoviny. Kolkerův právní zástupce to dnes řekl agentuře Reuters. Vědce FSB podezírala z vlastizrady.

"Zemřel  v sobotu. Zítra kvůli jeho zadržení podáme stížnost," řekl právní zástupce čtyřiapadesátiletého vědce Alexander Fedurov.

Kolkerova rodina ruskému serveru Tajga.info už dříve sdělila, že vědec trpí rakovinou slinivky břišní. FSB jej podle nich odvezla do moskevské vazební věznice Lefortovo ze soukromé kliniky, ačkoliv byl na infúzi. Tajná služba ho podezírala, že spolupracoval s bezpečnostními službami v Číně, uvedla rodina. Podle ní byl Kolker nevinný.

Fyzik a matematik Kolker byl vedoucím Laboratoře kvantových optických technologií na Novosibirské státní univerzitě.

Agentura TASS v sobotu informovala, že FSB na Sibiři zadržela Anatolije Maslova, což je další vědec, kterého rovněž podezírá z vlastizrady. I on byl převezen do Moskvy, podezřelý je podle zdroje blízkého vyšetřování z poskytování dat, která jsou státním tajemstvím.

Zdroj: ČTK
Další zprávy