Recenze: Rudišovy hovory chlapů v sauně. Odposlouchat hovorovou řeč nestačí

Petr A. Bílek
23. 11. 2018 14:58
Jaroslav Rudiš je hvězdou současné české literatury, jedním z mála, jimž se dostává pozornosti, sotva ohlásí novou knihu.
Jaroslav Rudiš koncem února 2019 vydá svůj první německý román nazvaný Winterbergova poslední cesta.
Jaroslav Rudiš koncem února 2019 vydá svůj první německý román nazvaný Winterbergova poslední cesta. | Foto: ČTK

Ani pro populárního držitele několika ocenění včetně německé Ceny literárních domů však není snadné vysoká očekávání naplnit. V případě Rudišovy nejnovější prózy, nedávno vydané novely Český ráj, se dostavuje zklamání zvlášť intenzivní.

Příběh, v němž chybí popisy i dějová linie, šestačtyřicetiletý autor avizoval jako sondu ke kořenům "velké mužské duše" a prastarým problémům, jež tam lze najít. Po přečtení se spíš dostavuje podezření, zda nám Rudiš od začátku nevěšel bulíky na nos.

Český ráj je jakýmsi cvičením v prozaickém minimalismu: konverzační veselohra situovaná do horizontu jednoho roku, během něhož se postavy opakovaně potkávají v sauně, a tak se saunují a vedou řeči. Bohužel stylem, který nikam nespěje. Hovory mužů nejsou uvozovány jmény hovořících, nýbrž monotónními vsuvkami vypravěče v duchu "A ten, co je doktor, řekne…" Následuje výrok postavy, na nějž reagují jiné postavy uváděné podobnými parafrázemi. Rudiš je sám přirovnává ke "starým indiánským přezdívkám", ve skutečnosti jde spíš o vycpávky, které se ostatně průběžně mění. Jednou hovoří "ten, co je doktor", podruhé pouze "doktor", jindy zas "ten, co je doktor přes ženské orgány". Ale to je ještě drobnost.

Podstatnější je paradox celého podniku. Rudiš bezesporu výtečně odposlouchal současnou hovorovou řeč. Jazykovědci mohou jím zapsané dialogy vzít jako přepis standardu, jímž se dnes neformálně mluví. Asi i při chystaném jevištním uvedení půjdou dialogy hercům přirozeně do úst a představení může mít půvab, protože nabídne vyprázdněné fráze, povedené hlášky i typické reakce, když na někoho navazujeme, odporujeme mu či chceme přesunout hovor k jinému tématu. A jistě to také vděčně vyzní, když bude úryvky z knihy před publikem číst sám autor.

Jako sběratel materiálu k diplomce o tom, jak se dnes mluví, by Rudiš bezesporu uspěl. Ale jako prozaik s tím materiálem už nesvedl udělat nic dalšího. Člověk čte a připadá si, jako když kouká na rané filmy české nové vlny 60. let, třeba na Konkurs od Miloše Formana. Ano, takto lidé uvažují, a když se to zachytí, působí to komicky, asi i smutně. Jenže Forman nejen zachycoval, ale také vyprávěl příběh. Rovněž Bohumil Hrabal, což je další zjevná a přiznaná Rudišova inspirace.

Na rozdíl od nich Jaroslav Rudiš uvěřil, že jen samotné zachycení hovorů saunujících se chlapů, vyztužené o pár událostí, jež z dialogů postav nějak vyplynou, by mohlo stačit.

Jenže nestačí. První třetinu novely člověk přečte se zájmem, ba jistým pobavením či zvědavostí. Cesta od povrchu někam do hloubky, v níž by se mělo vyjevit cosi o té velké chlapské duši, je neustále odkládána, řeči jen plynou a natahování přes celý cyklus ročních období stupňuje nudu.

Rudiš se ji snaží zahnat tím, že přimíchá několik osudových témat - jedna z postav odchází do důchodu a pak se zblázní, vztahy mezi muži naruší nevěry s manželkami saunových kamarádů, a nadto je tu nejistota, co bude dál - celou saunu prý hodlají zbourat. Nakonec autor inscenuje chlapskou rvačku pojatou ve stylu filmové grotesky, nebo přidává postavu slepce, který se chechtá, protože při skoku ze sauny do ledové vody v šoku na chvíli vidí a to, co spatřuje, mu přijde k popukání. Budiž, ale není to málo?

Jaroslav Rudiš: Český ráj

Jaroslav Rudiš: Český ráj

Nakladatelství Labyrint 2018, 184 stran, 265 korun

Rudiš celou dobu spoléhá na nosný trám, který si od začátku připravoval. Jsme ve světě mužů, v jejich sauně, jež je zdí oddělená od druhé půlky, tedy od sauny a světa žen. Ve finále muži zeď překročí a do vstoupí světa žen. Nelze se ubránit dojmu, že takový trámek prózu nataženou na sto osmdesát stránek neudrží.

Nebo obrazně: novelu Český ráj lze přirovnat k počínání chlapce, který celé odpoledne na louce loví motýly, večer bohatý úlovek přinese domů, tam jej vysype na stůl a nechá být, jako že už ta směsice bude sama o sobě působivá. Nevezme do ruky atlas motýlů, aby je roztřídil, naučil se rozlišovací charakteristiky a motýly připíchl do vitrín, nějak je uspořádal. Tento typ práce Českému ráji chybí.

Próza skutečně může experimentovat s tím, že minimalizuje jednu stěžejní složku, ať už děj, postavy, prostory, čas či způsob vyprávění. Musí však o to víc zatížit složky zbylé. Rudiš zkusil experiment, v němž minimalizoval vše. Dokázal tím donkichotsky pozoruhodně existenci cesty, která ale nikam nevede.

před 5 hodinami

Při dvou útocích v syrské provincii Idlib zemřelo nejméně 21 lidí

Při dvou útocích v syrské provincii Idlib dnes zahynulo nejméně 21 lidí. Ostřelování uprchlického tábora na severozápadě Sýrie nedaleko turecké hranice si vyžádalo 15 obětí a nálet na povstalci držené město dalších šest mrtvých. Informovala o tom exilová Syrská organizace pro lidská práva (SOHR), která získává zprávy od svých informátorů v Sýrii.

Podle SOHR stojí za útokem na uprchlický tábor syrská vládní vojska. Další množství lidí bylo při ostřelování zraněno. K útoku došlo nedlouho poté, co jiný nálet na povstalci držené město Maarat Numán rovněž v provincii Idlib usmrtil nejméně šest osob. O tomto útoku informovala organizace SOHR a rovněž dobrovolnická organizace Bílé přilby, která v povstaleckých oblastech pomáhá zraněným.

V provincii Idlib od konce srpna platí křehké příměří oznámené Moskvou. Do té doby během ofenzivy, kterou zahájila v dubnu syrská armáda, zahynula téměř tisícovka civilistů a na 400.000 lidí muselo opustit své domovy, uvedla nedávno OSN.

před 6 hodinami

Spojené státy začaly udělovat licence firmám pro obchodování s Huawei

Americké ministerstvo obchodu ve středu začalo udělovat některým firmám omezené licence pro obchodování s čínskou společností Huawei Technologies. Informovala o tom agentura Reuters. Washington v květnu zařadil tuto čínskou společnost na černou listinu. V pondělí resort potřetí prodloužil takzvanou dočasnou všeobecnou licenci, která umožňuje limitované obchodování s Huawei, bez něhož se neobejdou operátoři provozující komunikační sítě na americkém venkově.

"Ministerstvo vydává tyto omezené licence, jimiž povoluje limitované a konkrétně vymezené aktivity, které nepředstavují významné riziko pro národní bezpečnost anebo pro zahraniční zájmy Spojených států," uvedl resort obchodu v prohlášení.

Zatím není jasné, které produkty mohou americké společnosti největšímu výrobci telekomunikačních zařízení na světě prodávat. Čínský technologický gigant, který je zároveň druhým největším výrobcem chytrých telefonů na světě, především čeká, zda licenci dostane Google, který by pak mohl dodávat svůj operační systém Android a aplikace do nových přístrojů Huawei, napsala Reuters. Internetová společnost Google věc odmítla komentovat.

před 6 hodinami

Jaškin bodoval v KHL už v jedenáctém utkání v řadě

Český útočník Dmitrij Jaškin bodoval v Kontinentální lize už v jedenáctém utkání za sebou a se dvěma asistencemi patřil ke strůjcům vítězství Dynama Moskva 4:3 v prodloužení na ledě Dinama Riga. Omský rodák se nejprve podílel v 57. minutě na vyrovnávacím gólu a po jeho individuální akci dokonal Vadim Šipačov obrat pouhou sekundu před koncem prodloužení.

Šestadvacetiletý Jaškin navíc už posedmé za sebou zaznamenal minimálně dva kanadské body. V povedené jedenáctizápasové sérii trvající od 19. října zaznamenal 23 bodů (8+15) a s celkovou bilancí 13+19 si upevnil druhé místo v hodnocení produktivity soutěže za Šipačovem (9+27). Dynamo vyhrálo čtvrtý zápas za sebou a je druhé v Západní konferenci s čtyřbodovou ztrátou na CSKA Moskva.

před 7 hodinami

Končící předseda Evropské rady Tusk byl zvolen do čela Evropské lidové strany

Bývalý polský premiér Donald Tusk, který v posledních letech stál v čele Evropské rady, byl ve středu v Záhřebu zvolen kongresem Evropské lidové strany (EPP) do čela tohoto uskupení, sdružujícího evropské středopravé strany. EPP zůstává nejsilnější stranou v Evropském parlamentu.

"Za žádných okolností nesmíme přenechat oblast bezpečnosti a pořádku politickým populistům, manipulátorům a autokratům, kteří se snaží namluvit lidem, že svoboda není slučitelná s bezpečností," zdůraznil Tusk, který byl jediným kandidátem na předsedu EPP. "Neobětujeme hodnoty, jako jsou občanské svobody, právní stát a slušnost ve veřejném životě, na oltář bezpečnosti a pořádku, protože to není třeba, prostě se (vzájemně) nevylučují. Ten, kdo to není schopen přijmout, se fakticky vylučuje z naší rodiny," řekl.

Tusk v předvolebním projevu na kongresu ostře zaútočil proti autokratickým a populistickým vůdcům, aniž by vyslovil jméno maďarského premiéra Viktora Orbána a dalších evropských vůdců "tvrdé linie", poznamenala agentura AP.