Důvěrná sdělení na sklonku života. Román Delphine De Vigan se zabývá odcházením

Tereza Semotamová
21. 11. 2019 18:49
Různými podobami rodinných neporozumění se zabývá francouzská spisovatelka Delphine de Vigan ve volné trilogii, která začala prózou Pouta a nyní pokračuje také česky vydaným románem Vděk.
Delphine de Vigan letos v únoru navštívila Prahu.
Delphine de Vigan letos v únoru navštívila Prahu. | Foto: Honza Mudra

V pořadí deváté dílo úspěšné a hojně překládané třiapadesátileté autorky, jejíž další text nazvaný Podle skutečného příběhu předloni zfilmoval Roman Polanski, pojednává otázky, jak čelit stáří a projevit vděk. Téma sklonku života jako by však spisovatelku učinilo bezradnou. Tentokrát vypráví podezřele stroze.

Delphine de Vigan.
Delphine de Vigan. | Foto: Honza Mudra

Vděk je kniha o ztrácení schopnosti se vyjádřit. Miška, stařenka s duší děvčete, se o sebe už nedokáže sama postarat, a tak se stěhuje do domova pro seniory, kde čeká na smrt. Čas starého člověka teče jinak. "Stárnout znamená naučit se ztrácet," píše de Vigan. A to se Mišce děje, přesto zůstává svá: občas si chce otevřít okno, i když je to zakázané, v šatníku schovává lahev whisky, aby se tu a tam mohla rozparádit, má děsivé sny, které děj posunují dál.

Ve starobinci evidentně není šťastná, ale jako by už na tento diskomfort nebrala zřetel. Tady se jenom čeká, to je hlavní náplň tohoto životního období. A občas přijde návštěva.

Mišku navštěvuje Marie. Postupně se dozvídáme střípky příběhu skrytého za tímto zvláštním přátelstvím - a protože spisovatelka volí polyfonické vyprávění, víme i něco málo z Mariina současného života. Líčení z její perspektivy je však spíše načrtnuté.

Delphine de Vigan tentokrát vypráví úsporně, až tezovitě. Je tomu tak i v případě další postavy, logopeda Jérôma,, který si Mišku oblíbí. Jejich rozhovory přesahují běžný rámec logopedických sezení pro seniory. Miška jako by v každém člověku uměla vycítit slabinu, jeho temné místo, a nabádá ho k nápravě. Sama se potýká s nedořešenou záležitostí, která sahá až do jejího dětství za druhé světové války. Celý život ji pronásleduje touha projevit vděk za to, že ji zachránili cizí lidé. Jérôme pro ni tuto věc dořeší, což protagonistce skýtá klid a rozřešení.

Vděk je tu jako spirála, která nebere konce. Protože i Marie má důvod být Mišce vděčná: vděčí jí za oporu v dětství, již nemohli poskytnout rodiče. A podobně nakonec i Jérôme, kterého Miška nutí rozplést nedořešené osobní záležitosti, dokud je čas, nahlédnout zvenčí svůj život osamělého muže, který není s to udělat první krok k usmíření s příbuzným.

Delphine de Vigan tentokrát nedovoluje čtenářům ponořit se do vnitřního života postav tak hluboce jako v dřívějších románech. Marie a Jérôme potřebují Mišku, rozeznívá v nich něco hluboko zasutého, jejich slabiny. Jejich životy jsou ale vylíčeny stručně, jako by se jimi autorka nechtěla příliš zabývat. Všechny postavy v knize postrádají zázemí, na všechno jsou samy. Jejich osud je tíživý, což se ale bojí změnit. Neví, co by to obnášelo.

Obal českého vydání.
Obal českého vydání. | Foto: Odeon

Pozoruhodná je na knize práce s jazykem. Díky bravurnímu překladu Alexandry Pflimplové se román skvěle čte a dovoluje užívat si důmyslné slovní hříčky způsobené afázií, tedy poruchou řeči, kdy člověk zapomíná slova a nahrazuje je jinými.

Působí to komicky i varovně, jako by autorka vzkazovala: ano, tenhle slovní guláš dost možná jednou postihne i tvoji mysl, čtenáři. Tvůj život se smrskne na pár vzpomínek, především bolestných, které budeš omílat pořád dokola a ještě ve formě špatně zvolených slov. A to nejbolestivější leckdy jen naznačíš, protože některé pojmy už ti na to nebudou stačit nebo si je nevybavíš. Důvěrná sdělení dítěte v dospělém na sklonku života jsou "palčivý otisk, navzdory letům stále žhavý".

Téma stáří však Delphine de Vigan nevytěžila naplno, jako by si s ním nevěděla rady. Naznačuje šťastné vyústění příběhů vedlejších postav, čímž kniha spíše ztrácí. Působivější jsou sny, v nichž Miška rozmlouvá s ředitelkou domova pro seniory: cítí z ní tlak na to, aby dožívala efektivně a také byla brzy "produktivně" odejita. Je třeba uvolnit místo dalším.

Bohužel spisovatelka tváří v tvář konci života své hrdinky ztrácí slova, a proto se jedná pouze o povrchní varovné totemy, teze, fragmenty, neustálý kolovrátek několika záblesků vzpomínek a bolesti. Jenže jak psát autenticky o stáří, zániku paměti a odcházení, když to nikdo z nás už nezvládne reflektovat a především zapsat? Zvládáme, a mnohdy horko těžko, pozorovat a cítit vděk k těm, co odcházejí.

Delphine de Vigan: Vděk

(Přeložila Alexandra Pflimpflová)
Nakladatelství Odeon 2019, 160 stran, 259 korun

Trump snížil bývalému guvernérovi státu Illinois Blagojevichovi trest za korupci

Americký prezident Donald Trump snížil trest bývalému guvernérovi státu Illinois Rodu Blagojevichovi, kterého soud poslal na 14 let do vězení za politickou korupci. Blagojevich byl odsouzen v roce 2011 jen několik měsíců poté, co vystoupil v Trumpově televizním pořadu, uvedly světové agentury. Trump snížil tresty i několika dalším lidem, nebo jim tresty prominul.

Fotbalisté Teplic měli v zápase s Olomoucí kopat penaltu

Fotbalisté Teplic měli v sobotním zápase 21. kola první ligy s Olomoucí (1:3) kopat penaltu. Podle komise rozhodčích Fotbalové asociace ČR při souboji Václava Jemelky s domácím Jakubem Marešem udělal chybu hlavní sudí Zbyněk Proske ve spolupráci s asistentem Radimem Dreslerem.

Proske v Teplicích ve 22. minutě za stavu 0:1 neodpískal Jemelkovo podražení Mareše na hraně pokutového území. Hosté do konce prvního poločasu přidali další dvě branky a prakticky utkání rozhodli. Podle komise předcházelo chybě špatné postavení rozhodčího, který měl být inkriminované situaci blíž. Na zápase nebyl přítomen videorozhodčí, takže nemohl přehmat sudích na hřišti opravit.

V pondělní dohrávce Jablonec - Příbram (4:0) asistent Jiří Moláček chyboval ve 14. minutě, když nesprávně signalizoval ofsajd domácího Jana Sýkory, jenž postupoval sám na branku. V 72. minutě hlavní rozhodčí Ondřej Berka správně neuznal gól Příbrami kvůli ruce Radka Voltra. Podle komise byla v pořádku i penalta pro Jablonec v nastavení, které předcházel faul Mihaila Cmiljanoviče na Libora Holíka.

Pochváleni byli i sudí za výkon v nedělním vršovickém derby mezi Bohemians 1905 a Slavií (1:0). Hlavní rozhodčí Pavel Rejžek vyhodnotil dobře například situaci v 82. minutě, kdy neodpískal ruku hostujícího gólmana Ondřeje Koláře mimo pokutového území. "Přestože došlo v případě brankáře hostujícího týmu k dotyku ruky s míčem, nejednalo se v tomto případě o porušení pravidel," vysvětlila komise.

V dalším nedělním ligovém duelu Opava - Plzeň (0:3) zase učinil správné rozhodnutí sudí Emanuel Marek, když v 85. minutě domácímu Bojanu Dordičovi udělil žlutou kartu za nafilmovaný pád v šestnáctce.

Chybou podle komise nebyla ani uznaná první branka Karviné v sobotním utkání proti Zlínu (2:0). Při gólové střele Vojtěcha Smrže z 29. minuty několik domácích hráčů stálo v ofsajdu. Asistent Jiří Kříž pak řešil s hlavním rozhodčím Pavlem Fraňkem, zda neovlivňovali brankáře hostů Mateje Rakovana, ale nakonec gól platil. Komise tento verdikt akceptovala i "s přihlédnutím k ne zcela průkazným opakovaným záběrům zmíněné situace".