GLOSA Reklamní novela aneb Cloud skype cloud okna Word

Karel Křesadlo
24. 1. 2014 18:33
Dva neznámí lidé, kteří se nikdy neviděli.. dva tablety.. Office 365.. SkyDrive.. 3 týdny.. a naprostá anonymita. Jak a proč nechal Microsoft vytvořit reklamní novelu?
Setkávání
Setkávání | Foto: Aktuálně.cz

Glosa - Nedávno vznikla reklamní online novela nazvaná Setkávání - blogerky a spisovatelky Michelle Losekoot a spisovatele Miloše Říhy - smyšlený příběh dvou lidí opačného pohlaví, kteří si spolu začnou dopisovat přes internet.

Za vznikem stojí reklamní agentura Wunderman a vytvořila ji pro společnost Microsoft, za účelem propagace Skypu, cloudu, tabletů, kancelářského balíčku, prostě produktů spojených s firmou Microsoft.

Setkávání
Setkávání | Foto: ruzovapanda.blogspot.cz

Společnosti Wunderman a Microsoft přišly s nápadem vytvořit reklamní produkt, který se oproti product placementu (například když Bond pije pouze jeden alkoholický nápoj jediné značky) ke svému propagačnímu účelu hlásí od první chvíle. Chtějí tedy po konzumentovi dosti náročnou formu „konzumace“ a tou je potřeba se na text soustředit.

Úryvky novely byly průběžně publikovány a zájemci je mohli číst „live“. V době, kdy se očekává, že konzumace reklamy musí úderně zapůsobit během několika vteřin, je tu najednou dílo, kterému je nutno věnovat i několikahodinovou pozornost.

Pro šmíráky?

Vlastně těžko říct, koho přesně takový způsob propagace osloví, zda to není jen úzká skupina lidí. Snažím si představit čtenáře – konzumenta. Pravděpodobně to má být někdo, kdo se o technologie zajímá a zároveň ho baví romantické příběhy. Je to někdo, kdo pravidelně „šmíruje“ na sociálních sítích a je vybaven něčím chytrým a přenosným.

Jenže takoví konzumenti jsou často zavaleni velkým množstvím informací, dokonce už po pár vteřinách zapomínají, proč mají otevřený ten a ten článek, který si zrovna otevřeli přes doporučení na Facebooku (aspoň u mne to tak platí) a nedokážu si představit, kolik z nich se nechá vtáhnout do soustředěného čtení (tedy Týden uvádí, že to bylo 3000 čtenářů za první měsíc, což je na českou novelu sympatické číslo, pokud se tedy zrovna nejedná o reklamní produkt).

Třeba se ovšem pletu a má to být směřováno na aktivní konzumenty, aktivní čtenáře se zájmem o literaturu, kteří se nadchnou pro chytrý reklamní projekt (nerozlišují ho oproti nezávislým projektům, přijali svět reklamy za svůj), zároveň aktivně pročítají blogy, umí se ke svému oblíbenému webu opakovaně vracet...

Pravděpodobně to jsou fanoušci Microsoftu či uživatelé, kteří jsou s jeho výrobky standardně sžití. V tom případě se jedná pouze o jakýsi bonus, něco navíc pro stávající fandy.

Hynek a Ester si dopisují

Čtenáři se v doplněné verzi novely setkávají s postavami Hynkem a Ester. Ti dostali ve fikčním světě zadání od Microsoftu vytvořit román veřejným dopisováním si. Kniha je doplněna ještě druhou linií, tedy rozhovory fikčních autorů Michaly a Miloše, kteří se v průběhu psaní dorozumívají přes chat.

Setkávání
Setkávání | Foto: Aktuálně.cz

Svět Hynka a Ester je naplněný nenaplněnou touhou po vážnějším vztahu. A během toho cloudují, civí do prázdných stránek ve Wordu, používají tablet apod.

Miloš a Michala zase používají Skype, stejně jako jejich postavy by bez cloudu nic nedokázali napsat, ještě, že mají s sebou ten tablet, co jim tak velkoryse Microsoft poskytl apod.

Vytvářejí tedy další přiznanou propagaci na propagační příběh svých postav. To, co má být přiznaně umělé, je ještě násobně umělejší, podobně jako modrá poleva na hamburgru z fastfoodu.

Popravdě, momenty takto znásobené propagace jsou otravné. Naštěstí se podařilo autorům jít přeci jen dál. Spojili napětí ze šmírování dvou postav, které se spolu seznamují, snaží se být vtipné, přeskakují do patosu, uhýbají... Autoři šikovně využívají drobné nuance touhy po setkání dvou neznámých lidí a zároveň přitažlivé anonymity, kterou jim internet poskytuje.

Setkávání
Setkávání | Foto: ruzovapanda.blogspot.cz

Ester: „Nevím, jestli žiju ve vlastním skleníku, každopádně je v něm hezky. Myšleno tak, že v něm lidé vypadají hezky. Ne vždy se v něm hezky dýchá.“

Hrají si trochu netradičně s metaforami, přesně na hraně klábosení a takového toho domácího filozofování. Fikční autoři Michala a Miloš často komentují vývoj děje postav. Daří se jim tím narušovat případný patos seznamování. Postavy se snaží zaujmout, mudrují, vtipkují. Jsou to „oživlé Tamagotchi“. Jsou propagačním materiálem, který v sobě přiznává propagačnost, aby nabízel napětí komunikace.

Hynek: „ta holka byla batikovaná od hlavy až k patě, kdyby si sundala tričko, určitě by byla taky batikovaná“

...

„Nějak to není ta pravá a z jednorázovýho sundávání batikovanejch triček jsem už asi vyrost.“

Ester: „P.S.: Zvedej ženám telefony. Zaslouží si to. Rodí, mají migrény, PMS, menstruační bolesti... zaslouží si aspoň to, aby jim chlap zvednul telefon.“

Naopak čtenář tvrdě narazí v nejpřipitomělejší sekci přiznaných „úvah na téma“:

Ester: „Wow, tohle jsem celé vypotila na tabletu. Buď na mě pyšný.“ nebo „Cloudové sdílení mi naprosto vyhovuje, celé MO365 mne překvapily tím, že je to kombinace něčeho, co si pamatuju ze školy z předmětu informační technologie (struktura, řád, posloupnost), a zároveň něčeho nového, je pro mě to dostatečně jednoduché a moderní na používání i teď.“

Hynek: „Baví mě ty on-line Office 365. Doteď jsem používal Dropbox a neuměl si bez něj představit život, ale Skydrive má něco navíc. Úpravu odkudkoliv na netu s plnohodnotnejma možnostma Office.“

I když se v případě Setkávání nejedná o ojedinělý počin - například káva Carte Noire vytvořila stránku, kde známí (Rudiš, Pawlovská atd.) i méně známí autoři publikují svoje povídky a další texty. Káva má ke čtení hodně blízko a kavárenská kultura k tomu přímo vybízí. Je tu jasná cílová skupina, pro kterou je produkt vytvořen.

Mimochodem - bez adorace výrobků této kavárenské společnosti - jejich příběhy fungují jako pochopitelný a příjemný bonus, jenž může skutečně zvedat čtenářskou obec využívající jiné výrobky.

Setkávání
Setkávání | Foto: ruzovapanda.blogspot.cz

Wunderman se společně s Microsoftem pokusili pomocí Setkávání polidštit svět IT. Zároveň vycházeli ze snahy vyjádřit onu MOŽNOST lidské teploučké (ve smyslu hřejivé) komunikace. Tendence vytvářet PR články, které se tváří jako nezávislý komentář v novinách, jsou psány dokonce podobnou typografií jako ostatní nezávislé texty daného deníku, to jsou zřejmé cesty do pekel. Sice mohou nabízet zajímavé čtení pro konzumenta, ale ona nepřiznaná závislost je rozčilující a pro konzumenta příliš znejisťující. V případě Setkávání nešlo o tvorbu nezávislého díla. Autoři se nevyhnuli vlastní sebecenzuře a výrazné adoraci zadavatele.

Setkávání odvádí pozornost od ostatních konkurenčních výrobků. Vytváří konzistentní svět, kde panuje Microsoft, možná to rozčiluje, nebaví, ale je to jediná existující značka, kterou lze vzájemně propojit, jako se propojily ony dvě postavy. A už nějak čtenář nepřemýšlí o sdílení souborů pomocí emailu a jiných neMicrosoft cest. Takže funkční lobotomie čtenáře se daří a může bavit.

P.S. A protože Setkávání bylo napsané na tabletech (alespoň se tak prezentuje), zkusil jsem tento text taky tak napsat. Nešlo to.

Setkávání si lze přečíst ZDE

Blog Michelle je ZDE

 

Právě se děje

Další zprávy