Murakamiho nový román: Zavřete oči a vypněte svět, to podstatné je pod povrchem

Daniel Konrád Daniel Konrád
21. 11. 2018 15:55
K románům japonského spisovatele Harukiho Murakamiho už takové scény patří. Jsme v chatě na vrcholku hory, daleko od civilizace. Je klid. Kolem švestkový háj, v dálce bzučí sršně. Na zahradě banánovník, tradiční lucerna, ještě dál kamenná mohyla. Ve vzduchu svěží vůně lesa.
Haruki Murakami začátkem tohoto měsíce hovořil na knižním festivalu v Ekvádoru.
Haruki Murakami začátkem tohoto měsíce hovořil na knižním festivalu v Ekvádoru. | Foto: ČTK/EFE

V tomto světě se ocitá hrdina Murakamiho nejnovější, v češtině právě vydané prózy Komturova smrt. Je to malíř, jemuž táhne na čtyřicítku. Opustila ho manželka i inspirace, a tak si odešel lízat rány sem, na kamarádovu horskou chatu. Trochu si vaří, maluje, popíjí whisky. Poslouchá klasickou hudbu. Tu a tam se vyspí se svou studentkou. Zdánlivě žije, ale pocitově je mrtvý, vykořeněný, odcizený, jako by čekal na probuzení.

K Murakamiho románům také patří, že se podobná realita dříve či později rozpadne, propojí s hrdinovým vnitřním nebo rovnou jiným světem a začnou se dít nevysvětlitelné věci. Jistě je to jeden z důvodů, proč knihy světově populárního autora vycházejí v milionových nákladech a proč na ně alespoň Japonci stojí půlnoční fronty.

Na Komturovu smrt takto čekali začátkem loňského roku a již tehdy se šířily spekulace, že hrdý držitel v Praze udílené Ceny Franze Kafky ve své čtrnácté próze pomyslel na české čtenáře. Devětašedesátiletý Murakami dříve napsal esej o temných pražských zákoutích a v nedávné próze 1Q84 nechal znít Sinfoniettu skladatele Leoše Janáčka. Teď v Komturově smrti věnuje značnou pozornost Mozartovu Donu Giovannimu, zmiňuje Prahu, kde měl světovou premiéru, a především jednu z postav opery vplétá do vlastního děje.

Komtur, podle jehož smrti se román jmenuje, je ovšem v Murakamiho podání skoro skřítek, mužík půl metru vysoký. Vlasy svázané do uzlu, na sobě tradiční japonské roucho, u pasu meč se zdobeným jílcem. V okolí horské chaty se objevuje za určitých podmínek, mizí po částech a mluví v hádankách. Možná se vyloupl z obrazu, možná vylezl z jámy, přísně vzato asi neexistuje. Ale pátrání po tom, kde se vzal a proč, má úžasný spád. A dobrý důvod.

Murakamiho hrdina, malíř, v té chatě čeká na tvůrčí i životní znovuzrození. Žije ve hmatatelném, běžném světě, kde rozumí důsledkům, ale ne příčinám. Neví, jak dál malovat. Nechápe, proč ho opustila manželka. Neumí se vypořádat s traumatem z dětství. Na stovkách stran, ubíhajících pozvolna, ale ne bezcílně, nejprve poznává sousedy. Tajnůstkářskou dospívající dívku, která v jistou chvíli zmizí a musí být zachráněna. Nebo záhadného muže, který se přestěhoval do luxusní vily na protějším kopci. Udělal to, aby byl někomu nablízku, ale nikdy se té osobě nepřiblíží. Proč?

Protagonista začne nalézat odpovědi, teprve když změní vnímání. Řečeno na konkrétním příkladu: malíř vytvářející realistické portréty se přestane soustředit na to, aby věrně zachytil něčí oči nebo vlasy, a hledí "pod kůži", na to, jaký je člověk uvnitř. Začíná projevovat emoce, intuici. Když portrétuje muže s výrazným účesem, místo věrohodné podobizny vytvoří žvanec barev, z nějž jako sníh ve vichřici tryská prudký mléčný gejzír bujarých bílých vlasů, spíš abstrakci než lidskou tvář.

Pasáže zabývající se malířstvím tvoří podstatnou část knihy, přičemž líčením rozporů mezi malbou japonskou a západní se možná Murakami zprostředkovaně vyjadřuje k vlastní tvorbě, Japonci dlouhodobě kritizované jako "příliš západní".

Haruki Murakami: Komturova smrt

Haruki Murakami: Komturova smrt

(Přeložil Tomáš Jurkovič)
Nakladatelství Odeon 2018, 752 stran, 499 korun

Ale vtip je v tom, že celý "vjemový svět" tentokrát tvoří jen první plán Murakamiho románu, prozaický vnějšek. Vnitřkem jako by spisovatel polemizoval, zda je život opravdu jen to, co vidíme, slyšíme, co můžeme pojmenovat. Jak se v románu vrší nadpřirozené jevy, stává se ódou na vše skryté, cítěné, na "vnitřní život" člověka, jeho fantazii a především tvůrčí povahu.

Co hrdina prožívá vevnitř, nabírá vnější podobu. V dramatických, reality zbavených scénách pak propadá do děr jako Alenka v říši divů, v podsvětí překračuje řeky, podstupuje zkoušky. Potkává oživlé metafory, které nabraly fyzickou podobu, mají tváře a těla, cosi říkají a dělají. Ale to vše jen proto, aby podtrhly Murakamiho pointu: že metafora je metaforou z dobrého důvodu. Snažit se ji dekonstruovat či převést na něco srozumitelného znamená minout se s jejím smyslem, zůstat na povrchu, když to podstatné je pod ním.

Murakami na to téma mohl vytvořit krátkou esej. Ne náhodou raději popsal 750 stran románem plným metafor, skoro alegorií. Protože síla není v myšlence, ta není nová ani hluboká, nýbrž ve zpracování. V tom, jak Murakami zvnitřku utváří vnějšek, jak abstraktním pojmům přiřazuje tváře a hlasy. Jak to celé zkonstruoval a výtečně napsal, obsahem skoro filozofický román, přitom se spádem detektivky, a dokonce jednou dvěma hororovými scénami. Vyložit ho lze desítkami způsobů. Ale žádný nepřebije, jak silný je zážitek ze samotného čtení.

před 18 minutami

Některé britské čerpací stanice přerušily provoz. Nemá jim kdo dovézt palivo

V Británii muselo dočasně přerušit provoz několik čerpacích stanic, protože jim došly pohonné hmoty. Ty na ně kvůli chybějícím řidičům nákladních aut nemá kdo dovézt, v rafinériích je přitom benzinu i nafty dost. Ministr dopravy Grant Shapps dnes vyzval motoristy, aby se nesnažili natankovat si do zásoby, informovala veřejnoprávní BBC na svých internetových stránkách.

Agentura Reuters napsala, že u některých čerpacích stanic v Londýně a jihoanglickém hrabství Kent se dnes tvořily fronty aut. Asociace prodejců pohonných hmot doporučila motoristům, aby měli v nádrži tolik paliva, aby jim vystačilo na cestu k záložní stanici pro "vzácný" případ, že na první nebude k dostání.

V některých britských médiích se objevily informace, že britská vláda v situaci, kdy v zemi chybí až 100.000 řidičů nákladních aut, uvažuje o nasazení vojáků. "Pokud by to pomohlo, povoláme je," řekl Shapps BBC. Dodal ale, že není jasné například to, zda vojáci mohou řídit vozidla s civilní registrací.

Už měsíce zástupci supermarketů a zemědělců upozorňují, že vzhledem k nedostatku řidičů jsou narušené dopravní řetězce, kvůli čemuž mají problémy dostat zboží na pulty obchodů.

V televizi Sky Shapps řekl, že nedostatek řidičů je celosvětový problém kvůli tomu, že během pandemie covidu-19 se nekonaly zkoušky pro nové šoféry. Británie podle něho proto počet zkoušek zdvojnásobuje. Těm současným je v průměru 55 let a stěžují si na špatné pracovní podmínky i platy.

Řidičů je v Británii nedostatek ale i kvůli brexitu, po němž je pro pracovníky z jiných evropských zemí těžší získat pracovní povolení. Asociace silniční nákladní dopravy (RHA) vyzvala vládu, aby v blízké době tato pravidla zmírnila. K tomu Shapps řekl, že nechce, aby britské řidiče vytlačili jejich kolegové ze zemí Evropské unie, kteří mají nižší nároky na mzdy.

Rod McKenzie z RHA podle BBC řekl, že více řidičů profesi opouští, než do ní přichází. "Je to takhle jednoduché: všechno, co v Británii máme, se dováží nákladními auty. Takže pokud je nedostatek řidičů, je nevyhnutelné, že všechny věci, které chceme, nedostaneme, kdy chceme," řekl.

před 36 minutami

San Marino bude v nedělním referendu rozhodovat o legalizaci potratů

Obyvatelé San Marina budou v neděli hlasovat v referendu o tom, zda chtějí povolit interrupce během prvních 12 týdnů těhotenství. Návrh dále žádá, aby úřady legalizovaly umělé přerušení těhotenství i po tomto období, pokud je ohrožen život či psychické zdraví ženy kvůli anomáliím nebo vývojovým vadám plodu, napsala dnes agentura AP. San Marino je jedním z posledních států v Evropě, které potraty zcela zakazují.

Zákaz interrupcí v San Marinu platí už od roku 1865. Tamní ženy proto cestují kvůli tomuto zákroku do Itálie, která maličký stát obklopuje ze všech stran, a kde jsou potraty legální od roku 1978. Pokud obyvatelé San Marina podstoupí v Itálii jiné lékařské zákroky, které v jejich vlasti nejsou dostupné - jako kupříkladu transplantace - veřejný zdravotnický systém náklady proplatí. To však neplatí pro potraty, jelikož je stát považuje za nelegální, píše AP.

Zastánci změny zákona proto upozorňují, že tato situace představuje finanční zátěž pro ženy, které interrupce podstupují. Kritici zákazu potratů rovněž tvrdí, že je trestem pro ženy, které byly znásilněny. "Pokud nechcete, aby se vědělo, že nemáte v úmyslu pokračovat v těhotenství, je mnohem méně pravděpodobné, že se obrátíte na policii a nahlásíte znásilnění," upozorňuje Joanna Nellesová z Rady Evropy, kde šéfuje oddělení, jež monitoruje dodržování Istanbulské úmluvy o potírání násilí na ženách a domácího násilí.

Antonella Mularoniová, která je pro zachování zákazu, podle agentury AP argumentuje tím, že ženy a dívky v San Marinu mohou dostat v lékárnách bezplatně antikoncepci včetně přípravku, jenž se používá po pohlavním styku.

Úřady San Marina, kde žije na 33 000 lidí, podle AP k referendu přistoupily poté, co k němu vyzvalo zhruba 3000 obyvatel v petici. Přičemž většina z nich byly ženy. Žádné průzkumy veřejného mínění však nejsou před hlasováním k dispozici. Pokud zvítězí zastánci změny restriktivního zákona, parlament San Marina bude nucen potraty legalizovat, poznamenala AP.

Mezi další malé země v Evropě, kde jsou interrupce zakázány, patří Malta, Andorra nebo britský Gibraltar. Některé z nich změnu zákonů zvažují. Například na Maltě, kde za potrat hrozí až tři roky vězení, letos jeden z poslanců předložil návrh zákona, který by tuto směrnici změnil. Podle maltských úřadů se nicméně trest uplatňuje jen zřídka a poslední známý rozsudek vězení kvůli potratu padl v 80. letech minulého století, píše AP.

Obyvatelé britského zámořského území Gibraltaru pak letos v červnu schválili zmírnění tamního zákona zakazujícího potraty. Odsouhlasili mimo jiné, aby byly interrupce možné do 12 týdne těhotenství v případě ohrožení fyzického nebo duševního zdraví ženy, či v případě, že bude poškození plodu neslučitelné s jeho životem. Interrupce má být také možná v případě početí při znásilnění nebo incestu.

před 40 minutami

Čínská centrální banka považuje veškeré kryptoměnové transakce za nezákonné

Čínská centrální banka označila všechny kryptoměnové transakce za nezákonné. Uvedla rovněž, že tyto transakce musí být zakázané. Informovala o tom v pátek agentura Bloomberg. Zpráva vedla k oslabení nejznámější kryptoměny bitcoin. Centrální banka považuje za nezákonné rovněž poskytování služeb zahraničních kryptoměnových burz v Číně.