Žádná sebeprezentace, jen hudba. Klavírista Moravec se zdokonaloval do pozdních let

Boris Klepal Boris Klepal
10. 12. 2020 12:33
Klavírista Ivan Moravec hledal v hudbě podstatu, sebeprezentací se nezabýval. Stal se interpretem, kterého znal celý svět, a jako jediný Čech byl zařazen do výběru největších klavíristů 20. století. V roce jeho nedožitých 90. narozenin nyní Supraphon pod názvem Portrait vydal jedenáctidílný průřez remasterovanými nahrávkami, z nichž mnohé se objevují na CD poprvé.
Doma měl pověst interpreta, který proslul v zahraničí. Britští a němečtí kritici se však ptali, proč od Ivana Moravce nemají víc nahrávek.
Doma měl pověst interpreta, který proslul v zahraničí. Britští a němečtí kritici se však ptali, proč od Ivana Moravce nemají víc nahrávek. | Foto: archiv Supraphonu

"Nesmělý padesátník s postupující pleší," charakterizoval v roce 1982 svůj dojem z Moravce kritik deníku New York Times, když hodnotil jeho první sólový recitál v Carnegie Hall. Pak už se ale rozplýval nad tím, jak klavírista hýčká detaily, nad jeho prvotřídním smyslem pro barvu zvuku a nad tichým vhledem do skladeb bez okázalé touhy prodat sám sebe.

Britští a snad ještě častěji němečtí kritici se ptali, proč od Moravce, který žil v letech 1930 až 2015, nemají víc nahrávek a jak je možné, že ho častěji neslýchají naživo. "Moravec se o své PR staral nulově," podotkl k tomu klavíristův žák Jan Bartoš, jeden z editorů Portraitu.

Zní to poněkud zvláštně, protože ve vlasti má Moravec pověst klavíristy, který proslul v zahraničí. Je v tom mnoho pravdy. Na začátku cesty k širšímu uznání stál v roce 1963 Georg Széll, tehdejší šéfdirigent Chicago Symphony Orchestra, proslulý nejen náročností a nesmlouvavými požadavky na orchestry i sólisty, ale také nepříliš příjemnou povahou. Českého klavíristu oslovil ke spolupráci poté, co slyšel jeho nahrávky.

Ty sehrály v Moravcově životě velkou úlohu z více hledisek. Byl známý tím, že pořád dokola poslouchal záznamy vlastních provedení, aby je mohl zdokonalovat. Nehledal přitom technické nedostatky, ale ideál, který si o skladbě vytvořil v mysli. Studoval také nahrávky jiných klavíristů, a jak sám říkal, především těch, kteří hráli hodně odlišným stylem.

V jednom ze svých mála rozhovorů pro Českou televizi zmínil, že se od některých kolegů stále učí - to už bylo Moravcovi osmdesát let.

Vystoupil jedenadvacetkrát na festivalu Pražské jaro a od roku 1969 učil na pražské HAMU, kde ukončil činnost pouhý rok před smrtí. S Českou filharmonií účinkoval poprvé už v 50. letech pod vedením Karla Ančerla. Rozhodně tedy nelze říci, že by se o něm doma nevědělo.

Každé z jedenácti CD se věnuje přednostně konkrétnímu skladateli. | Video: Supraphon

Přesto u nás vzbudilo značnou pozornost, když vydavatelství Phillips zařadilo Moravce jako jediného českého zástupce na dvousetdiskovou kolekci Great Pianists of the 20th Century. A ve vzduchu často visela otázka: "Proč právě Moravec?"

Odpověď skrývá název amerického vydavatelství Connoisseur Society - tedy Společnost znalců -, u kterého vydal řadu nahrávek. Moravec byl skutečně klavíristou pro zasvěcené. Ne typ osamělého a poněkud svérázného, až praštěného génia na pódiu, jehož fotky proniknou i do časopisu Life, jako jeho kanadský vrstevník Glenn Gould.

Ivan Moravec.
Ivan Moravec. | Foto: archiv Supraphonu

Moravec jako by neexistoval a zároveň stále někde byl. Při vší vnější neokázalosti vystupoval a natáčel se špičkovými dirigenty i orchestry po celém světě. Jeho koncerty sklízely vesměs nadšené ohlasy a kritikům, klavíristům i obdivovatelům skýtají nahrávky dodnes materiál k nekonečnému a dobrodružnému odhalování nových detailů v provedení Chopina či Debussyho, kteří patřili k Moravcovým nejmilejším autorům.

Svou hrou jako by všechny zval do tajemného světa, pod jehož povrchem se skrývá poznání, co je v hudbě podstatné. Opačně tomu bylo v případě jeho soukromého života - na tyto informace vždy platilo přísné embargo. Nezměnilo se to dodnes.

Dramaturgii jedenáctidílného kompletu Moravcových nahrávek, který teď vydal Supraphon, navrhl Jan Bartoš, poté ji s ním vytvářeli klavíristova manželka Zuzana Moravcová a producent Supraphonu Matouš Vlčinský. Přednost dali méně známým záznamům, proto Portrait neobsahuje běžně dostupná nokturna od Fryderyka Chopina, ačkoliv v Moravcově repertoáru představují klíčovou položku. Nejsou zde ani pozdní nahrávky s dirigentem Jiřím Bělohlávkem.

Každé z jedenácti CD se věnuje přednostně konkrétnímu skladateli. Kde jedno jméno nestačilo na zaplnění stopáže, tam jsou vedle sebe alespoň autoři jedné národnosti a skladby příbuzných žánrů. Doba pořízení nahrávek při řazení nehraje velkou roli. Díky vynikající práci zvukového technika Jana Lžičaře ale posluchač setrvává ve vysokém zvukovém komfortu, ačkoliv původní materiály vznikaly v průběhu 40 let na různých místech a na rozdílné klavíry. V případě Beethovenovy Pastorální sonáty a Debussyho Dětského koutku byla jediným zdrojem nahrávka na starém vinylu.

Moravec nahrává a anglicky vysvětluje svůj přístup k Chopinovi, začátek 21. století. Foto: Martin Kubica. | Video: MusicalConcepts

První CD je věnováno klavírním koncertům Wolfganga Amadea Mozarta, které Moravec nahrál s Českým komorním orchestrem nebo s Českou filharmonií v letech 1973 až 1974. Kromě sólisty spojuje oba orchestry osobnost dirigenta Josefa Vlacha, jinak výborného houslisty a primária vynikajícího smyčcového kvarteta.

Další dva disky patří Ludwigu van Beethovenovi, jehož třetí klavírní koncert Moravec nahrál v pražském Rudolfinu s dirigentem Václavem Neumannem, zatímco čtvrtý natočil s orchestrem vídeňského Musikvereinu a dirigentem Martinem Turnovským. Beethovenovská pasáž pokračuje již sólově provedením pěti sonát a dvou bagatel. Zde se ukazuje, že kombinace zvukového cizelérství a požitkářství může být i kontraproduktivní - Beethovenova hudba se Moravcovu přístupu přece jen často vzpírá.

Ivan Moravec.
Ivan Moravec. | Foto: archiv Supraphonu

O to víc ale vyniknou další tři CD věnovaná Fryderyku Chopinovi, která tvoří pomyslné centrum i jeden z velkých vrcholů celého boxu. Moravcův zvukově až neskutečně citlivý a detailní styl i celková preciznost kombinovaná s citem si skvěle rozumějí s Chopinovou hudbou, kterou spisovatelka a kritička Eliška Krásnohorská kdysi trefně charakterizovala jako ušlechtilý sentiment.

Tato citlivost bez změkčilosti se ozývá s maximálním účinkem v baladách, scherzech, čtyřiadvaceti preludiích, mazurkách i dalších kompozicích, které jsou zde v Moravcově podání k dispozici. Klavírista neupoutává pozornost mohutným úhozem a tónem, ale jeho hloubkou.

Minisérii dalších dvou CD zahajuje opět Beethoven, tentokrát se k němu ale přidávají Robert Schumann a Johannes Brahms. Na sedmém CD jako autoři sólových skladeb, mezi nimiž jsou nejpodstatnější položkou Schumannovy populární Dětské scény - nepříliš obtížné skladby, které rádi hrají i ti nejlepší klavíristé, v Moravcově podání vycházejí na CD poprvé. Následující disk patří klavírním koncertům obou německých romantiků.

Kompozice raného francouzského impresionisty Clauda Debussyho tvoří podstatnou část devátého a desátého CD a znovu s plnou naléhavostí připomenou přesvědčivost křehkého kouzla Moravcovy hry. K Debussymu se na dvojici disků přidávají jeho krajané César Franck a Maurice Ravel, v jehož závěrečné vokalíze se Moravec představuje také jako komorní hráč s violoncellistou Sašou Večtomovem.

Obal kompletu Portrait.
Obal kompletu Portrait. | Foto: Supraphon

Poslední CD je jako pomyslný návrat domů věnováno českým autorům Leoši Janáčkovi, Bohuslavu Martinů a Bedřichu Smetanovi. DVD obsahuje jednak dokumentární film režiséra Jana Mudry z roku 2002, ale také pamětnické televizní záznamy několika Moravcových vystoupení. Mezi nimi se znalci jistě zastaví nad klavírními koncerty Sergeje Prokofjeva či Maurice Ravela, kteří nepatřili ke klavíristovým kmenovým autorům. Záznamy pocházejí z let 1967 a 1983.

Zvláštní je, že nejsou k dispozici filmové či zvukové nahrávky s Moravcem z 90. let. Podle Jana Bartoše to může být i tím, že klavírista vše podstatné ze svého repertoáru pokládal za natočené a nechtěl se opakovat.

Čtyřjazyčný booklet obsahuje kromě technických údajů a několika historických fotek také profilový rozhovor, který Ivan Moravec poskytl v roce 2002 časopisu Piano News. Koncentruje v podstatě vše, co o sobě byl ochoten říci jinak než hudbou. Ta je ale v jeho případě fantasticky výmluvná sama o sobě.

 

Právě se děje

před 38 minutami

Italský Senát těsně vyslovil důvěru vládě premiéra Conteho, který přestál i pondělní hlasování Poslanecké sněmovny

Zdroj: ČTK
před 46 minutami

Tucet členů národních gard USA bylo postaveno mimo službu

Tucet příslušníků amerických národních gard, kteří měli ve středu posílit bezpečnost inaugurace zvoleného prezidenta Joea Bidena, bylo postaveno mimo službu. Stalo se tak po prověrkách, které mimo jiné zkoumaly možné vazby na krajně pravicový extremismus. Podle Reuters to řekli představitelé Pentagonu.

Mluvčí Pentagonu uvedl, že se prověrky nezabývaly jen možnými vazbami na extremistické skupiny.

Jeden příslušník gard byl postaven mimo službu kvůli znepokojivým textovým zprávám, zatímco jiný byl nahlášen úřadům telefonicky. Reuters to sdělil generál v čele úřadu národní gardy Daniel Hokanson.

Do Washingtonu míří na inauguraci, která se uskuteční ve středu, asi dvaapůlkrát více členů národní gardy než v minulých letech. Federální úřad pro vyšetřování (FBI) přitom posuzoval jejich profil ještě nad rámec obvyklých prověrek, jimiž prochází standardně všichni členové ozbrojených sil USA. Zjišťoval mimo jiné, zda některý z nich v minulosti nečelil obviněním v případu spojeném s terorismem. Dříve dnes ministr obrany Christopher Miller řekl, že americké úřady nemají informace o tom, že by při inauguraci "hrozila hrozba zevnitř".

před 55 minutami

Basketbalistky USK schytaly v Eurolize debakl

Basketbalistky ZVVZ USK Praha podlehly v domácí "bublině" v hale na Královce v utkání 4. kola Evropské ligy Fenerbahce Istanbul vysoko 70:99 a nedokázaly soupeři oplatit porážku 70:77 z prosincového turnaje v Turecku. O udržení naděje na postup do březnového čtvrtfinále bude hrát tým trenérky Natálie Hejkové ve čtvrtek od 19:00 proti Lyonu, který má stejně jako Fenerbahce o bod více než Pražanky.

V celku vítěze tři hráčky předvedly dvacetibodový střelecký výkon - Kayla McBrideová (26), Alina Jagupová (23) a Cecilia Zandalasiniová (20). Z domácího týmu se nejvíce dařilo Kateřině Elhotové s 19 body.

Pražanky se musely obejít bez americké opory Alyssy Thomasové a držely s tureckým celkem krok jen do osmé minuty, kdy byl stav ještě 13:18. Pak ale Fenerbahce uhrálo osmibodovou šňůru a naděje domácího výběru se postupně začaly rozplývat.

Problémy jim dělaly hlavně McBrideová s Jagupovovou a do poločasové přestávky šly suverénky české basketbalové scény s mankem 27:59. Na začátku třetí čtvrtiny prohrávaly i nejvyšším rozdílem v utkání o 33 bodů. Slabou náplastí mohlo být pro USK, že třetí i čtvrtou čtvrtinu těsně vyhrál a také se těsně ubránil stovce inkasovaných bodů.

Evropská liga basketbalistek - 4. kolo:

Skupina B (Praha - hala Královka):

USK Praha - Fenerbahce Istanbul 70:99, Gdyně - Lyon 76:79

Zdroj: ČTK
před 57 minutami

Nymburk prošel do osmifinále LM z druhého místa

Basketbalisté Nymburka podlehli v závěrečném 6. kole základní skupiny B tureckému celku Tofas Bursa 97:103 a postoupili do osmifinálové fáze Ligy mistrů ze druhého místa. Soupeř pořadí v tabulce ovládl, francouzský Dijon i přes výhru na Kypru nad Keravnosem klesl při shodném zisku 10 bodů vinou nejhoršího skóre ze vzájemných zápasů na nepostupovou třetí příčku v minitabulce tří týmů.

Soupeře pro osmifinálovou skupinu se tým trenéra Orena Amiela dozví při losování 2. února. Další sérii zápasů začne šestnáctinásobný český šampion přesně o měsíc později.

Úvod utkání patřil Omaru Prewittovi, který se rozehrál dvěma trojkami, za čtyři minuty měl na kontě 12 bodů a zařídil vedení 15:8. Nymburk v první čtvrtině vedl i o deset bodů, ale Tofas bojující o klíčovou výhru se ve druhé části přiblížil i na dva.

Domácí už ale soupeře do vedení v první polovině utkání nepustili. Na rozdíl od něj hráli s jistotou, že jim při shodě okolností vezme postup jen porážka téměř o 60 bodů. Nymburk dokonce ke konci druhé čtvrtiny podruhé v utkání unikl i do desetibodového náskoku.

Touha Tofasu po play off ale vyústila ve třetí desetiminutovce v obrat. Týmy se pak přetahovaly o nejtěsnější vedení. Domácí šli ještě do vedení 87:82, ale soupeř odpověděl sedmibodovou šňůrou a vybojoval vítězství. Zařídil ho 27 body Tomislav Zubčič. Domácím nestačilo Prewittových 24 bodů.

Basketbalová Liga mistrů - 6. kolo:

Skupina B:

ERA Nymburk - Tofas Bursa 97:103 (30:26, 57:52, 78:79)

Nejvíce bodů: Prewitt 24, Hruban 17, Dalton 15 - Zubčič 27, Akoon-Purcell 23, Christon 19. Fauly: 21:30. Trestné hody: 41/31 - 28/19. Trojky: 14:10. Doskoky: 38:33.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Kandidát na ministra zahraničí USA Blinken: Čína je největší diplomatickou výzvou Spojených států

Čína je bezpochyby největší diplomatickou výzvou pro USA ze všech světových zemí. Na slyšení v Senátu to dnes řekl kandidát na ministra zahraničí v nastupující administrativě Joea Bidena Antony Blinken. Naléhavou zodpovědností USA je podle něj zabránit Íránu v nabytí jaderných zbraní, k návratu Spojených států k jaderné dohodě s Teheránem z roku 2015 však podle něj v blízké budoucnosti nedojde.

Dosluhující prezident Donald Trump podle Blinkena učinil správně, když zaujal tvrdý postoj vůči Číně, protože ta pod vedením prezidenta Si Ťin-pchinga začala dávat jasně najevo svou asertivitu a snahu stát se vůdčí světovou velmocí. Kandidát na funkci šéfa diplomacie však vyjádřil nesouhlas s Trumpovou strategií.

"Musíme čelit Číně z pozice síly, ne slabosti," řekl Blinken, což podle něj znamená "spolupracovat se spojenci, a ne je pomlouvat, podílet se na chodu mezinárodních institucí a vést je, namísto toho, abychom z nich ustupovali". Kandidát na ministra zahraničí rovněž prohlásil, že podle jeho názoru existuje základ pro vybudování takového postoje vůči Číně, s nímž budou souhlasit zástupci obou hlavních politických stran.

USA jsou podle něj připraveny vrátit se k jaderné dohodě světových mocností a Íránu o omezení íránského jaderného programu (JCPOA), od které Trump odstoupil. Podmínkou je však to, aby Teherán začal znovu respektovat závazky, které mu dohoda ukládá. "Od toho jsme ještě daleko," poznamenal.

Zdroj: ČTK
Další zprávy