Básník píše prózu. V remízku za městem Borkovec nachází celý vesmír

Markéta Pilátová Markéta Pilátová
7. 4. 2021 10:24
Jeden z nejoceňovanějších současných českých básníků, padesátiletý Petr Borkovec, začal v poslední době soustavněji psát také prózu. Nejdříve vydal povídkovou sbírku Lido di Dante, pak soubor krátkých úvah a sloupků Petříček Sellier & Petříček Bellot. Včera byl nominován na cenu Magnesia Litera s nejnovější sbírkou podobně laděných, ale v něčem zásadnějších textů nazvanou Sebrat klacek.
Petr Borkovec.
Petr Borkovec. | Foto: Jana Plavec/fra

Jeho prózy by bylo zavádějící oddělovat od poezie, protože také v nich se vyjímá schopnost básnické zhuštěnosti a poetické zkratky.

Borkovec čerpá náměty ze zdánlivě intimních scén vlastního života, ze života babičky Toničky, která však nebyla jeho babičkou, či opravdové babičky Anežky. Už to by mělo upozornit čtenáře, že se nejedná o dráždivé autobiografické odhalování autora, nýbrž o jemnou hru se světlem a stíny možností fikce.

Petr Borkovec jako prozaik především pozoruje. Okukuje zdivočelý remízek u zastávky, řeku, rybník, kostelní výzdobu, rajčata, své oblíbené básně nebo les. Zejména v knize Sebrat klacek otevírá námět zanikání - okamžiků, věcí, zvířat či lidí.

"Lesklá nijaká chvilka, co se rozpadá. Chci to opakovat, vidět znovu," píše. A tak znovu opakuje a vyvolává šmiknutí babiččina nože, díky kterému zaniká králík, s jehož očima si pak v prachu dvorku hrají koťata. Koťata, která Tonička na první pohled drsně, ale také milosrdně přímočaře zabíjí.

Jsou tu texty o smrti hmyzu nabodaného na špendlíky nebo o zvířecím a lidském světě, který má onen zánik společný. Ovšem ani z jedné části knihy nepromlouvá patos. Často je spíš naturalisticky komická, třeba když snaživý soused Karel Klenot přinese sklenici od piva plnou hmyzu, a protože malý entomolog je zrovna nepřítomný, soused s babičkou Anežkou úlovky pomocí špendlíků na šití sám umístí do krabice.

"Mezitím dodělaj a kluk už si to nějak upraví," praví babička. A když kluk přijde, "spatří něco, co možná nikdy nikdo nezahlédl. Všechny, všechny ty zázračné vážky měly doširoka rozevřená křídla, kterými zoufale naprázdno třepotaly. Uslyšel jsem třesk, do nosu mě uhodila hniloba a šťávy. Plamy a skvrny na křídlech, na nichž se střídaly různé modře, svítily a žilkování se rýsovalo proti bílému polystyrénu. Jedno křídlo drnkalo a chřestělo o druhé; některé motýlice mávaly křídly zběsile, jiné ve vláčném tempu," líčí Borkovec.

Tento hmyzí armagedon dokáže popsat tak, jako by se člověk díval scénu z hororu a zároveň na ztichlé, potemnělé zátiší holandských mistrů.

Borkovec si především všímá. Detailů, barev, tvarů a lidí, kteří by kolem jiných prošli, aniž by stáli za pohled. Spisovatel se s nimi veze vlakem či autobusem, chodí je pozorovat k řece nebo do zahrádkářských kolonií, potkává je na krátkou chvíli, jedno potáhnutí z cigarety, na pár zaslechnutých vět. Vždy se o ně skutečně, v čapkovském slova smyslu, zajímá.

Ti lidé ho zaujali ne proto, že jsou atraktivní či obyčejní, ale protože Borkovec chce přijít na to, co míní zdánlivě banálními výroky, za nimiž se mnohdy skrývá podstata lidského kontaktu. "Hyacinty už lezou," povídá paní jedoucí ze zahrádky do telefonu své přítelkyni v době covidové. Ve zdánlivě banální větě je obsažená a zhuštěná celá esence naděje.

Obal knihy Sebrat klacek.
Obal knihy Sebrat klacek. | Foto: fra

Autor se také s oblibou vrací do dětství, kdy ho na smrt a krutost světa připravovala babička Tonička, co nebyla jeho babičkou. Tuto lovkyni, rybářku, vášnivou vypravěčku, houbařku a potměšilou divoženku, která spí v chýši pod modříny a střílí bažanty, není možné nemilovat.

Petr Borkovec se nestará, co si o jím líčeném topení koťat, mysliveckých šoulačkách, bezhlavých, spařených kohoutech v kádi plné krve nebo nabodávání hmyzu na špendlíky pomyslí vegani a ochránci zvířat.

Pozoruje život ve zdánlivě zaprášené, kruté a bezcenné obyčejnosti, ale také v jeho přirozené divokosti. Život remízku za městem, kde se dá najít celý vesmír zajímavostí.

Stačí si všimnout, obrátit kámen nebo sebrat ze země klacek. Chvíli ho držet v ruce, pozorně si ho prohlédnout a potom odhodit.

Kniha

Petr Borkovec: Sebrat klacek
Nakladatelství fra 2021, 172 stran, 239 korun.

před 43 minutami

Biden vyslal neoficiální americkou delegaci na Tchaj-wan, Čína reagovala varováním

Americký prezident Joe Biden vyslal na Tchaj-wan neoficiální delegaci na důkaz podpory ostrovu, jež pevninská Čína považuje za svou vzbouřeneckou provincii. Tři bývalí vysoce postavení politici dorazí na Tchaj-wan ve středu. Čína už v reakci na návštěvu Spojené státy varovala, aby respektovaly princip jedné Číny a chovaly se podle něj k Tchaj-wanu, píše agentura Reuters.

Členy delegace jsou demokrat Chris Dodd, senátor za Connecticut v letech 1981 až 2011 a dva bývalí náměstci ministrů zahraničí James Steinberg z Obamovy éry a Richard Armitage z vlády republikánského prezidenta George W. Bushe, upřesňuje AP. Na Bidenovu žádost se setkají s nejvyššími představiteli Tchaj-wanu, píše CNN. Ve čtvrtek ráno se setkají s prezidentkou Cchaj Jing-wen, uvádí Reuters.

před 49 minutami

Velká Británie stáhne z Afghánistánu většinu ze svých 750 vojáků

Británie stáhne z Afghánistánu téměř všechny ze svých 750 vojáků, kteří v zemi působí, napsal v úterý list The Times. Britské rozhodnutí přichází krátce po oznámení Spojených států, že američtí vojáci Afghánistán definitivně opustí do 11. září 2021. Pro Brity by podle informací The Times bylo obtížné v zemi zůstávat po odchodu amerických spojenců, protože obě vojska sdílejí základny i infrastrukturu.

Británie vypracovala plán na předání vedení akademie v Kábulu, kde její jednotky pomáhají cvičit afghánské vojáky. Nově ji bude spravovat místní vláda. Britští vojáci působí převážně v Kábulu v ochranných misích, například jako doprovod význačných osobností. Vojáci se postupně přesouvají na protiteroristické mise do Afriky i jinde ve světě.

"Samozřejmě, že tato hrozná válka musí jednoho dne skončit, ale škrty a útěk od našich afghánských partnerů na ně musí působit jako zrada," uvedl generálmajor Charlie Herbert, který byl do roku 2018 poradcem NATO pro afghánskou policii.