Ježíš s ajťáky staví network. Parabible přesazuje Mesiášův příběh do Babišova státu

Magdalena Čechlovská Magdalena Čechlovská
23. 12. 2018 16:15
Ježíš se narodil v Berouně pod mostem. Marie ho zabalila do šály a miminu, z něhož podle zvěstování měl vyrůst prezident, se jako první přišli poklonit popeláři.
Parabible už se dočkala dotisku, v lednu bude následovat druhé vydání.
Parabible už se dočkala dotisku, v lednu bude následovat druhé vydání. | Foto: Nakladatelství Biblion

Bláznivá parafráze vánočního příběhu otevírá Parabibli, nedávno vydanou knihu převyprávěných příběhů z Nového zákona. Autorem je evangelický kazatel a překladatel Bible21 Alexandr Flek. Dle názvu by se mohlo zdát, že půjde o tlustou "bichli", Parabible je ale vzdušná, stručná, až klipovitá. Alexandr Flek si z Bible vybral šedesátku podobenství a příběhů z Ježíšova života popisovaných v evangeliích, a ty většinou na jediné stránce přenáší do současných českých reálií.

Autorem Parabible je letos padesátiletý překladatel Bible a evangelický kazatel Alexandr Flek.
Autorem Parabible je letos padesátiletý překladatel Bible a evangelický kazatel Alexandr Flek. | Foto: Jitka Kačalová

Ježíš tak vyrůstá v Nošovicích ve Slezsku. První zázrak učiní na svatbě v Karviné a své učedníky si vybere nikoli mezi rybáři, nýbrž "ajťáky", které nadchne pro svůj start-up. Společně pak jdou "stavět network, jaký tu ještě nebyl".

Moderní vizáž Parabible podtrhují pixelové ilustrace Aleše Nováka a grafický design Petra Stieglera, který výrazně odděluje nejen kapitoly, ale také oddíly. Začíná se Inkarnací, následuje Mise, další jsou Konfrontace, Pašije a Finále.

Grafické předěly vybízí k pauzám, k odkládání a vlastnímu promýšlení. A také k porovnání s původním biblickým textem, který je drobným fontem otištěn na protilehlé stránce každé kapitoly. Pro opravdové znalce je vedle citován i patřičný výňatek z řeckého originálu.

Možnost porovnání parafráze s předlohou je důležitá, samotné Flekovy apokryfy jinak na dlouho nevystačí. Při čtení v jednom zátahu se objevují nedostatky: příběhy jsou nesourodé, nenavazují, chybí jim kontext. Kouzlo i drsnost biblických reálií, ve kterých se pro vodu chodí se džbánem ke studni, zdravotnictví si ještě neporadilo s malomocenstvím a ženám za cizoložství hrozí ukamenování, tu nemá dostatečnou protiváhu.

Ani politická situace u Fleka nenachází podobně silný kontext. Jen občas něco zarezonuje, například když si to premiér, nápadně připomínající Andreje Babiše, nechce rozházet u prezidenta a ještě víc se obává hlasu lidu. Raději podepíše popravu nevinného Ježíše, než aby ztratil preference.

Autorovy analogie jsou sice vtipné, poselství ale často jen průměrně "překládají". Apoštol Petr, když třikrát zapře Ježíše, neuslyší kohouta, místo něj zahouká policejní siréna. Družičky místo na ženicha čekají na Justina Biebera. Někdy se vtip povede, občas se trochu podbízí.

Alexandr Flek: Parabible

Alexandr Flek: Parabible

(Ilustroval Aleš Novák)
Nakladatelství Biblion 2018, 192 stran, 299 korun

K nejlepším momentům knihy patří, když se Alexandr Flek od předlohy vzdaluje, nehledá přímou paralelu, ale jde k věci po svém. Například Ježíšův výklad o smilstvu parafrázuje: "Každý, kdo vidí ženu nebo muže jako kořist pro své vlastní uspokojení, zrazuje Boží obraz v nich." A Ježíšovu řeč o cizoložství tvrdě překládá: "Každý, kdo opustí manželku, aby ji vyměnil za lepší, dělá ze svých dětí sirotky, i kdyby na ně platil sebevíc."

Parabible není pobuřující, v některých momentech může věřící provokovat a je to provokace užitečná. Zaběhnutého křesťana postrkuje, aby o věcech, kterým věří, přemýšlel po svém. U nekřesťana možná vzbudí zvědavost a chuť přečíst si originál, jak to ostatně autor zamýšlel. Větší požitek z Parabible ale rozhodně budou mít ti, pro něž Bible není neznámým územím.

Alexandr Flek si mohl být přízní čtenářů už dopředu jist. Ještě než Parabible vyšla knižně, jednotlivé kapitolky zveřejňoval na Facebooku, kde měly velký ohlas. Psali mu i faráři, že to čtou v neděli místo kázání - tak ostatně Parabible původně vznikala.

Flek své parafráze vymýšlel jako kázání, když se při bohoslužbě hodlal věnovat výkladu Bible. Apokryfy pak úspěšně kolovaly po síti a čtenáři si o knižní podobu řekli sami. Už se prodává dotisk a v lednu bude následovat druhé vydání.

před 34 minutami

Policie odložila kauzu známek, kvůli níž skončil ministr Kremlík

Policie odložila kauzu tendru na elektronické dálniční známky, kvůli níž v lednu skončil ve funkci ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO). Odložení případu ale ještě přezkoumá státní zastupitelství. Na webu to ve středu uvedla Česká televize na základě informací Vrchního státního zastupitelství v Praze. Trestní oznámení podával premiér Andrej Babiš (ANO), který zakázku na známky označoval za předraženou.

"Věc byla policejním orgánem odložena," řekl nyní ČT státní zástupce Marek Bodlák. Pražské Vrchní státní zastupitelství však rozhodnutí policie ještě prověří. "Spisový materiál dosud nebyl kompletně přezkoumán," uvedl Bodlák.

Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) v lednu oznámil, že IT části systému elektronických dálničních známek, včetně e-shopu a mobilní aplikace, vytvoří firma Asseco Central Europe. Systém měla také firma následně čtyři roky provozovat a celkem měla od státu dostat 401 milionů korun. Zakázka byla vedena v utajovaném režimu a nebyla vyhlášena klasická veřejná soutěž. Kritizovali to opoziční poslanci, a poté i premiér uvedl, že je zakázka předražená a SFDI o ní vládu neinformoval. Zakázka byla zrušena, Babiš navrhl odvolání Kremlíka a kvůli tendru podal trestní oznámení.

před 57 minutami

Europoslanci varovali vlády před ovlivňováním nezávislosti médií

Vlády některých států Evropské unie se podle europoslanců pokoušejí umlčovat nezávislá média a omezovat jejich pluralitu. Evropský parlament ve středu vyzval Evropskou komisi, aby pravidelně hodnotila nezávislost médií v členských zemích a jejich vlastnické struktury. Poslanci v usnesení přijatém výraznou většinou hlasů také odsoudil násilí, pronásledování a nátlak, kterým čelí novináři v některých členských státech EU.

"Média by měla sloužit pravdě, nikoli lži. Měla by sloužit voličům, nikoli těm, kteří jsou u moci, a moc by měla kontrolovat," prohlásila zpravodajka přijatého usnesení Magdalena Adamowiczová zastupující v EP polskou opozici. Rezoluce konstatuje, že v některých případech se vlády snaží tuto roli médiím komplikovat a oslabovat jejich nezávislost a pluralitu. Parlament je "hluboce znepokojen sílícími politickými útoky na média a odsuzuje nedostatečnou ochranu jejich zdrojů". Poslanci kritizovali i stav veřejnoprávních médií v některých zemích, která jsou podle nich "ukázkou provládní propagandy".

Evropská komise od letošního roku posuzuje pluralitu médií v členských zemích v rámci ročního hodnocení stavu právního státu. Ve většině zemí je podle Bruselu situace vyhovující. V Polsku, Maďarsku, Bulharsku a na Maltě má však komise obavy z možného vlivu vládnoucích politiků na veřejnoprávní i soukromá média. Česka, Bulharska a Kypru se zase týkaly výtky spojené s nedostatečnou transparentností vlastnictví médií.