Lily Allen vyhrála webové hudební ceny

Jan Pomuk Štěpánek
4. 10. 2006 16:15
Londýn - Důkazem, že hudební byznys se pod tlakem internetu nezvratně mění, jsou i výsledky letošní ankety Digital Music Awards.

Zatímco ještě vloni vítězila zavedená jména hudebního průmyslu, letos už ocenění dostali umělci, kteří skvěle zvládají propagaci své tvorby na internetu.

Vloni ceny v hlavních kategoriích získali například James Blunt, Coldplay nebo U2, letošní ročník už patří jménům, která vešla ve známost i díky internetovým stránkám jako MySpace nebo Last.FM.

Thom Yorke
Thom Yorke | Foto: Reuters

Letošní hrdinkou Digital Music Awards se stala Lily Allen, když v ostře sledovaném souboji o nejlepšího popového umělce porazila Sandi Thom. Obě dvě se prosadily díky webu MySpace a brzy si získaly pozornost statisíců fanoušků i kritiky.

Digital Music Awards jsou ceny, které tradičně zohledňují kromě hudebních kvalit především ty nejzajímavější způsoby internetové komunikace; proto se ocenění udělují i v kategoriích jako nejlepší internetová hudební komunita, nejlepší podcast, nejlepší internetová kampaň nebo nejlepší hudební blog.

  • Profil Lily Allen na MySpace ZDE

Nechybějí ani klasičtější kategorie a v nich se samozřejmě dostalo i na ty, kteří nejsou tak úzce spjati s internetem - dvě ceny si odnesli rockoví Muse - za nejlepší rockovou skupinu a nejlepší fanouškovskou stránku. Úspěšný byl i Thom Yorke, The White Stripes, Peter Gabriel nebo vítěz oblíbené talentové reality show Fame Academy, který si říká Lemar.

O vítězích rozhodlo v internetovém (jak jinak) hlasování půl milionu fanoušků, kteří měli šanci ovlivnit výsledek ve třinácti z celkových devatenácti kategorií. O vítězích ve zbylých kategoriích rozhodla šestičlenná porota.

Letošní výsledky definitivně potvrdily fakt, že hudební průmysl se díky webům jako MySpace nebo Last.Fm mění a možnosti sebeprezentace umělců skrze web nebo mobilní telefony se  obrovsky zvětšují.

MySpace je v současnosti šestou nejnavštěvovanější stránkou na světě, má 107 milionů registrovaných uživatelů; kromě Lily Allen se odtud za slávou vydali třeba Arctic Monkeys nebo Gnals Barkley. Ne každý nakonec dosáhne světové proslulosti, přesto každý den přibude na MySpace několik tisíc uživatelů, kteří tu vystavují na odiv svou hudbu, fotografie, krátké filmy nebo blogy.

Vliv komunity MySpace se má ještě zvýšit od ledna příštího roku, kdy každá kapela, která zde vystavuje svou hudbu, bude své skladby zároveň moci rovnou prodávat. Je dost možné, že právě toto zasadí poslední smrtelnou ránu z milosti zkostnatělému hudebnímu průmyslu sázejícímu na "osvědčená jména".

 

Právě se děje

Další zprávy